Crazywoman Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Hva syns dere om gravide som røyker og det går så galt at babyen ikke legger på seg, mor blir meget syk( men slutter ikke å røyke) babyen legger ikke på seg og de må sette i gang fødsel i la oss si ca uke 30..... Men man må få ta seg en røyk for det er bedre at mor tar den enn at hun stresser over at hun ikke får røyken sin??? (der forstod dere sikker hva JEG mener....)
Gjest Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Dette med at det er bedre å røyke enn å stresse er nok ikke helt riktig. Har hørt mange si at helsepersonell har sagt at om de blir sååå stressa er det bedre at de røyker, men ingen lege eller sykepleier har sagt det til meg eller anbefalt meg det hvertfall...Og jeg er stressa fra naturens side i tillegg så når jeg slutta så jeg ut som en zoombie med sterk strøm inn i alle lemmer i flere uker.. Passer meg for å mene så mye om hva andre gjør men som sagt; tror ikke på at det er bedre å røyke enn å stresse...
så var vi 4 Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Jeg synes det er fryktelig synd at det har blitt så tabu å røyke under graviditeten. Greit det er dårlig for barnet og man bør absolutt ikke røyke, men når man drive heksejakt på gravide røykere skremmer man mange til å skjule det i stedet for å få hjelp til å slutte. Og det var min mening.
Mille** Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Det er forkastelig å røyke når man er gravid, skikkelig egoistisk, og den historien du forteller der er jo rett og slett kvalmende!! Tomme unskyldninger er vel noe mange røykende har for å lette sin elendige samvittighet. Jepp, jeg er skikkelig antirøyk, spesielt når det kommer til gravide som røyker!
Crazywoman Skrevet 17. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2007 Jeg har nettopp opplevd skrekk scenarioet jeg skisserte ovenfor med en bekjent av en venn og kjære vene den lille tassen som nå ligger i kuvøse med abstinenser og dårlige lunger og you name it. Greit man ikke skal mene om andre etc etc etc... men her er det snakk om å muligens ødelegge liv...... huff
Gjest Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Nuvel, vet nå ikke jeg. Graviditeten min var ikke planlagt så jeg rakk ikke å slutte før jeg ble gravid. Legen og jordmora jeg gikk til sa ikke et kløyva ord om det, selv om jeg sa at jeg røyka og viste tydelig at jeg trengte hjelp til å slutte. Det var først hos FYSIOTERAPAUTEN min at jeg ble pressa nok til at jeg klarte å slutte. ( Det at andre mødre hvisker bak ryggen mnin var ikke nok for meg hvertfall:)
Mamma til verdens beste barn Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Jeg syntes det er grusomt, umodent, lite gjennomtenkt men samtidig vet jeg hvor vanskelig det er å slutte, slet veldig selv med min første, men tok tilslutt ett kurs til 2500,- og har vært røykfri siden november 2004 nå. Men da var jeg halvveis i svangerskapet, syntes det var forferdelig og smugrøyket, kanskje 1-3 ganger om dagen. Men vet av erfaring at det går hvis man virkelig vil!!! Spesielt syntes jeg det er grusomt fordi for hvert eneste trekk man tar hindrer man faktisk fosteret sitt oksygen, mao "kveler" det litt.... er ikke det grusomt vet ikke jeg....Har lært en del om hvordan en morkake fungerer og blir kvalm av tanken på at mitt barn fikk mindre luft:( Meeeeen, utrolig mange fra mitt årskull som er barn av røykere som er friske og raske og i alle former og fasonger, men alikevel er vi i dag såpass mye mer opplyst at det bør ikke være en unnskyldning akkurat... Og det at mor stresser over røyken sin er ett lite holdbart argument jeg tror jordmødre må si for ikke å gi folk altfor dårlig samvittighet, støtte moren til å slutte ikke presse og skremme hvis dere skjønner hva jeg mener?
Crazywoman Skrevet 17. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2007 jeg har ikke hvisket bak ryggen til noen. Jeg bare lurer på hva nivået ligger på her..... Jeg blir nemlig sjokkert over så mange som ikke sysn det er no å bry seg om.... Men da vet man ikke konsekvenser og ikke bryr de seg om den lille som vrir seg i ubehag når mammaen trekker inn røyken... huff
MintCondition Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 At det er bedre at mor røyker enn at hun blir stressa av å ikke få røyke er komplett bullshit. Så - jeg ser kraftig ned på gravide som røyker, ser på de på lik linje med gravide som drikker seg drita eller bruker narkotika.
Stor_smil Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Jeg har absolutt INGEN medlidenhet for gravide røykere, planlagt gravidtet eller ikke. Jeg syntes det er ekstremt egoistisk,og jeg forstår rett og slett ikke hva som foregår oppe i hodet på en som fortsetter å røyke enda de vet at de har en liten spire i magen som kan ta alvorlige skader av det, og som kanskje har det vondt hver gang de tar ett drag av sigaretten. Jeg blir rett og slett kvalm når jeg ser noen som er gravide og røyker. Ett hvert fornuftig og oppegående menneske klarer å legge denne uvanen fra seg, iallefall mens de er gravide. Høres kanskje ut som en anti-røyker, men bare så det er sagt, så røykte jeg faktisk frem til jeg ble gravid (uplanlagt), men det kunne aldri falt meg inn å tatt en røyk så lenge jeg gikk gravid (eller ammet). Det er min mening!
Trollemor og snuppa! Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Men hvis man blir så stressa av å ikke få røken sin når man er gravid, hva med å slutte å røyke FØR man blir (planlagt) gravid! Jeg tror mange går med skylapper, og tenker at, pytt, pytt, det går jo bra... Jeg må faktisk ærlig innrømme at jeg ser ned på de som røyker og gravide.. Får helt vondt inni meg!! (Og, ja.. jeg har røyka selv en gang, men sluttet før jeg stiftet familie..) Barn bør også vokse opp i røykfrie hjem!!! Men noen har lissom ikke fått med seg at det er skadelig med røyk for barn!
Gjest ->>- Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 Mye å debattere. Det er da vel ingen som oppriktig mener at det er ok for gravide å røyke? Å innrømme dem retten til å gjøre som de vil - den har de selvsagt - blir noe helt annet enn å faktisk støtte valget deres om de velger å dampe som skorsteiner. Samme om ungen beviselig tar skade av det før fødsel eller ei.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 røyking og graviditet hører ikke sammen. barn med sigaretter hører like mye sammen som en gravid som røyker. hadde du gikk 3åringen din en blås? så en jente som gikk med ungen på skulderen (2 uker) og sneipen i munnen. forkastelig! og røykte som en svamp hele graviditeten. må også nevne at etter ungen kom røykte hun fremdeles inne, og ungen... jo hun lå der helt forsvarsløs... skammelig er det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå