zethaline Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Uff,har spist jubelsalami og har nett lest at det er noe man ikke bør gjøre....noen som har hørt det før?Eller er det noen som har spist salami eller fårepølse tidlig i svangerskapet før..???er det noen grunn til engstelse tror dere?
Snuppelupp og hengepupp Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Jeg har spist salami gjennom hele svangerskapet, og har nå to dager igjen til termin. Har levd som vanlig jeg, og virker ikke som den lille tulla mi har tatt noen skade av det:)
Ladybug~N&E Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 jeg har spist salami og roastbeef og hele pakka jeg;) skyt meg!! hehe... neida. tror ikke det skal ha gjort noe skade. spør legen ved neste kontroll og føler du deg ikke komfortabel med å spise sånt så lar du være å gjøre det;) de sier jo at salami er rått og rått kjøtt skal man ikke spise.. men er norsk kjøtt i så dårlig forfatning at vi ikke skal kunne spise en nyåpnet pakke med deiiiilig gullsalami fra grillstad.. å nå er jeg sulten.... som har god dato?? men skal innrømme at jeg ikke ville ha spist det om det hadde ligget åpent i kjøleskapet i 2uker da......
zethaline Skrevet 19. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2007 Takk for svar;-)) Den var nyåpnet og jeg er gravid med 4 barnet.Men kan ikke huske at jeg noen gang har hørt om det med pølse og salami;-( til jeg kjøpte bladet GRAVID idag Husker heller ikke om jeg spiste det i de andre svangerskapene,åå så irriterende...Hmm...det du helst skal holde unna,det har du mest lyst på...Urettferdig...;-(( men takk,ble litt roligere da;-))
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Jeg har spist salami, fenalår, spekeskinke, roastbeef og røykt laks maaaange ganger i løpet av svangerskapet, og alt er bra med mor og barn ) Fårepølse og salami spiser jeg selv om pakken har vært åpen i dagevis, men fenalår og sånt spiser jeg kun fra nyåpnet pakke. INGEN grunn til engstelse )
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Ofte går de greit å spise dette, men de frarådes da det ikke er varmebehandlet. Det er vel listeriabakterien man frykter, som kan føre til en mild forkjølelse hos voksne, men faktisk kan føre til fosterdød for den lille i magen. Vet der er mange som tar sjangsen på at det går bra, men selv hadde jeg aldri gjort det. Alt for høy pris å betale dersom noe skulle skje - og det var noe jeg kunne unngått. Dersom du er urolig, kan du gå å få tatt en blodprøve hos legen, for å være på den sikre siden.
zethaline Skrevet 19. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2007 Takk masy*med*ny....;-)) Tenker det blir en blodprøve på meg,tenker alt for mye på det;-((
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Det er ingen grunn ting bekymring Zethaline!!! Maten er så bra behandlet her i Norge at det er bare å spise salami med god samvittighet! Sitter med boka fra jordmor her foran meg og det eneste du skal være forsiktig med er: ferskvannsfisk over 1 kg, upasteurisert ost (men er den HELT fersk går det helt fint)!! Viltkjøtt fra visse områder Eksotiske fiskearter som hai, tunfisk, (tunfisk på boks går helt fint) sverdfisk etc..... Gravet og røket laks bør også inntas så ferskt som mulig... Jeg har spurt flere jordmødre og leger fra de sier om spekemat og de sier det at kjøttet i Norge er fritt for disse bakteriene og at kjøttet du kjøper på butikken er MYE bedre enn hjemmelaget spekemat! Alle som jeg har snakket med både av gravide, tidligere gravide og helsepersonell sier det at etter sider som BIM etc kom opp så har det blitt for mye hysteri!! Tenk så enkelt som at "barnet tar skade av det DU SELV tar skade av"! Kos deg masse med graviditeten du Zethaline og kos deg skikkelig med salamien din med god samvittighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå