Gjest Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 For dere som husker min historie, før het jeg solstrålen og deretter solstrålen&julemiraklet. Jeg ble gravid 1 gang i desember i fjor,trodde alt gikk bra og var overlykkelig over å komme til 12+0,den dagen skulle jeg til UL (pga epilepsi hos meg),desverre så jeg ett dødt foster på UL,glemmer aldri det bildet,overlykkelig over å se den lille på skjermen for i det neste få vite at det var inen hjerteaktivitet. Dagen etter var det inn for utskraping,så var det bare å vente på mensen,den kom etter 33 dager (normal syklus) så på dag 10 begynte jeg med EL tester og fikk positiv etter dag 18. Ble gravid igjen,men kjempenervøs for at det skulle gå galt igjen. Så like før uke 8 (ble senere flyttet frem 1 uke) fikk jeg styrtblødning,hadde heldigvis time til lege dagen etterpåog hun fikk meg inn til UL på sykehuset,der møtte jeg en hyggelig lege som sa at det var bare å ringe hvis jeg ble bekymret igjen. Jeg fikk vite på denne UL at jeg hadde hematom (blodansamling) i livmor, hadde totalt 5 styrtblødninger og den siste så var det MYE! sluttet vel å blø rundt uke 17/18. Da jeg var 13 uker på vei så skulle jeg på UL på riks`n pga epilepsien,der fant legen ut at nakkefolden lå i grenseland,han sa det bare i en bisetning så jeg tenkte ikke mer over det der og da,fikk ikke nærmere forklaring heller. Hazn regnet også ut risken for down`s og andre syndromer,jeg er 33 så risken er jo høy i for hold til de på 20. Tok også blodprøver for å få mer nøyaktig tall,de måtte jeg vente 2 uker på,da skulle jeg tilbake til riks`n. Da jeg kom hjem begynte jeg å lese om nakkefold og ble kjempenervøs for en forhøyet nakkefold kan indikere syndrom hos fosteret. Man må måle nakkefolden før uke 14 (den forsvinner da) og det er ikke vanlig å få den undersøkt her i Norge,derfor så oppdager man ikke barn med down`s før ordinær UL eller etter fødsel. Etter 2 uker var jeg tilbake til riks`n og blodprøvene var fine og de fant ikke noe feil med babyen. Tiltross for mange UL så tok det lang tid før frykten for en MA slapp taket,totalt har jeg vært på 6 UL. Det var ikke før i uke 19/20 sånn ca at tanken på en ny MA slapp taket. Så merkelig nok i det svangerskapet jeg trodde alt var bra så endte det galt,mens i dette svangerskapet hvor jeg har hatt en del problemer og mye bekymringer går det bra. Jeg er nå 23+1 og nyter den voksende magen og koser meg med hvert spark jeg kjenner, spark begynte jeg å kjenne da jeg var 21+3 og det var kjempedeilig. Nå gleder jeg meg til jul og verdens beste julegave,så satser vi på at resten av svangerskapet blir problem og bekymringsfritt!!!!!
petite fleur Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Du har virkelig gått igjennom litt her....Håper at alt fortsetter like fint som det ser ut til at det gjør nå da! Lykke tilmed deg og den lille:)
*1+1=2 små* Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 det var mye frem og tilbake ja! Men hvis de først har bestemt seg for å bli, så blir de vet du:) Lykke til med svangerskapet fremover!=)
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Du har virkelig opplevd endel, men det er godt å høre at det går bra denne gangen Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet, dagene går fort =) Vi har jo termin samtidig, så det skal bli arti å følge med deg fremover
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Så bra å høre at alt går bra. Skjønner godt at du har vært bekymret.
gravid me nr 8 :-) Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 oida..skal si du har opplevd litt av hvert...men minien din bestemte seg virkelig for å ikke slippe taket gitt å d er jo mega bra:) troll onger altså..hehe men,ønsker deg masse lykke til å håper du får et fint svangerskap videre...klem
Gjest Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Hei! Det er så flott å høre at det går så bra med både deg og den lille. Vet du noe om hematomet nå? Har hørt at det kan forsvinne av seg selv rundt uke 20. Jeg har nettop vært på min 3. ultralyd, som jeg måtte betale selv. Jeg tok kontakt med fastlegen min for å få henvisning til ultralyd hos gynekolog, ettersom den første gynekologen jeg gikk til sa at dette var en tilstand som måtte følges opp nøye. Fastlegen min ringte KK og svaret var at det var ingenting de kunne gjøre så det var ikke nødvendig med ultralyd. Jeg fikk bare vente og se om jeg spontanaborterte. Flott beskjed å få i uke 14! I pur forbannelse bestilte jeg da privat ultralyd. Surt med pengene, men jeg finner meg ikke i en sånn behandling fra helsevesenet! Av og til kan jeg være enig med Høyre om at privatisering ikke er så dumt ja... MEN: Ultralyden viste et flott levende foster, og hematomet var helt borte!!!! Jeg er såå lettet!!! HAr hørt at det kan komme tilbake senere, men den tid den sorg. Nå bare nyter jeg den voksende magen, sommerfuglbevegelsene inni der og gleder meg til ordinær ultralyd som nærmer seg med stormskritt. Takk for følget, så langt, jeg gleder meg til fortsettelsen om julepresangen din Klem fra meg.
Belladonna med to gutter Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 FANTASTISK!!! Ikke no mer å si om den saken:) Lykke til videre!!
Gjest Skrevet 19. august 2007 #9 Skrevet 19. august 2007 Hei lillerosin:) termin feb`08:om hematomet er der enda vet jeg ikke,da jeg var på ordinær UL så sa JM at der er nok hematomet ditt,men distre meg spurte ikke mer,så om det er der enda eller om det blir arr etter det vet jeg ikke,men jeg skal til lege og JM på sykehuset den 28 august og da blir det UL igjen (pga epilepsien) så da skal jeg spørre om de ser hematomet. Når jeg har kommet så langt og blødd så mye så tror jeg at det går bra om jeg begynner å blø igjen for fosteret er jo mer sårbart i 1 trimester. Går heller ikke lenger å venter på å begynne å blø,nå er det så lenge siden jeg har blødd så jeg tenker ikke på om det plutselig kan begynne å blø igjen. Men skal bli godt å få spurt legen på sykehuset om jeg fremdeles har hematomet. Lykke til videre du også,og hold meg oppdatert. Skal gi deg oppdatering på hva legen sier den 28.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå