Gå til innhold

Dere som har litt peiling på Lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ut i fra den kalkulatoren så kan jeg få litt over 40000,- i lån, og ca 16000,- omgjort til stipend om jeg består eksamen. Men er det slik at jeg MÅ ta opp 40000,-? Eller kan jeg ta opp kun halvparten i lån? Men hvis det går an å ta opp f.eks kun 20000,-, så blir vel ikke 16000,- omgjort til stipend?

Ble mange spørsmål dette, blir veldig glad for svar:) Har null peiling på Lånekassen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Du tar opp akkurat så mye eller lite du ønsker i lån fra Lånekassen. På søknadsskjemaet er det en rubrikk hvor du fyller inn summen du ønsker å låne.

Da jeg studerte (leenge siden: 1991-1998) var det slik at man fikk et stipend i tillegg til lånet, det er mulig det er det som nå heter "omgjøres til stipend" (eller er det slik at man får mer av lånet omgjort til stipend hvis man studerer på normert tid?). Stipendandelen var den samme uansett hvor lite eller mye man lånte da jeg var student, så du må undersøke nærmere om det fortsatt er slik.

Lykke til! PS Klikk deg rundt på¨hjemmesiden til Lånekassen, det er mye info gjemt rundt omkring som man ikke ser ved første øyekast :-)

Skrevet

Du kan selv bestemme hvor mye du vil ta opp i lån. Beløpet som blir gjort om til stipend er uansett det samme.

Når det er sagt vil jeg sterkt anbefale deg å ta opp fullt studielån. Hvis du ikke trenger pengene kan du sette de på konto og få rentene av de. Det løper ikke renter på lånet så lenge du studerer. Når du da er ferdig med å studere kan du enten betale tilbake de pengene du lånte ekstra, da sitter du igjen med rentene fra sparingen. Eller du kan bruke pengene som egenkapital til hus. Studielån er et gunstig lån å ha. Når jeg kjøpte bolig regnet de ikke med studielånet engang når de vurderte hvor stor lånekapasitet vi hadde.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar begge to. Det var lurt som du sa å sette det beløpet jeg ikke trenger på konto, hus og lån har jeg fra før:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...