Gå til innhold

blodtype resus neg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et brev fra legen min at jeg har blodtype resus negativ (minus). Moren og søstern min har det også, men ingen av de har fått noen forklaring på hva det innebærer. Har skjønt at jeg skal ta flere blodprøver framover, men er det noen som vet noe mer om denne blodtypen og hvorfor vi med denne typen må ha mere oppfølging?!

Som legen min skrev er det ikke noe å være redd eller bekymra for, men det er så lenge til jeg skal til legen og får spørt noe mer om det. Er derfor veldig nysgjerrig....

Takk for alle svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

både moren min og jeg har den samme blodtypen, det innebærer ikke så mye det første svangerskapet,men trenger oppfølgning.

De skal følge med på et par blodprøver under graviditeten fordi fosteret kan danne antistoffer tror jeg..vi får en sprøyte etter graviditeten som skal hindre at dette skal skje i neste svangerskap. Slik sprøyte skal også gi ved aborter.

Legger ved noe jeg fant på nettet:

Når far er Rhesus-positv og mor er Rhesus-negativ kan det være duket for trøbbel hvis barn nummer to slekter på pappaen sin og når også den førstefødte har fars blodtype. Under graviditeten er morens og fosterets blodomløp adskilt, men under fødselen kan blodlegemer fra barnet lett komme over i morens kretsløp. Barnets blodlegemer vil da bli oppfattet som fremmed av hennes organisme, og i hennes blod dannes det antistoffer. Når den Rh-negative moren senere blir gravid og igjen bærer et Rh-positivt foster, vil antistoffene passere morkaken, gå over i fosterets blodomløp og angripe blodlegemene. Det kan føre til store fosterskader, særlig i hjernen.

Nylander forklarer at dette er grunnen til at alle Rh-minus-kvinner, innen tre døgn etter at de har født eller abortert, skal ha en spesiell sprøyte for å nøytralisere fremmede blodlegemer. Hvis det ikke blir gjort, må det ofte skiftes blod på det neste Rh-positive-barnet rett etter fødselen. I alvorlige tilfeller lar det seg gjøre å skifte blod på barnet mens det ligger i livmoren.

- Generelt er det dessverre slik at har det først skjedd antistoffdannelse, så øker risikoen for hver graviditet, så sant ikke fosterert er Rh-negativt. Eller så sant kvinnen ikke finner seg en Rh-negativ mann, så foster og mor garantert er like når det gjelder denne faktoren, fastslår fødselslegen.

Skrevet

hei,

vil bare si at jeg er 0- jeg og, og jeg ble litt skremt da jeg fikk vite om komplikasjonene som kan oppstaa. men har ogsaa hoert at det er svaert lite sannsynlig fordi legene i norge er saa flinke og gir extra god oppfoelging av oss 'heldige utkaarende'. Hjalp ogsaa for meg aa vite at det er mange andre herinne paa bim som er i samme situasjon, og at det er mange som har faatt 3 og fire helt friske barn uten noen komplikasjoner.

saa proev ikke stress:) gaar sikkert bra med oss alle sammen:))

klem:)

Skrevet

Limer inn svaret mitt fra et tidligere innlegg om dette:) (http://www.barnimagen.com/forum/thread/9914789)

"Skal prøve å forklare deg litt hva som KAN gå galt;)

En som er rhesus positiv har RhD-antigen i blodet sitt. Dette "mangler" vi som er rhesus negative. Dersom en Rh- skulle være så uheldig å få Rh+ blod i årene vil kroppen vår begynnte å lage antistoff mot RhD-antigenene som har kommet inn i vår blodbane.

Vi har jo ikke RhD-antigen naturlig i blodet, og disse antigenene vil derfor bli sett på som et fremmedlegeme. Kroppen danner alltid antistoffer for å "bli kvitt" fremmedlegemer i kroppen, og antistoffene mot RhD-antigenet vil binde seg til RhD-antigenene og ødelegge disse.

I løpet av et svangerskap kan det oppstå blødninger (spesielt i forbindelse med fødsel) slik at noe av babyens blod kan komme over i vår egen blodbane. Er babyen Rh- sånn som mammaen vil det ikke oppstå noen som helst problemer.

Er babyens blod Rh+ derimot, vil RhD-antigenene komme over i vår blodbane slik at vi begynner å danne antistoffer. Dette kan bli problematisk fordi antistoffene som ødelegger RhD-antigenene er så små at de kan "gå igjennom" morkaken og over til babyen igjen. Hvis dette skjer vil antistoffene begynne å ødelegge RhD-antigenene i babyens blod og babyen kan få blodmangel/anemi. Dette kan være dødelig for fosteret.

I dag er leger og sykehus så flinke (og vi får jo oppfølging) at dersom det oppdages antistoff i morens blod kan man til og med foreta en blodoverføring til babyen mens den enda ligger i mammas mage =)

(Rhd-antigenene i seg selv er for store til å kunne passere morkaken, så det er helt uproblematisk å bære et Rh+barn dersom det ikke oppstår noen andre blødninger.)

Siden blødninger som regel forekommer under fødselen vil det ikke ha noen betydning for det første barnet man bærer. Men har man allerede dannet antistoffer FØR neste barn unnfanges kan det bli et problem for neste svangerskap. Det er derfor denne sprøyta alle snakker om er så viktig:)

Da jeg fødte i 2004 undersøkte de datteren vår sin blodtype før jeg fikk sprøyte. Hadde hun vært Rh- sånn som meg hadde jeg ikke fått den. Så noen over her sa at man fikk sprøyte uansett nemlig, men det kommer nok an på sykehuset man føder ved.

Uff... Dette ble langt og knotete;p Men jeg prøvde ihvertfall. "

Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...