Gå til innhold

lekegrind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg snart ut i 3 mnd pappaperm (vår datter er født 10.01.2007),

og har selvfølgelig mange ting jeg lurer på. Først litt om vår datter:

hun er temmelig tidlig ute med de fleste ting: hun krøp fremover allerede da hun var 5 mnd, hun krabber diagonalt nå på alle fire, og hun greier også å reise seg opp hvis hun har noe å klarte på/trekke seg opp i.

Hun er veldig aktiv, og elsker å hilse på folk fra babybjørnen, hun elsker flyplasser(!) og kjøpesenter, og blir klart mest grinete når det ikke er nok ting som skjer. Derfor er hun vanskelig å ha med å gjøre alene, det er mye lettere når det er mye folk omkring. Ellers ønsker hun å være ute så mye som mulig, hjemme er det kjedelig.

Når man er alene med et barn så hender det at man må gjøre ting som ikke hun kan være med på hele tiden. Da er det en løsning hjemme hos oss: lekegrinden eller lekemadrassen (en stor madrass i et hjørne av stua omgitt av sofaer). Men med en gang vi setter henne en av disse stedene vil hun ut, og skriker som besatt. Hun har en veldig sterk frihets- og utforskertrang.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre mht dette. Det hadde vært veldig bra om hun kunne pusle litt og leke for seg selv i noen korte perioder (alt fra ti minutter minutter til en time) uten å få stimulans utenfra hele tiden. Finnes det noen som har erfaringer med dette og evt har råd til hvordan hun kan trenes opp til å trives i eget selskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har ho mye leker rundt seg der på lekemadrassen eller i grinda? Her er grinda full av leker, så han har noe å holde på med..

Skrevet

Ja hun har massevis av leker, men hun har så sterk utforskertrang at hun vil ut uansett tydeligvis.

Skrevet

Hadde vært veldig bra om hun kunne pusle litt og leke for seg selv i noen korte perioder (10min - 1t). Og det uten å kunne krabbe til der du er!!

Praktisk for deg, gjerne det, men neppe viktig/nødvendig? Virker jo som du ikke er alenefar, d.v.s. du får noen timer på ettermiddagen til å gjøre ting datteren ikke kan være med på. Og vanlig husarbeid, som matlagning, fylle/tømme vaskemaskin, kan da gjøres med en unge på armen, rundt beina, eller i babybjørn?

Skjønner godt at din datter IKKE synes lekegrinden/lekemadrassen er noen løsning. Men slik du beskriver henne, ville hun kanskje synes det var en løsning å være 10min til en time hos en nabo, om du er så heldig at du eller mora kjenner noen andre som er hjemme med barn. Til gjengjeld kan du tilby å passe naboens unge i ny og ne. Siden din datter er så sosial, vil du nok ikke oppleve to på en gang som vanskeligere enn bare en.

Skrevet

Hva er det for slags svar egentlig?

Jeg brukte lekegrinden litt hver dag, jeg. Utrolig godt å kunne gå på do, sette på en maskin med klær, henge opp en maskin, eller gjøre annet småplukk uten å måtte være redd for at ungen skal trille ned trappa.

Lurer på om du hadde vært like frekk med en dame?

Skrevet

Henger ikke opp klær. Men å gå i vaskekjeller med minsten på hofta og legge i klær, en tur til for å flytte dem til tørketrommel, og enda en tur for å hente, dét var ikke noe problem for meg.

Hadde IKKE vært så frekk med en dame. Men en mann får tåle å høre at det finnes andre løsninger når akkurat hans unge ikke fordrar lekegrinn/lekemadrass. :-)

Skrevet

Unnskyld meg, men er du helt teit, eller? Hvorfor i all verden må en mann tåle å høre at det finnes andre løsninger mens det må ikke en dame?

Og om det ikke var noe problem for deg, kan det jo hende at det er et problem for andre. Jeg synes det var kjempeproblematisk å ikke få gå på do alene engang. Utrolig takknemlig, var det jeg var for lekegrinden!

Skrevet

He, he. Det var nå annonym 18.26 som satte meg på ideen om at man ikke burde være like frekk mot en Dame. :-)

Hva synes du da er værst, tosøtesmå?

At man er like frekk mot alle (i form av å foreslå å droppe lekegrinn for en unge som absolutt ikke vil være der)?

Eller at man kommer med den slags meninger overfor menn, men ikke vil være like frekk overfor en Dame?

Skrevet

Det var meg som var den anonyme også, jeg kom bare borti knappen og orket ikke presisere det etterpå...

Jeg synes forsåvidt det er verst at du er frekk, men det gjør det enda verre at du synes at en mann bør tåle mer!

Jeg synes det hadde vært bedre å holde munn jeg da, enn å komme med sånne utsagn til en mann som bare ønsker råd. Husj inn på kranglesiden med sånt.

Skrevet

OK!

HI ønsket råd om hvordan han kunne få ungen til å trives i lekegrind. Å komme med et råd om at han heller burde droppe hele prosjektet, var nok å gå over streken, i og med at HI selv ikke hadde nevnt dette som en mulighet.

Når du, tosøte, begynte å dra frem kjønn ved å spørre om jeg ville vært like frekk mot en dame, så kunne jeg ikke annet enn å være litt frekk mot deg også. Nettopp for å vise at jeg IKKE (Gud forby) var så frekk å råde HI til å droppe lekegrinda FORDI HAN ER MANN.

PS: Ville du skrevet "Jeg synes det hadde vært bedre å holde munn jeg da, enn å komme med sånne utsagn" hvis det var en MANN du skulle refse?

Skrevet

jupp, det ville jeg. Ingen forskjell på frekke damer og frekke menn i min bok.

Og det var strengt tatt ikke det at du rådet ham til å droppe lekegrinden, men at du gjorde det på en frekk, overlegen måte og lot det skinne igjennom at du syntes det var idiotisk å skulle behøve det siden du klarte deg uten.

Men nå har vi vel kranglet lenge nok om dette egentlig.

Skrevet

annonymibus;

hadde jeg hatt barn med deg tror jeg at jeg ville blitt alenefar umiddelbart.

Skrevet

Fra fødsel, mener du? Week end far er nok mer aktuelt å bli for den som har en uspiselig kone/sambo. Dessverre :-(

Skrevet

Jeg har vel ingen erfaring med lekegrind, men har en jente som ligner din da, med å være omgjengelig og vil ha folk rundt seg, ikke leke for seg selv etc. Hun er 15 måneder nå, og har alltid vært slik, og vi har vel egentlig bare akseptert at slik er hun nå engang. Regner med at det går over når hun blir litt eldre. Ville rådet deg til å glede deg over den sosiale jenta di istedet, og komme deg ut med henne. Så kan du kanskje gjøre de andre tinga mens hun sover dupp, partneren din har kommet hjem eller sånn? Det funker her, med litt tilvenning ;-). Lykke til med pappaperm, selv om den ikke blir akkurat slik du har sett det for deg ;-)

Skrevet

Godt skrevet monztah!

Det var akkurat det jeg mente å si selv, men jeg er vel ikke så flink som deg til å ordlegge meg.

• 3 måneder senere...
Skrevet

annonymibus, du er helt latterlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...