Gå til innhold

Hva har de på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva de har på sykehuset av ting og tang. Som hva skjer hvis jeg ikke kan amme? Har de morsmelkerstattning og tåteflasker der, eller er dette noe jeg må ha med selv? Hva med klær til barnet? Bør jeg ha med antrekk selv, eller har de noe der som de bruker den tiden vi er der? Bare ha med et reise hjem antrekk, ikke sant? Bleier? Pudder ol.?

Er førstegangsfødene og lurer på så mye. :) Håper ikke dette ble et for teit spørsmål.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe dumt spm, jeg er også førstegangs vi kan jo ikke vite alt=) det eneste du trenger er klær og utstyr til hjem reisen og eventuelt bind og sånne ting til deg selv.. =)=)

Skrevet

lurer på noe av det samme..

det står mye om hva vi skal ha med til oss selv og far, men ingenting om hva den nyfødte trenger av utstyr på sykehuset...

til amming og slik, det regner jeg med at de har, men klær og bleier..?

Skrevet

tar man med seg vogn for eks?

Skrevet

de har bind og bleir på sykehuset hverfall..

Skrevet

Hei!

Svigerinnen min fødte nettopp så jeg måtte jo snike litt og se hva som var der...

-Alt utstyr til stell av babyen og bind til deg har de på sykehus. (ta med egne bind hvis du ikke vil ha bestemorbind)

-Klær må du ha med selv. Får låne en body og et helseteppe tror jeg.

-Brystpumpe har de på sykehuset, men på Haukeland har de ihvertfall få

-MME og tåteflasker har de der men de vil helst ikke gi deg det - anbefaler å heller la babyen suge masse på puppen

Skrevet

her har de alt du trenger til babyen. Klær,bodyer, mat om du ikke kan amme, bind til mor,vaskeutstyr til babyen. Eneste du trenger er å ta med klær til deg selv og til babyen te hjemreisen. Får også slike nettingtruser om du ikke vil bruke egne.

Fikk ikke du ett skriv når du fikk tildelt fødelass? Bruker å stå der:)

Skrevet

Hmm...lenge siden jeg har sett på de papirene. Kanskje alt står der ja. :)

Skal ta en titt nå.

Tusen takk til alle som har svart. Dere er gode å ha! :)

Skrevet

jeg har ikke fått noen form for papirer om det, når skal man ha fått de?=)

Skrevet

Svar til Kristine over:

Du trenger ikke ta med vogn. De har noen fantastiske senger på hjul, som jeg nesten skulle ønske man fikk med seg hjem. I den kan du trille med deg ungen til matsalen etc, og den er så nusselig utstyrt med varme tepper og dyne.

Skrevet

Takk for svar "snart tre gull:)" ! Dukker opp mange spml. vettu.. hehe...Så når dere skal hjem bruker dere bare bilstolen da?:)

Skrevet

Har hørt mange si at du må ha med sokker til bebisen. Siden sokkene er så små og forsvinner fort, står ikke sykehuset for dette. Og bebisen stakar blir jo fort kald dah.

Skrevet

jeg kan jo fortelle litt om mine erfaringer fra da jeg fødte i juni ved St. Olavs Hotel. Jeg ble forøvrig flyttet til barselhotellet 5 timer etter fødselen....

Av utstyr til deg selv trenger du:

*et par deilige store joggebukser el. lign. Gjerne mørke busker (hvis man blør gjennom er det greit...)

*3-4 t-skjorter eller ammetopper eller romslige gensre som er praktiske for amming. Magen er stor de første dagene etter fødselen og da er det greit med litt romslige klær:)

*1-2 amme-bh. Alternativt går det an å klippe hull i skrittet på de nettingtrusene og bruke de som bh. Puppene blir enorme dag 2 og 3 og det kan derfor være vanskelig å vite hvor stor bh man trenger nå før fødselen

*crocs el lign. Veldig deilig å ha noen slip-ins og i dusjen er det praktisk med crocs (er ikke superreint i dusjen vistnok, så jeg følte det var mer hygienisk å bruke crocs i dusjen)

*Varme sokker. Husker jeg frøs på beina når jeg stod i prekestolen under fødselen (selv om det var 30 grader ute)

*truser/boksershorts. Selv syntes jeg det var greiest å bruke nettingtrusene. De synes ikke gjennom klærne og var superdeilige å gå med. Dessuten følte jeg at de holdt på plass den digre deigete magen min:)

*nattbind. De første dagene etter fødselen blør man MYE og jeg måtte bruke de svære bleiene med store bind innenfor der igjen (derfor greit med store vide bukser). Men dag 3 kunne jeg bruke nattbind i alle fall når jeg gikk i matsalen blant andre folk og sånn da.... Deilig å slippe å gå med så mye bleier mellom beina at man ser ut som en cowboy:)

*shampo, balsam, bodylotion, ansiktskrem, lypsyl (tørr luft og mye pesing under fødselen), deo og litt sminke hvis man vil føle seg litt fresh.

*purelan salve for såre brystvorter var et must for meg i alle fall og et par ammeinnlegg i ull kan være greit.

-Man får truser og bind, håndklær henger på badet, shampo er på dispenser i dusjen (men sjelden den shampoen passer ditt hår). Man får også låne alt nødvendig utstyr for å få til ammingen og man får også hjelp mot såre brystvorter.

Til babyen:

*4-5 bodyer, 2-3 par sokker og et par luer. Kanskje en sparkedress eller joggebukse.

*hentesett

Man får alt man trenger til babyen på sykehuset. Det er bodyer, luer og truser utenpå bleien som er de klærne de bruker på sykehuset. I tillegg så ligger jo babyen ini et helseteppe med dynen over seg så den har det lunt og godt. Jeg syntes det var greit å bare bruke sykehusets klær til babyen for det meste, men vi kledde på han sine egne klær den nest siste dagen og avreisedagen.

Det er bleier til babyen og vaskeservietter, vaskefat og kluter på badet og vi bare hentet det vi manglet av klær og utstyr fra ei tralle som stod på gangen til enhver tid. Synes alt var lagt veldig godt til rette for mor og barn:)

Ellers så trenger man ikke vogn nei, for babyen ligger i en seng med hjul på som er lett å trille rundt. Når dere skal reise hjem så holder det med bilstolen. Men vi tok inn vogna på sykehuset og trillet ut gutten vår i den. Sambo hadde parkert et lite stykke unna og vi hadde jo en del utstyr å ta med oss hjem igjen (man får en del blomsterhilsner som er hyggelig å ta med seg hjem + en del gaver til babyen.

Sikkert noe jeg glemmer her, men det får så være. Dette var i alle fall de viktigste tingene:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...