wasabi Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Hjelp! Ønsker mange svar! Hva skal vi velge? For 2 uker siden startet barnet vårt på 1,5 år i en liten familiebarnehage rett ved der vi bor. Denne bhg ligger i en underetasje og jeg er bekymret for inneklimaet. Det er 9 barn på 2 assistenter (unge jenter uten ped.utdanning). Barnet vårt trives, og de ansatte virker omsorgsfulle. Men vi voksne kunne kanskje ønsket oss litt mer pedagogisk kompetanse, sunnere lokaler, mer fokus på godt kosthold. I dag fikk vi brev om at vi har fått plass i en nybygd, avdelingsløs Kanvas-barnehage med 30 barn på 8 ansatte (2 ped.ledere, 2 førskolelærere og 4 assistenter). Den ligger rett ved der vi jobber. De sier at de har fokus på :Kosthold og bevegelse - Barn og IKT -Barns medvirkning -Barnehagen som læringsarena. Dvs at i teorien oppfyller den alle våre ønsker for en god barnehage. Men - da må barnet vårt bytte barnehage en ekstra gang, og får dessuten lengre reisevei. Nå kan vi trille til bhg, mens bytter vi må vi ta kollektivt til/fra bhg. Og så har jeg jo lest så mye om disse avdelingsløse store barnehagene der enkeltbarnet ikke blir "sett". Nå er det jo lite og trygt og bare to voksenpersoner å forholde seg til. Men lokaler og kosthold og pedagogisk utdannet personale er også viktig... Dette er så VANSKELIG!!!! Hva ville DU gjort?
imsdal med julesmak Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Jeg ville nok byttet. men så er jeg førskolelærer da...
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Vi har hatt mini i en liten bhg frem til nå, og han stortrivdes der.. Nå har han byttet og som du sier der er det andre kvaliteter igjen som den andre ikke hadde..... Hadde jeg vært deg hadde jeg latt barnet mitt vært der han er i 1 år til. Så små trenger ikke utpreget pedagogisk opplegg, og på slike avdelinger er det ofte mye støy.. Med så mange barn blir det også mye å forholde seg til. Det er min erfaring ang. dette ihvertfall... Lykke til.
Pysa Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Jeg ville bytta. jeg velger profesjonelle der det lar seg gjøre. Tenk på at barnet ditt skal være der LENGE - mange timer om dagen i mange dager. Da blir den ekstra byttinga lite å bry seg om.
Gjest Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 Jeg ville nok byttet, det går som regel greit for de små å tilpasse seg på nytt.
RajaPia Skrevet 18. august 2007 #9 Skrevet 18. august 2007 Mulig jeg hadde byttet. Om det er en godkjent familiebarnehage , så skal de ha en førskolelærer noen timer i uka også. Jeg har jobbet som førskolelærer i en godkjent en. Der sjekket de inneklimaet nøye før barnehagen ble godkjent, for den lå også i en kjeller. Hva med å ta opp kostholdsønsker med barnehagen. Det burde gå an. ' De blir ikke godkjent som ordentlig familiebarnehage uten ped . pers. og skadelig innemiljø. Fordeler med mindre miljø for de minste barna synes jeg , selv om den dere fikk tilbud om nå virker ok..
wasabi Skrevet 18. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2007 Takk for svar (jeg vil gjerne ha mange flere også!)! De har (offisielt) førskolelærer der 8 timer i uka, men det virker ikke på meg som hun er der så mye som hun skal... Og lokalene er blitt godkjent av kommunen, men det er 10 år siden, og kommunen følger ikke opp med inspeksjoner. Kosthold har jeg tenkt å ta opp med dem på neste foreldremøte, så der er det nok håp om bedring :-). JEg er blitt allergisk mot muggsopp selv fordi jeg bodde i et hus med fuktskader, så jeg er nok litt ekstra opptatt av det.
Gjest Skrevet 18. august 2007 #11 Skrevet 18. august 2007 Ikke noe å tenke på engang, hadde helt klart byttet barnehage! Vi valgte med vilje en stor barnehage til jenta vår,, tror de er my bedre på rutiner o.l. i større barnehager. + at de kanskje har mer opplegg enn mindre barnehager. I store barnehager har de ofte mindre avdelinger, Barnehagen som tuppa skal gå i er kjempe stor, men på hennes avdeling blir det 8-10 barn bare.. Jeg ville ikke ha hatt barnet mitt i familiebarnehage, synes det virker litt useriøst noen steder, og jeg ville ikke følt meg like trygg på at barnet mitt ble passet på sånn som jeg ville..
Gjest Skrevet 18. august 2007 #12 Skrevet 18. august 2007 En familiebarnehage er alvorlig talt ikke et usæriøst opplegg, Mami! Det er faktisk en grunn til at familiebarnehager taes i bruk, uten deres støtte ville det aldri ha kunnet blitt oppmot full barnehagedekning. Min venninnes datter går i en familiebarnehage med 1 ped., 1 assistent og 1 førskolelærer. Klimaet er topp, og de er faglig dyktige i sitt yrke. De er 14 barn på en og samme avdeling. Familiebarnehager KAN faktisk være vel så gode som vanlig barnehage, men jeg vil også velge vanlig bhg til min datter pga andre, mer praktiske årsaker, men jeg mener at du ikke skal kjekke alle under en kam!
Gjest Skrevet 18. august 2007 #13 Skrevet 18. august 2007 Selvsagt skal man ikke tro at alle familiebarnehager er like, MEN jeg har hørt om så mye tull så jeg ville ikke følt meg helt trygg med å sette snuppa i en sånn barnehage. Føler at det blir mer sjekket opp i store barnehager enn sånne små. Har selvfølgelig hørt om folk som har vært veldig førnøyde også, min tante hadde en veldig fin familiebarnehage Men siden tuppa mi skal ha 100 % plass og tilbringe mye tid i barnehagen så ville jeg ha en barnehage som jeg var heeelt tilfreds med å sende henne i.
Gjest Skrevet 18. august 2007 #15 Skrevet 18. august 2007 Skjønner, det er viktig å vite at barnet er tilfreds når hun har 100%! Ville bare "vite" om du faktisk var helt MOT familiebarnehager. Og som sagt, sender selv snuppen i kommunal bhg når den tid kommer! Den ligger senralt i byen, og veit faktisk ikke om så mange familiebarnehager, og har jo også hørt om "dårlige" forhold under familiebhg! Hvertfall, lykke til med lille jenten din i barnehage:-)
Gjest Skrevet 18. august 2007 #16 Skrevet 18. august 2007 tja. ville vel kanksje byttet da. siden du føler de ikke er akkurat den oppfølgingen du ønsker i denne familiebhg. og hvis det eneste du da er redd for i den store bhg er at anklet barn ikke blir sett, så er jo det jobben til dem i bhg da. og du skal kunne spørre dem hver dag hva barnet ditt har gjort å få et ordentlig svar. i tillegg er erdet jo to foreldresamtaler i året der de skal "utdype barnet DITT". og de punktene du skrev at de skal jobbe med en kjempe gode og nyttige punkter. jeg har jobbet i store bhg- og elsker det:) nå skal jeg begynne å jobbe i en litt mindre bhg-, men tror det blir like bra- og skla jobbe med bl.a ikt der også de skrev det var en ny oppstartet bhg gjorde du ikke?! da må du også tenke på at de ikke har innarbeidet noen rutiner eller tradisjoner enda- og det kan ta tid. lang tid og mange omjusteringer:) uten at det trenger å ha noe å si for om barnet ditt trives altså, eller jobben de gjør. men bare lurer på en ting- husker ikke helt. men i familiebhg skal det ikke være en ped.leder der minst 1dag i uken da? og som setter opp planer osv? uansett så er det jo en bhg og der har dere som foreldre lov til å si hva dere ønsker og personalet må kunne ta til seg ønsker og hvertfall gjøre noe med noen av dem. dere har jo lov til å si ifra om dere vil ha ting litt anerledes, men det er jo ingen garanti for at de "klarer" det da hvis de ikke har noen utdannelse eller hjelp fra en som kanksje har litt mer erfaring. men mange assistenter vet hva dem gjør, men ofte erdet vanskelig å se hva som må endres på uten å få en tilbakemelding på det:) lykke til med valget da:)
Gjest Skrevet 18. august 2007 #17 Skrevet 18. august 2007 glemte å si en ting da- jeg håper Mie får plass i stor bhg:) mange barn å leke med.... er ikke så glad i sånne små en avd bhg jeg da:)- synes det virker så kjedelig:) men det er meg da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå