skyblue Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 eller bestikkelse om dere vil.... Feks at et barn får penger for insatsen på en fotballkamp. 5,- for å klare å ta ballen fra motspiller, og 10,- for å score mål!!!?? Er dette "riktig" måte å gjør det på, tror dere barnet vil spille for å ha det kjekt eller for å tjene penger??
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Det synes jeg faktisk høres utrolig tøysete ut. Hvorfor skal de spille fotball om ikke de har lyst? Og om de ikke er så veldig flinke, får de ikke penger. Nei vet du hva, her kunne jeg giret meg utrolig opp.
stinky-monkey Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Nei, dette synes jeg høres helt feil ut!! Jeg hadde aldri tilbudt mine barn penger for å gjøre det bra på en fotballkamp!! Men det er min mening. Jeg føler at det er det samme som å si at ungen ikke er flink nok, og at du vil betale for å få han/henne flinkere til å spille. Jeg vil at mine unger skal ha det gøy på en fotballkamp, og ikke spille for penger. Også skal de vite at jeg støtter de uansett, og er like glad i de, uansett hvor mange mål de skorer, eller om de ikke skorer i det hele tatt!!
mamma-til-2-jenter Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Nei, i dette tilfellet blir det jo helt feil. Belønning av egeninnsats når det f.eks gjelder å holde rommet ryddig, har jeg derimot mer tro på.
Plutselig_gravid Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Er ikke for belønning av akkurat det eksempelet der. Men, er for belønning av f.eks skoleprestasjoner hvis ungen plutselig har begynt å gi f... i skole, lekser osv. Jeg var en flink elev - helt til midten av ungdomsskolen. Da ga jeg f... Endte opp med at mamma og pappa belønnet meg. Fikk en 100 lapp for en sekser, 50 lapp for en 5er, 30 for en firer. fikk jeg 2 eller 1 ble jeg trukket i penger... Dette funket på meg. Gikk fra 2,3 i snitt til 5,1 i snitt:) Men, selvfølgelig må man belønne etter hva barnet faktisk kan klare. En venninne ut av meg hadde store lese/skrivevansker så hun fikk 100 kr for en 3 erer og 4 ere. Så barn/unge med atferdsproblemer kan belønningssystemer være effektivt:)
Sessa ruger igjen... Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Jeg synes ikke det er rett. Jeg synes ikke penger skal brukes som oppmuntring for småbarn. Selv ikke når det gjelder å holde rommet sitt ryddig. Penger kan de få når det er noe spesielt de vil kjøpe e.l. Jeg vet ikke om jeg klarer å gjennomføre dette for man blir jo påvirket av andres vaner når det kommer til ukepenger og jeg vil jo ikke at mine barn skal være "anderledes", men jeg synes det er så altfor mye pengefokus nå og barn trenger ikke utsettes for det før det er nødvendig. Men når det er sagt, dette er min mening. Det viktigste er å gjøre det man selv synes er rett.
mamma-til-2-jenter Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Jeg ville aldri laget det slik at: "Ti kroner for å rydde opp legoen", "5kr for å re opp sengen" osv... Men kanskje: "20 kr ekstra i ukepenger hvis du rydder rommet". Når det er sagt foretrekker jeg å bruke andre ting enn penger som belønning.
Sessa ruger igjen... Skrevet 19. august 2007 #10 Skrevet 19. august 2007 Ser poenget ditt, a.n.o.n.y.m. Grunnen til at jeg ikke er så glad i ukepenger er fordi jeg ikke fikk noen selv. Det ble forventet at jeg ryddet rommet mitt og at jeg hjalp til hjemme. Etterhvert som jeg ble litt større fikk jeg 25 kr for å vaske to bad i uka. Synes seff det var urettferdig da for andre fikk 100 kr i uka for å gjøre ingenting. Men nå ser jeg jo at det egentlig er en ganske fin løsning. Håper liksom at jeg skal klare å gjennomføre noe av det samme her. MEN, ser absolutt poenget med oppmuntring til skolelei ungdom!!
Gjest Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 Syns ikke no om belønning på fotballkamp eller andre fritidsaktiviteter, det bør jo være noe de syns er gøy. Belønninger for andre ting hjemme, ja kanskje, men trenger ikke være penger... Hvis de sliter med å holde rommet ryddig kan dere bli enige om at hvis de holder det ryddig i en viss periode så skal dere gjøre no koslig feks. Og ikke på skolen, syns ungene bør lære at så lenge de gjør sitt beste så er dere fornøyde Jeg har aldri blitt belønnet for skolearbeid og vil ikke belønne mine barn på den måten
Sessa ruger igjen... Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 ...altså, leste igjennom nå og ser at jeg kanskje kan misforstås. Jeg mener ikke at fordi jeg ikke fikk penger så skal ikke barna mine heller få. Mener seff at jeg egentlig synes løsningen til mamma og pappa var fin og DERFOR kunne jeg tenke meg å gjøre det samme.
Gjest Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Vi fikk ukepenger, men ikke utifra hva vi gjorde. Syns ungene skal lære at de må delta i felleskapet og de er ikke "ansatt", men det er ting de skal gjøre, det forventes av dem, og får ikke penger for det. Det jeg husker er at mamma av og til trakk oss i ukelønn hvis vi ikke gjorde som vi fikk beskjed om, eller oppførte oss dårlig.. Hun fjerna da en av godene... Var veldig effektivt, for hvis vi nekta å gjøre no og hun sa at hvis dere ikke gjør det så trekker jeg dere så og så mye i ukelønn så drøya det ikke lenge før vi gjorde som vi fikk beskjed om
stinky-monkey Skrevet 19. august 2007 #14 Skrevet 19. august 2007 Når det gjelder ukelønn så synes jeg unger skal få det hvis de har gjort noen oppgaver hjemme. (rydde rommet, ta ut søppla, rydde utav oppvaskemaskina osv.. Og da mener jeg oppgaver som passer for alderen.) Og gi ukepenger til unger som ikke har gjort noe for å få det synes jeg ikke er riktig. Vil at mine unger skal lære seg at de må jobbe for å få penger. Vi voksne må jo det, så da kan jo ungene like godt lære det med en gang, at penger vokser ikke på trær. Ingenting er gratis.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 Dette er noe av det absolutt dummeste jeg har hørt. Det tar jo all gleden ut av spillet. Vil jo anta at de uansett gjør det så godt de kan /vil. Jeg er for belønningssystemer i forhold til andre ting, f.eks. støvsuging ol. Men en fotball kamp? Nei, vet du hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå