Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 3 mnd gamle baby har hatt det i noen dager nå. Tar det bort med enkle kompresser og har håpet det skulle gå over av deg selv, men der ikke slik ut. Må man til lege med slikt, få øyedråper eller noe, eller går det over? Noen som har hatt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepps...

fikk det vekk med litt saltvannsløsning på kompress og drypping av øyet med MM..

lykke til

Skrevet

prøver også mm nå etter bestemors råd.. håper det hjelper! Saltvann man kjøper eller lager selv?

Skrevet

Min har også det men veldig lite som kommer og går litt. Har ikke gjort noe med deg jeg men skulle kanskje det? Kanskje det blir værre eller kronisk om jeg ikke behandler det? Noen som vet?

Skrevet

Nei det skal komme litt gult puss, men hvis det er snakk om skikkelige mengder kan det være øyekatarr og det bør en lege se på:)

Skrevet

ta deg en tur til legen hvis det fortsetter eller du er bekymret.. øyekatarr og denslags er ganske vanlig.. vi fikk beskjed av legen om å bruke nesedråper regelmessig ettersom det var tette kanaler som stort sett førte til problemene.. husker ikke helt hva disse dråpene heter igjen, men er slike pipetter beregnet på babyer...

Skrevet

Takk for svar! Snakka med helsestasjonen i dag, som mente vi skulle fortsette med morsmelkdrypping litt til, og gå til lege om noen dager hvis det ikke er bra da. Så da prøver vi det!

Skrevet

De saltvannsdråpene heter Miwana, fine både til øyne og nese :)

Om det ikke er rødt på eller rundt øyet, så er det ikke snakk om noen infeksjon. De små har ofte litt trange tårekanaler, som gjør at det kan samle seg opp litt gørr av og til. Vår pjokk har vært slik siden fødselen, og det er først nå når han er 3 mnd at det begynner å gi seg.

Det vi har gjort er å tørke bort det gule med en kompress fuktet med saltvann, tørk fra ytterst til innerst i øyet. Så har vi massert forsiktig med lillefingeren i den indre øyekroken der tårekanalen ligger, for å hjelpe til å tømme den. Da kommer det av og til mer puss som har ligget der. Til slutt kan man dryppe med morsmelk. Jeg syns ikke morsmelka funket noe særlig, men det skader iallfall ikke å prøve :) Det er jo naturens antibiotika!

Skrevet

Datteren min hadde det samme, og jeg fikk beskjed om å bare behandle det med morsmelk, evnt. saltvann, dersom hun ikke ble rød i øyet eller fikk feber/redusert allmenntilstand, da kunne det være betennelse, og ikke bare tårevæske. Det gikk bort etterhvert. Har forstått det slik at det skyldes tette tårekanaler, og det løser seg av seg selv.

Jeg brukte saltvann fra apoteket, og morsmelk samlet jeg opp i en sprøyte (apoteket), det gjør det enkelt å samle opp og få melken dit man vil (veldig morsomt å spørre etter sprøyte på apoteket, særlig det på Oslo S, jeg kommer alltid med en liten forsktig forklaring...)

Skrevet

Sprøyte ja, lurt, må skaffe meg det - har nå dryppet rett fra puppen et par dager mens hun ligger på stellebordet, stakkars ungen gaper og gaper og skjønner ingenting av hva som skjer :-)

Skrevet

Kan man bruke vanlig saltvannsoppløsning til baby, eller er det en spesiell sort for de små?

Skrevet

Det er vanlig fysiologisk saltvann, konsentrasjonen er vel 0,9%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...