Gå til innhold

Hvordan trappe opp og trappe ned astma medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har astma barn,eller dere har det selv,kan dere forklare hvordan dere trapper opp og ned på medisin?

Tenker da mest på daglig astma medisin..

Akkurat nå går lillegutt på 2 doser flutide,morgen og kveld,gjort det en mnds tid nå,skal trappe ned,har gjort det før,men usikker på hvordan det egentlig skal gjøres..

nå ikveld fikk han en dose,skal få 2 i morgen tidlig,så 1 på kvelden,så 1 morgen etter..blir dette rett eller...er det en annen måte det skal gjøres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

Skrevet

siden det er snakk om medisin til barnet ditt hadde jeg tatt en tlf til legen som har forordnet det/legekontoret.. Dosejustering må jo tilpasses den enkelte.., tryggest å høre med legen!lykke til;)

Skrevet

jeg har snakket med legene,opptil flere ganger,og da sier de at jeg skal gi han så å så mange doser,men forteller aldri hvordan jeg skal trappe opp eller ned..så tenkte bare høre fra andre hvordan dere gjør det..er jo ikke dermed snakk om at jeg gjør likedan :)

men skal snakke med legen på torsdag når jeg er der med mini=)

Skrevet

Hei... jeg har ei på fire som har astma.... Jeg har spurt spesialisten hennes om hvordan jeg skal gjøre dette med opptrapping og nedtrapping...

Nå som høstværet kommer så må vi trappe opp.. ikveld begynte hun å bli litt snørrete så da går vi rett på to doser flutide morgen og kveld, også får hun ventoline når hun skal ut og skal anstrenge seg litt...

Når vi skal trappe ned så begynner vi nedtrappingen når hun er ferdig med å hoste og er "snørrfri". Da kutter vi ut ventoline i en hel uke før vi begynner med nedtrappingen av flutide. Når vi kutter på flutiden skal du ta to morgen og en kveld i en uke, og så en morgen og en kveld.... Nå bruker hun min flutide hver dag året rundt, og hun må ta en morgen og en kveld som forebyggende....

Altså, i følge spesialisten, skal man bruke en nedtrappingsperiode på en uke for "hvert trinn" - om du skjønner... :)

Skrevet

ok..en uke..hmm..vi har brukt bare noen dager..han tar også flutiden hver dag året rundt som forebyggende..men da vet jeg det..startet nedtrapping ikveld..så kanskje neste helg nedtrapping på morgen også da..

Skrevet

hmmm mini her og går på disse medisinene hver dag hele året+sigagular men jeg fikk beskjed av barnelegen på sykehuset at vi det var antydning til hosting eller snørring så skal jeg trappe opp dosene til2 trykk 3 ganger dagen på flutide.

og når jeg trapper ned fikk jeg beskjed om og gå fra 3 ganger om dagen til 2 ganger om dagen også etter ei uke ca skulle jeg gå fra 2trykk til 1 trykk!

men han skal altid ha flutide 1trykk morgen og kveld!

lykke til!

Skrevet

Håper rådet mitt hjalp litt... :) Tror dette med en periode på en uke er for å venne på lungene slik at det ikke blir for raskt...

Skrevet

men da sier vi en uke da..sikkert bedre det enn noen dager slik som vi gjør da...skal trappe ned nå,hoster ikke så mye nå lenger slik som han gjorde i sommer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...