virrevirrehodet Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 hva kaller barna deres de inngifte? Vi har bare sagt "Bestefar og *navnet*". Men i dag sa hun plutselig at hun synes det var dumt å hete bare navnet, siden de to hørte sammen. Hun ville gjerne bli kalt noe annet. Hva sa hun ikke, men hun spurte hva bestemødrene hans blir kalt (trodde hun visste det jeg men..). Da jeg svarte på det, så sa hun ikke noe mer akkurat da, men vi ble avbrutt av minsten (heldigvis) så ble unaturlig å prate mer der og da. Men jeg syntes det var skikkelig ekkelt. For jeg vil absolutt IKKE at hun skal bli kalt noe annet enn navnet sitt. Hun er jo ikke i slekt med han! Javel, hun har vært der siden han ble født, men jeg er ikke såå glad i henne akkurat.. Og de ble gift et halvt år før han ble født, og møtte hverandre 10 mnd før det..Nå er minsten snart 2 år. Foreldrene mine bla skilt da jeg var 19..så hun er jo ikke akkurat stemora mi heller føler jeg.. Hvordan løser dere dette? Evt tips til hvordan jeg skal si fra om dette? Er ikke så tøff av meg..
Tommage♀♂ Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Nå er det vel stengt tatt opp til barnet, er det ikke? Sambos foreldre er skilt og gift/samboer på ny, vi kaller bonus-besteforeldrene ved navn foreløbig, men etterhvert som hun prater mer kommer det nok frem hvordan hun ser på dem og hva hun kommer til å kalle dem. Men så har vi et godt forhold til begge da.
imsdal med julesmak Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Er bare mora mi som har fått seg ny type så de heter bestemor og bestefar, så er pappaen min morfar. Ble sånn fordi bestemor og bestefar var de eneste sånne type navnene jeg klarte komme på som var uten noe slags slektskap etc. Forresten fint å høre at jeg ikke er det eneste voksne skilsmissebarnet som føler at ting kan være nokså unaturlig...
virrevirrehodet Skrevet 18. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2007 joda, ungen skal få si hva han vil;) Men han sier bare "den" til dem enda..hehe.. Men det er jo naturlig at de som regel kaller dem det vi sier da..Og helt frem til nå så har hun jo aldri nevnt at hun vil hete noe annet.. Nei, har ikke så bra forhold til henne, greit nok sånn til daglig, men hvis pappa f.eks hadde dødd, hadde jeg aldri snakka med henne etterpå..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 18. august 2007 #5 Skrevet 18. august 2007 Mine foreldre flyttet fra hverandre da jeg var 10 år. Og moren min har hatt samme mann nå i 10 år. Han har egne barn og de har ingen barn sammen. For oss er det naturlig at det er mormor og navn(mormors samboer) Det samme er andre veien hvor han blir kalt bestefar og hun ved navn. Vi har heller ikke ørten "tanter og onkler" det er kun de som er søsken av foreldrene og samlivspartneren deres. Det betyr også at jeg ikke er tante til mors samboers barnebarn men blir kalt ved navn. Selv om man blir kalt ved navn så fungerer jo partneren til den ekte besteforelderen som besteforelder og er ikke mindre verdt av den grunn! Her er iallefall den "besteforelderen" veldig høyt i kurs! Selv om han ikke heter bestefar, og samme veien er også min mor høyt i kurs til tross for at hun har gått under navnet sitt i nesten 9 år! Her er det heller ikke besteforelderene som bestemmer hva de skal bli kalt, det er det vi foreldrene som gjør.
Fire småtroll Skrevet 18. august 2007 #6 Skrevet 18. august 2007 Mine foreldre ble skilt da jeg var 22år og begge er gift på nytt.. Har vel et greit forhold til begge de nye ektefellene, men som du sier, hadde de blitt skilt eller noe hadde jeg nok ikke holdt kontakten med dem. Ungene her, og ungene til søstera mi kaller dem ved navn. Noe annent ville blitt rart synes jeg, ungene mine har jo allerede fire besteforeldre i live, i tillegg kommer disse to bonusbesteforeldrene. Min farmor og farfar (altså barnas oldeforeldre) er også skilt, han er gift på nytt og der også bruker vi fornavnet, oldefar+navn. Ingen har noengang protestert på det her.
Gjest mamma'n til go'gutten Skrevet 18. august 2007 #7 Skrevet 18. august 2007 godt å høre at andre tenker som meg..selvom du var barn da de ble skilt.. Synes det er helt feil å kalle henne bestemor hvertfall..det er heller ikke aktuelt da min mor kaller seg det! Og tante synes jeg blir merkelig når det ikke er min eller min samboers søster eller gift med bror..
Gjest mamma'n til go'gutten Skrevet 18. august 2007 #8 Skrevet 18. august 2007 Takk for svar! Da er det ikke jeg som er urimelig;) Hun har ikke barn selv engang faktisk..så hadde jo blitt sprøtt å være bestemor da..når hun ikke er mor engang
Gjest mamma'n til go'gutten Skrevet 18. august 2007 #9 Skrevet 18. august 2007 var vel HI du svarte til da..men så litt feil..jaja, blir jo samme situasjon uansett!
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. august 2007 #10 Skrevet 18. august 2007 Konen til min pappa kaller vi for mimmi.. Altså bestefar og mimmi. Synes det høres mye koseligere ut.. Men, nå har de vært gift siden vi var 7, så det føles jo naturlig å kalle henne det. Det er jo helt og holdent opp til dere.... Men, jeg ser hennes poeng, ditt og forsåvidt.
Gjest mamma'n til go'gutten Skrevet 18. august 2007 #11 Skrevet 18. august 2007 glemte å forklare hele historien min..men likner mye på din, virrevirrehodet: Har en far som er gift på ny, foreldrene mine ble skilt da jeg var voksen..kaller henne med navn, men pappa ville hun skulle hete bestemor siden han heter bestefar. Men jeg nekta! men har følt veldig på det..for de har mast senere også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå