Gå til innhold

ADVARSEL: Ikke spis komler med stor mage!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos min bestemor og spiste raspeballer (komler) i går og spiste 7 STK pluss masse tilbehør... klarte ikke å styre mg... hehe.. joda, klokken 3 i natt fikk jeg skamvondt i magen og satt på do i en time... hehe fikk tømt meg skikkelig da, og fikk masse kynnere... skjønner hvorfor de sier at komler kan sette i gang fødselen ja!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hahahaha... huff... må først få si at 7 komler er godt prestert sauen, hi hi... tror ikke jeg hadde fått plass enn hvor mye eg hadde presset he he men har også hørt at dette skal sette i gang sakene og at noen har fått slik tung mat servert på sykehuset he he...

men ser den med at du fikk litt mageknip ja.. he he.. bare ler jeg for jeg syntes vi gravide er morsomme og det er helt utrolig hva folk gjør på slutten og på overtid.. er spent på hvilke stunt jeg tar i bruk om jeg skulle å over he he...

Skrevet

hihihi =) nei var ikke meningen å starte noe fødsel her i gården ihvertfall. hun ligger i tverrleie så den neste uken, frem til jeg har vært på ultralyd og sett om hun har snudd seg eller om det blir keisersnitt, kan hun pent bli der inne. hvis ikke blir jeg nervøs altså! men det var bare såååå godt med komler! hehe rekorden min er 12 komler, da stoppet mamma meg og sa jeg ikke fikk spise mer...

Men det var skikkelig godt å få ut all dritten (bokstavelig talt), føler meg jo helt renset og fin jo! sov godt gjorde jeg og... =)

Skrevet

var det sanne små komler da, eller med litt størrelse på med bacon inni? sist vi hadde hjemmelagde (fra komlemelposen) klarte jeg kun 3 stk- da var jeg helt presset. Men de var sann tennisball størrelse, noe mindre...

Skrevet

spiste du virkelig 7 stykker? :) :) well done. Min rekord er 3:)

Syns raspaball er utrolig godt, nam nam:)

Kanskje ikke så rart at du fikk vondt i magen? hihi...

Skrevet

De er ganske store disse her... men brukte sikkert en time på å spise dem da... pluss tre omganger med kålrotstappe og 3 pølser. og så bacon =) men jeg er raspeballmesteren da. og hadde raspeballer opp i halsen etterpå...

Skrevet

Enige der!! Eg foråt meg idag.. vel no åt eg bere 3 komler,men ;) Har kynnerer i massevis!! Heilt utslitt eg :)

Skrevet

Sist jeg var gravid så spiste jeg også 7 komler da jeg var på besøk hos eks samboeren min og hans kone..Herregud, og jeg også høygravid så jeg holdt på å le meg i hæl da jeg leset det du skrev nå. GUD, JEG ER FLAU BARE JEG TENKER PÅ DET. Men så vil jeg tro at de komlene din bestemor laget sikkert var større enn dem jeg fikk servert da bestemødre ofte er eksperter på slik mat:)hehe. Dem jeg spiste var litt små. MEN ALIKEVELL. Men hadde jeg fått servert det en gang til nå som jeg er gravid hadde jeg nok gjort det samme igjen.hehe.

Lager det aldri hjemme selv siden min mann er østlending og dermed HATER raspeballer og VESTLANDSPUMA som han sier.hehe.

HURRA for oss som klarer å spise 7 stykker:)

Skrevet

hurra for oss =) Raspeballer er DIGG!

Vurderer å reise ut til min bestemor i kveld og spørre om hun ikke har noe rester.

Har lyst på stekte raspeballer (kutte de i biter og steke på pannen) med stekt pølse, bacon og SUKKER PÅ TOPPEN!

NAMM!!!!

Skrevet

Komler til middag i morgen!!! Men jeg klarer ikke spise sju... kanskje 2..

Hmmm... svulmer sånn opp i magen. Blir knallmett.

Skrevet

Mmmmmm....komler hørtes godt ut! Har spist bare en gang for mange år siden, er ikke vanlig mat her jeg bor (Tromsø). Hvordan lager man dette da? Noen som har oppskrift?

P.S. Imponerende/skremmende å spise 7 komler!:)

Skrevet

INGREDIENSER:

3/4 kg lettsaltet sauekjøtt

400 g lettsaltet flesk

ca. 3/4 kg rå poteter

ca. 300 g kokte poteter

ca. 3 dl byggmel (180 g)

2 ss hvetemel

1 ts salt

3/4 kg kålrot

KOKETID: ca. 2 timer

FREMGANGSMÅTE:

Er kjøtt og flesk svært salt, må det vannes ut før koking.

Sett det over i kokende , usaltet vann. Kok opp uten lokk. Skum, og la kjøtt og flesk koke til det er mørt, 1-1 1/2 time.

Skjær kålroten i skiver, skrell dem. La kålroten koke sammen med kjøttet de siste 20 minuttene, til den er mør.

Lag røre til raspeball på samme måte som til kompe. De kokte potetene kan enten rives, eller moses med gaffel. Hell kraft fra kjøttgryten opp i en annen kasserolle. Legg potetrøren i med skje. Dypp skjeen i kaldt vann mellom hver gang, og prøv å få så glatte raspeballer som mulig. Kraften må koke hele tiden mens raspeballene blir lagt i. Gi raspeballene et oppkok, og la dem småkoke 30-40 minutter - etter hvor store de er. Del en raspeball over og se om den er ferdig, den skal ha jevn konsistens og farge helt gjennom.

Skjær flesk og kjøtt i skiver. Legg det på fat sammen med raspeballen og kålrotskivene.

Server smeltet smør til.

I stedet for å koke flesket kan det skjæres i litt tykke skiver og stekes. Flesk og fleskefett serveres rykende varmt i en liten bolle ved siden av raspeballene. Her sløyfes naturligvis smøret. I mange distrikter brukes det timian i kraften som komlene kokes i. Det vil jo alltid koke litt mel og poteter ut i kraften og jevne den. Komlekraft spises ofte som suppe, enten ved siden av komler eller raspeball - eller som egen rett med grønnsaker en annen dag.

Enkelte bruker kokte poteter ved siden av raspeball.

Skrevet

he he.. nei skjønner du ikke akkurat er i "sette i gang modus" med tverrleie.. jeg har selv mulig seteleie på gang foreløpig men er i uke 35 så skal inn uke 37 og se om han kanskje kunne vært så hyggelig å snu nesa ned :D hihi.. er så morsomt... "sauen sier: ikke kom her å si eg har spist 7 små raspeballer når det faktisk var 7 store MED tilbehør.. " hi hi.. du er morsom :D

Skrevet

Nå har jeg lyst på ball nå. Kjennner at det renner i munnen. Min ball er det samme som dine komler Sauen. Må si du imponerer. 7 stk er en bragd. Skulle få mamma til å lage ball til meg i ferien, men hun ville ikke lage det med nypoteter. Jeg tror du nå beskrev middagen på søndag om en uke. Da er du velkommen hit opp for et ordentlig måltid.

Skrevet

Jeg kommer og spiser alle raspeballene !!! hehe =)

ja det er viktig at det var 7 STORE med TILBEHØR altså. skal man skryte så skal man skryte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...