Solitude Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 Altså nå har jeg googlet og googlet og finner mange råd men de motstrider hverandre. På noen så står det at vegg til vegg teppe er helt ok, selvom man har allergier, andre sier at vegg til vegg teppe er NEI.. Nå sitter jeg her og rister bare på hodet.. og tenkte at dere kansje hadde litt mer info Vi kjøpte hus for 3 år siden og forrige eieren hadde nettopp satt på vegg til vegg tepper i stua og i trappene, teppene på loftstuen er litt eldre men ser fortsatt fine ut. Nå er jeg ikke spesielt glad i tepper så det har egentlig alltid vært planen å skifte de ut og få parkett istedenfor men vi tenkte å vente til barna ble større slik at parketten ikke ble ripete med engang. Dessuten er det jo lyddemping i tepper. Men nå har jeg bjørkepollenallergi og gresspollenallergi, og min mellomste datter har matallergier. Og har alltid hørt at det ikke er lurt med tepper da, og har mest lyst til å fjerne teppene med engang. Selvom vi egentlig ikke har helt råd til å ta alle teppene sånn på 1-2-3. Men hvis det gir bedre inneklime så må de bare gå... Men finner ikke helt ut av om det er bedre å fjerne de eller ikke.... På en nettside så stod det at pollen kan ligge i teppene lenge og bli virvlet opp selv lenge etter at sesongen er over, og at støvsugeren ikke får fanget opp alle. På en annen så stod det at det var helt greit med tepper og at det bare var en myte at de ga dårligere inneklime... Hva sier dere ??? Allergien min bli verre med hvert år, så her er jeg ute etter råd som gir best inneklima.
d",)~^~^~ Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Har ikke tepper men lillesnuppa utredes nå for astma og det første legen spurte om var tepper og husdyr. Så det tyder jo på at de medisinske anbefalingene går på å fjerne tepper.
Gjest Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 trodde vegg til vegg tepper var noe man hadde på 80 tallet jeg? eller er det blitt mote igjen? I allefall fjernet mamma vegg til vegg teppe da søsteren min ble allergisk, det hjalp med engang.De samler masse støv.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Hei.. Både jeg og min eldste har pollen og dyre allergi.. For å si det sånn hvis det har vært vegg - til - vegg - teppe hos oss når vi kjøpte huset så har det forsvunnet sakte men sikkert i tur og orden.. For vet at finstøvet virvler opp fra teppene, og ikke bra for barn som leker på det..
Solitude Skrevet 19. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2007 Håper ikke det blir mote igjen... *grøss* men de som hadde huset før oss hadde bodd mange år i usa og der var det vist vanlig. og når vi var på visning og de sa de nettopp hadde satt teppe på.. så husker jeg at jeg tenke.. *Faen*.... hehe... men nå er det jo her. Jeg vil aller helst prioritere å fjerne teppene i huset, mannen min er ikke enig og viser til at noen sier at det går helt fint med tepper. Så blir jeg litt i tvil om hvor mye jeg skal "pushe" på for å skifte ut teppene.
Gjest Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 anbefaler å fjerne teppene og heller legge på laminat så kan dere legge på parkett når ungene blir større 1. parkett/laminat er mye mer allergivennligere enn tepper 2. du kan forhindre at dine barn får astma og kraftige allergier senere så jeg ville gått for laminat/parkett for man tjener absolutt på det!!
olla Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Jeg ville skifta i stua nå, og tatt resten litt på sikt. Da jeg fikk påvist støvallergi, så sa legen at jeg burde fjerne teppet på soverommet, men det var gammelt altså. Det er mange tepper nå som er veldig gode for allergikere, men hvilke det er, aner jeg ikke.
bever Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Det er ikke teppene i seg selv som er en allergifiende, det er det alltid manglende renholdet! Hvis teppet er av relativt god kvalitet, helst ulltepper og du sørger for å rense dem skikkelig (med skikkelig tenker jeg på at det må skylles grundig med vann for å fjerne kjemikalierester) så er ikke tepper så galt. Deretter må du investere i en god støvsuger, aller helst sentralstøvsuger som fjerne støvet fra rommet.
Solitude Skrevet 19. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2007 Renholdet er ihvertfall tilfredsstillende utenom at vi kunne kansje renset teppene med rensemaskin litt oftere. Men aner ikke hva teppene er laget av. Vi har sentralstøvsuger, så kansje det ikke er så galt allikavel ?... Syns det er rart at på 3 år så har jeg plutselig utviklet allergi mot bjørk og gress. Ellers har jeg alltid vært frisk. Så har begynt å tenke at enten er det endringer etter siste fødsel eller så kan det være inneklimaet her i dette huset.
Solitude Skrevet 19. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2007 Jepp, der stod det at man skulle unngå vegg til vegg teppe. Imens så fant jeg denne artikkelen på dagbladet etter at jeg googlet. Vegg-til-vegg-krangel. Vegg-til-vegg-tepper har ingen negativ effekt på inneklimaet, viser en undersøkelse fra Teknologisk Institutt (TI). Men leger som jobber med astma og allergi trekker forskningsresultatene i tvil. Samler støvet Rapporten fra TI var ferdig i januar 1998, og var en del av prosjektet «Verdibygg 2000». Inneklimaet ble undersøkt i nye kontorbygg på Lysaker Torg utenfor Oslo. Vanlige renholdsrutiner for kontorbygg ble fulgt. Det betyr støvsuging av gulv to ganger i uka og støvtørring en gang i uka. I rapporten heter det: «Teppegulv har ingen negativ innvirkning på innemiljøet i de lokaler vi har undersøkt.» Flere vitenskapelige undersøkelser fra Tyskland viser også at rom med heldekkende tepper bare har halvparten så mye svevestøv som det du kan måle på tregulv. Forskerne mener forklaringen er at tepper «holder på støvet». Få dem vekk! Professor Dreborg er svært kritisk til både undersøkelsen fra TI og den tyske forskningen. - Resultatet fra målingene fra TI tviler jeg på. Og at støvet blir liggende i teppet er bare tull. Det virvles rundt i rommet ved den minste bevegelse, sier Dreborg som aldri har fått noen henvendelse fra TI om å bistå med målinger.
bever Skrevet 19. august 2007 #12 Skrevet 19. august 2007 Dette vet du sikkert, men inneklima er mye mer enn tepper. Bl.a. lufting i pollensesong osv. Er du usikker på teppene, følg tvilen din og skift til hardt belegg. TI er et seriøst institutt, mens professoren sår tvil. Ekspertisen tviler, da må du finne ut av hva som er best for dere.
fidelia Skrevet 19. august 2007 #13 Skrevet 19. august 2007 Kan bare svare ut i fra mine egne erfaringer. Jeg har hatt hussøtv- og dyrehårsallergi hele livet. I voksen alder har jeg også utviklet pollenallergi. Jeg har også allergiutløst astma, noe som gjør at jeg er ganske følsom når det gjelder inneklima. Jeg opplever det som aller best dersom det ikke er teppe. Gamle vegg-til-vegg tepper har jeg blitt skikkelig dårlig av, særlig hvis disse er på soverommet. MEN: Fra jeg var 11 til 19 hadde jeg teppe på soverommet, og vi hadde det i en del andre rom i huset også. Jeg opplever det også som helt ok med tilsvarende tepper i diverse kontorlokaler der jeg jobber (jobber som konsulent, så har mange arbeidsplasser). Vet ikke helt hva disse teppene heter, men de er ikke "fluffy", men "harde" med masse små knuter. De er veldig vanlige på kontorer. Ulltepper? Det er nok som de andre her sier aller viktigst med rengjøring og utlufting, og desto nyere og mindre "fluffy" teppe, desto bedre. Men hvis du vil fjerne noen tepper, så begynn med det rommet dere oppholder dere mest. Merker dere noen forskjell, så kan dere jo ta de andre rommene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå