Gjest Skrevet 18. august 2007 #1 Skrevet 18. august 2007 Som dere vet så har min mann en historie.. Og med den følger også felles omgangskrets med sin eks. Det har til nå vært uproblematisk og jeg har vært romslig og tatt i mot hele hennes familie med åpne armer. Men nå er vi invitert på hyttetur for å feire 40 års dagen til hans beste kamerat, som tilfeldigvis er gift med eksens søster.. - Og da er selvsagt også eksen og familien hennes invitert. For meg er dilemmaet: hvordan si fra på en "pen" måte at vi gjerne blir med på turen, men bare om de har takket nei.. Jeg har ikke noe i mot å tilbringe tid med eksen hans, vi spiser middag sammen og møtes ved anledninger som gjelder datteren, men ikke over lengre tid enn noen timer. Jeg føler meg ikke alltid like vel de gangene vi møtes, og ville nok virkelig mistrives med en hel helg i samme hytte. Mannen min vil så gjerne dra, men han skjønner meg også godt, det frister ikke ham heller.. Det ligger mye bak, vi sliter litt med datteren deres og språkbruk, som hun tydelig har fra moren. Jeg har selv hørt måten mor og datter snakker med hverandre og måten de hakker på hennes nye samboer. Og hun har en tendens til å være frekk og uhøflig mot de fleste rundt henne. Noe vi ikke aksepterer og slår hardt ned på her hjemme. Jeg er sikker på at om vi hadde slått ned på det med dem i samme hytte, ville det igjen ha ført til krangling mellom foreldrene som ingen er tjent med. Det er et sårt tema mellom dem dette med barneoppdragelse.. Mor synes det er dumt å være streng når de ser datteren så lite (50-50). Vi trenger en lur måte å lufte dette for hans eks søster slik at vi får vite om de har takket nei, slik at vi kan takke ja, - men samtidig at ingen blir fornærmet og det blir uvennskap. - det er ingen tjent med. Spesielt ikke datteren, og det er faktisk viktigere å ha et godt forhold til dem pga henne, enn å feire 40 års dagen til kompisen. - men det er veldig synd om begge skulle takke nei også. Nei, noen som har tips?
Millapril Skrevet 18. august 2007 #2 Skrevet 18. august 2007 Denne situasjonen misunner jeg deg ikke. Det er tungt og vanskelig med delt barneoppdragelse. Vi er heldigvis relativt enige med mamma til vårt bonusbarn, men hun har sine greier som vi reagerer veldig på. Har dårlig med tips til deg dessverre, men det må vel kunne gå ann å spørre forsiktig om hvor mange som kommer og kanskje pensle videre inn på hvem. Vet ikke om dere skal ha med Matteo, men da går det kanskje ann å si noe sånn feks. om at du gjerne vil vite hvem som kommer med tanke på han og kjente ansikter?? Litt tynn...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 18. august 2007 #3 Skrevet 18. august 2007 Oj, den var ganske kjipt ja. Hmmm. Jeg tror jeg bare ville vært så ærlig som mulig jeg. En av dere spør de rett ut om hun kommer, og forklarer at dere har veldig lyst til å komme, men er redde for å ødelegge forholdet dere har til henne nå og ikke minst med datteren. De må da forstå det de og, om noen hadde kommet med en sånn problemstilling angående min søster så ville jeg da forstått selv om det er søsteren min. Jeg ville ikke flydd og fortalt det til henne heller. Når det er barn med i bildet er folk litt mer forståelsesfulle tror jeg. Og alle vet at ekser er ekser for en grunn, sånn er det jo bare, da har man forskjellig syn på en del grunnleggende greier som da f eks barneoppdragelse. Håper det fikser seg!
Gjest Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 Bare en kjapp oppdatering: Vi har vel kommet fram til at vi må nesten takke nei til turen, hvis de skal reise. Min mann ønsker ikke å reise på hyttetur uten resten av familien hans; Matteo og meg. - Det er tross alt er familietur, for slekt og venner. Og jeg klarer ikke å være en marionette en hel helg bare for hans skyld. Dessuten ville det nok bli litt for opprørende for datteren. I julen så var pappaen i kaffeselkap hos mormor og morfar sammen med moren, og det endte med at datteren gråt og kjeftet fordi hun synes det var urettferdig at ikke de var kjærester lenger. Hun var 2 når de skilte lag. Etter det lovet han å skåne datteren for falske forhåpninger. Det er enkelt å svelge kamelene og holde seg unna barneoppdragelsen i noen timer av ganger, når vi er samlet alle mann. Men over lengre tid vet jeg at vi begge vil ha problemer med å ikke blande oss. Hun vet å teste disse grensene når vi er samlet bare for noen timer, hvordan vil det da se ut om vi skal være sammen 3 dager til ende? Iom at det er vår uke, og jenta bor hos oss den helgen, må mor spørre oss om hun kan ta med datteren på turen, og da finner vi jo ut om de har tenkt å bli med. - Spør de ikke, så kan vi heller ta avgjørelsen der og da. Vi tar ingen sjanser med å spørre hverken søsteren eller jubilanten, i frykt for at det skal skape misforståelser og konflikter. Det har vært nok konflikter mellom mor og far og innad i familien da mor valgte å bytte ut faren med en annen mann. Det har tatt lang tid å bygge opp det vennskapet de har i dag, for datterens skyld. Ingen vits å rive det ned på en helg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå