Gå til innhold

Drikker plutselig så lite mme - noen med samme erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 1/2 mnd som de siste to ukene plutselig drikker mye mindre mme i døgnet. Han får fire måltider på dagen og ett om natten. Det har gått litt opp og ned, men generelt sett drikker han mye mindre enn før. Han får kveldsgrøt (fra han var ca 4 mnd), og den spiser han mye av. Ellers begynte jeg for et par uker siden å gi ham fruktpuré etter melken et par ganger daglig. (Kanskje dette er årsaken..?) Fruktpuré spiser han også godt av, men det er altså melken han plutselig har mistet interessen for. (Han vil heller ikke drikke nåpe særlig vann). Noen som har opplevd noe lignende, og som evnt har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter på denne for jeg har samme problemet med jenta mi på 5 mnd.

Skrevet

Jeg har osgå samme problem med min og dytter også.... hallo! Det må da være noen som kan hjelpe oss. jeg blir spes redd for at han skal bli dehydrert.

Skrevet

Var nettopp på helsestasjon med min på 5 mnd før helga. Fortalte hs at han får 4 måltider om dagen, kl 7, 11, 15 og 19. Det siste består av grøt ( full porsjon) i tillegg til mme. Hs sa det da ikke er nødvendig å gi mme på natta. At jeg heller skulle gi vann om han våknet.

Regn etter hvor mye mme babyen får i døgnet? Ca 600 ml inkl det du bruker i grøten er nok.

Skrevet

Det var et litt beroligende svar faktisk. Tusen takk. Ser at min gutt er født dagen før din : - ), og de har samme måltidsrytme (7,11,15,19), men at min altså får nattmåltid i tillegg. Jeg trodde han minst skulle ha 800-1000 ml i døgnet..... 600 ml høres langt mer sannsynlig ut, og er vel egentlig ikke så langt fra der min er når melken jeg bruker i grøten tas med i beregningen. Da gjelder det kanskje bare å kutte ut nattmåltidet.

Skrevet

Ja, se der:-) Fikk tips om denne måltidsrytmen av venninna mi, som fikk den av sin svigermor som har født fem unger... funker som f..

Og mht nattmåltid; når de skjønner at det ikke er noe å hente der lenger, får du så sinnsykt mye bedre søvn selv også:-)

Blir spennende å innføre middag (istedet for kl 15-måltidet med mme) når han runder 6 mnd. Da skulle det bare gis vann til middagen ifølge hs. Og da skulle vannet medberegnes i de 600 ml drikke babyen skulle ha i døgnet.

Synes det står for lite om dette på nettet, jeg. Hadde ikke hatt snøring om jeg ikke hadde spurt hs, liksom...

Skrevet

mini sluttet fullstendig å drikke melk da han var nesten 7 mnd da.. men minsket godt den siste tiden. han har aldri vært over 120ml på et måltid da, å begynte å få grøt fast ved 3mnd aldreren...

nå drikekr han ikke melk i det hele tatt, å ikek vil han ha melk helelr.. så han drikker forskjellige juice, er glad i pære da, saft, litt iste, masse vann, han har smakt litt kaffe, men syntes ikke det var noe særlig da....

Skrevet

Helt enig! Det er nesten umulig å finne noe god informasjon om dette på nettet. Og for å være ærlig er ikke min HS så veldig opplysende heller.... : - ) Hvis man innfører middag i 6 mnd aldreren, når vil det da passe å starte med grøtmåltid nr 2? Sa helsesøsteren din noe om det også? Jeg føler med totalt "lost" i forhold til disse tingene, for det er som du sier magert med informasjon, spes i forhold til når en skal trappe ned på melken i forhold til innføringen av fast føde.

Skrevet

Hei,

Min gutt er 10 mnd nå og vi hadde noe av det samme "problemet" i 5-6 mnd alderen. Som hysterisk førstegangsmor¨slo jeg meg ikke til ro hvis han drakk lite en dag. I etterpåklokskapens lys kan jeg si at alt gikk veldig bra :-) Ikke bruk tid på å forsøke å trøkke i de mat hvis de ikke vil ha. Og for all del ikke bruk tid på bekymringer. Spiser de lite til et måltid spiser de mer til neste. Hvis babyen smiler og er fornøyd er det som regel ingen grunn til bekymring! De har perioder for alt. Lillegutt hadde perioder hvor han ikke ville ha så mye melk, for så å ha en voldsom apetitt noen uker etter... Tror dette med matlyst går i rykk og napp ettersom de vokser. Det at de får tenner kan også virke på matlysten. Det er i allefall min erfaring.

Skrevet

Hs nevnte ikke noe om grøtmåltid nr.2 Men sa at babyen helst skulle spise den samme maten som oss andre i familien, og hentydet vel da til at brødskiver skulle være neste skritt, etter som jeg forstod.

Men det er sikkert delte meninger om dette rundt omkring, vil jeg tro...

Og har noen en link til mer info om dette, blir jeg glad:-)

Skrevet

Hvis jeg gir henne grøt (noe hun liker kjempe godt) med mme morgen og kveld og vann flere ganger utover dagen, må det vel bli greit???

Eller??

Er nok tenner som er i full anmasj her i gården.

Skrevet

Mini er ikke blitt stor nok for grøt ennå, men den eldste min drakk mye mindre mme etter at vi begynte med grøt, særlig til grøtmåltidene. Hun kunne drikke 200-250ml etter frokost og før natten, men til grøtmåltidene drakk hun etterhvert bare max 60ml.

Husk at fruktpure og grøt er nesten bare væske det også, så man må telle med de i det totale inntaket av væske igjennom døgnet.

Her var også interessen for vann veldig liten til å begynne med. Vi strevde lenge med det. Jeg fikk henne ikke til å suge av flaske eller tutekopp med vann, så jeg endte opp med å bruke en tutekopp jeg kunne ta ut anti-drypp-ventilen i eller Imsdal med sportcap eller lignende for å helle innpå noen dråper jevnlig. Etter noen måneder med dette (følte meg ganske tålmodig da) vennet hun seg endelig til smaken og begynte å drikke det med glede. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...