Gjest Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Hva skal dere ha? jeg heller mot dåp,men sambo er ikke så ivrig på det,så han heller nok mot navnefest. Jeg er vel mer gammeldags og tradisjonell av meg jeg da.
SunRoad. Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Vi hadde dåp til førstemann og vil nok ha det til andremann også, er som deg, liker den tradisjonen med dåp. Men vi går aldri i kirken utenom dåp, bryllup eller begravelse. Vi er ikke noen sånne "gud og jesus" folk heller...
Gjest Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 ikke vi heller,sambo er ikke døpt selv, dette er vel litt av grunnen til at han synes det er noe stort tull med dåp.
SunRoad. Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Vi er begge døpt men kun jeg er konfirmert kristelig, sambo borgelig. Ikke enkelt når dere vil to forskjellige ting...
petite fleur Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Vi har valgt dåp. Jeg ville heller ha navnefest eller ikke noe i det hele tatt, men min samboer - som ikke er døpt - ville helst ha dåp. Dette fordi han syntes det var så kjipt på ungdomsskolen da alle de andre konfirmerte seg og han ikke kunne...."På denne måten kan gutten velge selv hva han vil uten å måtte døpes i 14-årsalderen først." Så da blir det dåp, for å glede ham samt min familie:)
CB-BabyBoy Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 Vi har meldt oss ut av kirken, så derfor blir navnefest det eneste alternativet for oss. Det er tradisjon for dåp i familien, men vi vil ikke døpe fordi andre mener det passer seg sånn. Det er vårt ønske at vi ikke vil presse junior inn i en religion, det må være opptil h*n selv når den tid kommer. Nå regner jeg med at de fleste skjønner at det kommer siden vi ble viet av human-etisk forbund
En Prins + Prinsesse Skrevet 18. august 2007 #7 Skrevet 18. august 2007 vi skal døpe gutten vår i kirken i morgen!!
Hva skjer'a?♂ Skrevet 18. august 2007 #8 Skrevet 18. august 2007 Jeg synes det er unaturlig å døpe i kirken når jeg ikke står for innholdet til daglig, ser ikke på meg selv som kristen da selvom jeg er døpt og konfirmert. Du avgir jo løfte om hvordan du skal oppdra barnet som kristen, så det blir nok navnefest på oss selvom jeg synes dåpssermonien er vakrere og mer høytidlig.
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 18. august 2007 #9 Skrevet 18. august 2007 Syns ikke dåp er å presse barnet inni religion, det eneste mitt barn vil merke til det er da hun skal velge hvordan hun vil konfirmeres. Velger hun kristlig, er det fint at hun er døpt slik at hun slipper det da. Kommer ikke til å gjøre noe mer ut av det enn det. Jeg er døpt og tenkte aldri over det før jeg skulle konfirmeres. Syns folk gjør litt for mye ut av hva man velger, hvorfor man velger det osv. Er noe annet da en oppdrar barnet ved å tvinge på det søndagsskole og gudstjenester.
Yndig_stolt 2 barnsmor=) Skrevet 18. august 2007 #10 Skrevet 18. august 2007 Verken jeg eller samboern er på noen måte kristne,så derfor blir det bare feil for meg å døpe mine barn,siden vi ikke har tenkt å oppdra dem i den kriste tro!! Vi hadde navnefest til jenta vår, og kommer også til å ha det denne gangen=)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 18. august 2007 #11 Skrevet 18. august 2007 Jeg døpte jenta mi,men da tenkte jeg ikke så veldig over alternativene. Da jeg fikk gullgutten valgte jeg heller å velsigne ham i frelsesarmeen,da jeg selv står der som tilhørige.Dette fordi jeg er sterkt i mot det de sier i dåpsrituale i kirka + at jeg mener at ingen blir frelst pga noe vann. Det finnes flere alternativ enn dåp eller navnefest
jente og gutt Skrevet 18. august 2007 #12 Skrevet 18. august 2007 Vi hadde en slags navnefest for jenta vår. Vi inviterte vnner og familie og spiste middag og kake og koste oss. Kommer til å gjøre det denne gangen også. Er ikke med i noen kirke, og da blir det feil for oss å døpe.
Gjest Skrevet 18. august 2007 #13 Skrevet 18. august 2007 Vi hadde dåp, mot min vilje. Sambo sin familie er kristne og ville tatt sin død dersom vi overlot jentungen til evig skjærsild... mamma ble heller ikke blid da jeg sa jeg ikke ville døpe henne (hykler, hun er like lite kristen som meg..."men TRADISJONEN DA!!! *BAH!*) Det byr meg så grasalt i mot å stå i kirken og love at barnet skal få en kristen oppdragelse og at vi skal be for henne og bla bla bla... når jeg ikke tror en tøddel på det. Hun skal få en flott oppvekst, flotte verdier og hun skal lære om toleranse (mangelvare i kirken) og nestekjærlighet - men jeg vil IKKE ta henne i kirken og jeg vil IKKE be aftenbønn med henne. Konsekvensen ble at sambo bar henne til dåpen, og svarte ja på det presten spurte om, mens jeg sto i bakgrunnen og engasjerte meg minst mulig. Derimot laget jeg en flott familefest etterpå, og det var koselig.
Gjest Skrevet 19. august 2007 #14 Skrevet 19. august 2007 Interessant tema som jeg har tenkt litt over/vurdert å ta opp. Vi velger nok barnevelsignelse i frimenighet da jeg står i frimenighet og han ikke er medlem noe sted, heller ikke statskirka. Synes det er merkelig at så mange vil døpe barna sine når de ikke står for det de lover/ønsker; at barnet skal vokse opp i en kristen tro, synes det forplikter litt til søndagsskole/dåpsopplæring eller tilsvarende. Ikke for å være kranglete, men dere svarer jo ja ved døpefonten også, hadde ikke vært meg som ville svart det om jeg ikke hadde villet fulgt det opp - lyve i kirka er ikke noe særlig, spør du meg. Men alle får vel ta sitt valg der som ellers.
lizzie81-jente08-termin:050110 Skrevet 19. august 2007 #15 Skrevet 19. august 2007 Dette er et vannskelig emne for oss.. Vi er begge døpt, kristlig konfirmert, og giftet oss også i kirka, men ingen av oss en det dugg kristne.. Føler på en måte at det er hykklersk av oss å ikke døpe ungen siden vi giftet oss i kirka, men på den annen måte er det hykklersk å døpe når ingen av oss er kristne, og ungen derfor ikke blir oppdratt i den kristne tro.. Men samtidig har ungen flere valgmuligheter seinere i livet dersom vi døper, både når det gjelder konfirmasjon og bryllup.. Så det er nok noe vi må diskutere nøye før vi bestemmer oss.. Heldigvis har vi mange mnd igjen før vi trenger å bestemme oss da..
Gjest Skrevet 19. august 2007 #16 Skrevet 19. august 2007 Jeg er også litt tadisjonell av meg og synes dåp er en fin tradisjon. Men i og med at jeg selv ikke er kristen (men står fortsatt i statkirka da men) og samboer ikke er døpt så blir det nokk navnedag hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå