Gå til innhold

Hva i all verden skal vi leve av?!?! =/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig som lærling i oktober.. Da er det slutt på at jeg vet sånn ca hvor mye som kommer inn hver mnd... Da er det slutt på stipend og lån, og da er det slutt på brukbare lønninger.. Jeg får jo ikke fast jobb med en gang, og det er begrenset med ekstravakter jeg kan ta, siden jeg svært sjelden kan jobbe kveld og helg, og det er da de trenger flest folk...

(Eksen skal begynne å jobbe ute, så han er hjemme bare 9/12..Han sier han skal ta ungene når han er hjemme, men jeg kan jo ikke stole på det heller...) Jeg har heller ingen familie her i byen som kan stille opp..

Og det er oxo vanskelig å finne en "dagmamma" som kan ta ungene fra 15:00 til 22:30...

Hva i all verden skal jeg leve av da? Jeg får jo ingen støtte fra NAV, siden jeg og eksen har Minsten 50/50. Eldstefrøkna er for gammel, så henne får jeg ikke noe støtte fra...

Hjelp... Jeg låg og grubla på dette i mange timer i natt, og mer fortvilet ble jeg...

Jeg trenger en jobb der jeg kun jobber dag! Men det er jo ikke enkelt å få... =/

*huff*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du må gjøre er vel å søke på jobber med de arbeidstidene du ønsker. Mulig det ikke er enkelt, men det er heller ikke umulig. Ikke gi opp før du har prøvd.

Skrevet

Begyn å søk på jobber nå. Skriv en "personlig masse søknad" fortell litt om din situasjon, og at du gjerne vil jobbe dagtid, men at du også kan ta noen kveldsvakter. Sendt til alle du kan komme på. Så kan du heller vurdere om du vil ha jobbenen, fra de du eventuelt får svar fra.

Skrevet

Joda det finnes det vel nok jobber av vel ? Har hatt flere jobber hvor jeg bare jobbet fast dag. Kommer jo an på om du har utdannelse osv. Hva er du utdannet som osv ? Hva gjør du da ? Håper det ordner seg for deg !

Skrevet

Ja, jeg kan jo gjøre det... Men det er jo ikke så mange som vil ansette ei som kun kan jobbe dag... =/

Uff, jeg holder på å frike ut!

Skrevet

Utdaner meg innen helse og omsorg, blir omsorgsarbeider tilslutt... Og innen der så er det jo mest turnusarbeid...

Skrevet

Kontakt alle vikarbyråer og søk på alt du kommer over. Det ER ikke lett å få en heltidsjobb dagtid, men det er helt umulig hvis du ikke har tro på deg selv :)

Skrevet

Du får jo dagpenger når lærlingetiden er over! Er ikke stort, men du vil jo motta forsørgertillegg og kan sikkert søke støtte til barnetilsyn??

Skrevet

Får jeg dagpenger?? Etter å kun ha jobbet som lærling???

Skrevet

Neei, jeg har tro på meg selv, det er situasjonen jeg ikke har tro på... Hehe.. ,o)

Skrevet

OK! Først av alt.. skriv ned budsjetter. Hvor mye utgifter har du, og hva kan du forvente av inntekter..?? Inntil ting ordner seg med jobb o.l kan du jo ta en ekstrajobb (om det så er på dagligvarebutikken), slik at du vet at du har inntekter. Som andre nevner her, er vikarbyrå en super løsning, de trenger alltid folk til alle mulige vakter.

Om du ikke finner ut av det, finnes det folk som kan hjelpe deg med hva du har rett på og ikke, forhør deg og sjekk hvilke muligheter du har :) Lykke til :)

Skrevet

Ja, så klart vil du få dagpenger, det fikk da min søster når lærlingetiden var over. Er jo skattepliktig inntekt dagpenger og vil da tro du har oversteget beløpet nav arbeid krever for at man skal kunne søke om dagpenger. Karensdager på 5 dager har du likevel da får du ikke betalt.

Skrevet

Okei, da skal jeg snakke med NAV hvertfall..

*skrive på lista*

Skrevet

ehhhhh.......Hva med å søke dagjobber??????

nei, kanskje du ikke får noe innen det du utdanner deg innen, men det finnes da gansek mange jobbe som kun er dagjobb og som ikke rkever masse utdanning!!!!!!

Ellers så kan du jo søke etter en barnevakt!!!

Finnes mange ungdommer som gjerne passer barn på kveldene og i helger!

Skrevet

Jeg skjønner ikke at alenemødre velger å utdanne seg innen helse- og omsorg når en stort sett må jobbe turnus. Hva med å søke jobb i bhg?

Skrevet

er jo ikke sikkert hun var alene når hun valgte utdanning? Dessuten trenger omsorgsyrket alle de kan få, så jeg synes at barnehagetilbudet burde tilpasses forskjellige arbeidstider.

Hi: Finnes det kanskje en turnusbarnehage i nærheten? Eller du kan søke etter turnusdagmamma. Eller du kan selvfølgelig prøve å få deg en annen type jobb frem til barna er store, men da mister man kontakten med fagmiljøet, og det kan være vanskelig å få jobb der man ønsker igjen senere.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk som (tydeligvis) ikke vet noe om bakgrunnen uttaler seg.

Skrevet

Var selv alenemor da jeg utdannet meg som sykepleier. Da jeg var ferdig, måtte jeg pent nødt til og gå ut på markedet for å finne barnepass til min da 6 år gamle sønn, fordi jeg måttte jobbe turnus med dag- og kveldsjobbing, samt arbeid hver 3. helg. Forstår at du ikke syns det er særlig trivelig, for det syntes ikke jeg heller. Ikke like artig å overlate en 1.klassing til en barnepasser på 16-17 år som skal ivareta middagslaging, lekselesing og ellers vanlig oppdragerfunksjon på ettermiddagene eller helgene. Særlig med den lønna jeg kunne tilby. Resultatet var mange ulike barnepassere, fordi jeg måtte fordele barnepasser-jobben på flere, samt at det hele tiden sluttet noen fordi de fikk seg butikkjobb eller annen jobb som var mer lønnsom og som de selv kunne bestemme når de ville jobbe. (i motsetning til hos meg, hvor de bant seg fast til bestemte dager og helger, pga min vakt-turnus.)

Og til deg som lurer på hvorfor eneforsørgere utdanner seg innen helsevesenet? Jo, det skal jeg si deg: Skulle jeg tørre å påta meg både studielån og nedlegge så mye arbeid som det å kombinere studier med eneforsørgertilværelsen, så følte jeg at jeg måtte velge et yrke der jeg var "garantert" å få jobb etterpå. Kunne ikke risikere at jeg etter endt studier, ble arbeidsledig og i tillegg hadde fått pådratt meg stort studielån. For i motsetning til hva mange tror, som eneforsørger så må man faktisk ta opp studielån som alle andre når man skal utdanne seg. Man får ikke bare alt finansiert av staten, slik noen svever i villfarelse å tro.

Jeg er heldigvis ikke lenger eneforsørger, men nå samboer med mine, dine og våre barn. Men jeg husker godt fortvilelsen og at jeg hele tiden måtte tenke og handle økonomisk, sette opp budsjett og føre regnskap for hver krone skulle det gå rundt, den gangen jeg var aleneforsørger og heller ikke hadde noen kjente rundt meg som kunne avlaste meg.

Skrevet

Kan du ikke forsøke å søke jobb i barnehage f.eks? Vet om flere omsorgsarbeidere som jobber i bhg.

Eller kanskje det finnes noen dagsenter for eldre/psykisk utvilkingshemmede i nærheten??

Skrevet

Hei vennen!

Har ikke lest alle svarene her, men..

Hva med å søke jobb på dagsenter for psykisk utv. hemmede? Det er bare dagvakter.. Og en venninne av meg har fått bare dagjobb i hj.sykepleien.. Hun søkte på det, skrev det i søknaden!

Og du har jo krav på dagpenger da!!

I tillegg kan du melde deg på etterutd. som brevkurs f.eks på nett, og få stipend og slikt derifra.. Alle monner drar jo!

Det ordner seg alltid, ikke ta bekymringene på forhånd. (sier jeg) Sett deg ned å skriv søknader hvor du søker på dagstillinger..

Har dere ikke et vikarkontor i deres kommune? Der kan du registrere deg at du ønsker kun dagvakter, og de ringer etter behov...

I tillegg til disse vaktene evt. får du jo dagpenger til å dekke opp..

Og om det skulle skikkelig knipe kan dere vel kanskje skrive at du har har den daglige omsorgen for barnet deres kanskje, slik at du får støtte?? Iom han jobbet så ubeleielig allikevel..

Det ordner seg vennen! Det gjør det ALLTID!

God klem

Skrevet

kamomille: Roper sånn for...? =P

Alle nick er jo opptatt!: Jeg var ikke alene da jeg startet på utdanningen, ble ikke alene før nå nylig faktisk.

Dere andre: Tusen takk for svar, jeg er ikke fullt SÅ bekymret lengre nu... På en eller annen måte må det jo ordne seg... ;o)

Skrevet

Det ordner seg for snille jenter, vet du... ;-)

Søk på alt du finner av jobber, og skriv i tillegg åpne søknader til aktuelle arbeidssteder!

Stor klem

Skrevet

Jeg sa ikke det for å være ekkel, jeg er selv sykepleier og sjeleglad for at jeg ikke er alene med barna. Men jobber og har jobbet med flere eneførsørgere og ser hvordan de sliter med å finne barnepass og den dårlige samvittigheten. Tror mange egentlig ikke tenker over hvordan turnustilværelsen er og hvor vanskelig det er å finne en ret dagvaktsstilling i helsevesenet. Hadde jeg vært aleneforsørger og skulle valgt utdannelse, hadde jeg valgt en med god lønn og gode jobbmuligheter og greie arbtider, eks ingeniør.

Lykke til, vet flere omsorgsarb som jobber i bhg.

Skrevet

Tro meg, hadde jeg visst at jeg skulle ende opp alene, så hadde jeg nok ikke utdannet meg innen dette yrket. Nu er det en knapp måned siden jeg ble alene, og siden jeg kun har et par mnd igjen av utdanninga mi, så vil jeg gjerne fullføre den. Men regner nok med å jobbe med noe helt annet tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...