Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mye snakk om denne, om man er for og i mot og hvordan det gjøres, om det er skadelig for barnet eller i lengden det beste for barnet osv, men uansett så synes jeg det er veldig sånn "svart-hvit" diskusjon, for etter min mening har denne metoden en hel skala av gråtoner også. Ok, den opprinnelige ferber metoden er jo en klar metode, men det finnes utallige varianter av den også og vi har brukt varianter av den på begge de to andre barna, fikk litt lyst å fortelle hvordan vi gikk frem om det er til interesse for noen :-)

Første gang vi gjorde noe var da eldstemann var ca 3 mnd. Han var stor for alderen, blytung å bære på og ville kun bæres i søvn hver kveld, noe jeg rett og slett ikke hadde rygg og armer til. Så det vi gjorde da var at pappaen (siden han ikke lukter melk), la seg i vår seng med babyen i armkroken etter at babyen hadde fått mat, tørr bleie og var passe trøtt og gav ham smokken. Det var ikke så populært og det ble mye hyling, men han lå hele tiden i armkroken på pappaen som pratet lavt til ham, strøk over ham, vugget/bysset lett liggende osv, det eneste han ikke gjorde var å løfte ham opp og bære på ham slik babyen helst ville. Det tok vel en 3-4 ganger så ble han vandt til å ikke bæres på, deretter sluttet min mann å vugge, så litt mer avstand osv til vi til slutt kunne legge gutten i sin egen seng uten at han protesterte i det hele tatt, evt bare sutret litt og da holdt vi ham i hånden til han roe seg og sovnet. En form for "skrikekur", men jeg synes ikke det var en fæl form, hva mener dere?

De andre gangene har det var avvenning med nattmat (begge var over 6 mnd), og nok en gang tok pappaen det siden han ikke lukter melk. Når babyen våknet gikk han inn, gav smokken og roet ned ungen og så ut igjen. Så lyttet han/vi til gråten rett og slett. Så lenge de var stille eller bare sutret litt missfornøyd gikk ikke pappaen inn, begynte de å gråte, men roet seg på under 10-15 sekunder av seg selv, var stille, gråt i noen skunder til, var stille igjen osv, gikk han heller ikke inn. Gråt de derimot skikkelig gikk han inn med en gang. Gav smokken, snakket rolig til dem, holdt i hånden/strøk over ryggen/magen og rett og slett bare var der, men løftet dem ikke opp. Når babyen var rolig gikk han straks ut igjen og så fortsatte det som nevnt over. De lå aldri og skrek skikkelig alene, men de sutret litt og de hylte når pappaen var der med dem, men da var de jo som nevnt ikke alene. Dette er jo også en form for skrikekur, men jeg synes heller ikke denne formen er noe ille.

Hva mener dere, er det kun en form for skrikekur eller er dere enige i at det kan finnes mange varianter og at ikke alle er like ille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endelig noen med litt nyanser i synet:) det er forskjell på babyer og familier og det er forskjell på "skrikemetoder" (eller altså; ikke-stå-på-pinne for barnet metoder...) Jeg tror ikke en skrikekur er nok til å ødelegge barnets tryggehetsfølelse, da gjør man nok noen andre alvorlige feil over tid...

Skrevet

Slik har eg tenkt å gjere det framover. Vi har lagt oss på ei liknande linje, heilt frå starten. Men så er dette førstemann, og han er berre 2 mnd. Men han er superflink å legge seg og finne roa sjølv om natta, om dagen er vår respons litt annleis:)

Syns det er litt rart å kalle noko slikt ein kur, men ser at det kan vere ein METODE å etablere/endre vanar med. Og du har nok rett i at det fins mange variantar rundt det same! Eg syns det høyres fornuftig ut slik du har gjort det og føler at dette nok er rette måten for oss også. Og absolutt ingenting her i livet er svart-kvitt!

Skrevet

hvor tidlig kan man begynne med skrikemetoden? jeg har ei jente på 6 uker som har et ENORMT nærhetsbehov( var litt prematur) og sliter med å få henne til å sove uten nærkontakt.

Skrevet

Rent personlig ville jeg nok ventet litt til, spesielt siden hun er prematur, heller prøve å godta at nå blir det slik en stund til fremover hvor hun trenger ekstra mye kroppskontakt. Vet ikke helt jeg, en 3-4 mnd eller så kanskje, men da under forutsetnign at en av dere hele tiden er der med henne og inngir henne med trygghet når hun gråter. Du må nesten følge mamma-hjertet ditt her. Det som funket hos oss trenger ikke være det riktige for andre, jeg bare nevnte våres metoder for å vise nyansene. Uansett må du ha lykke til med å finne ut av hva som er rett for dere :-)

Skrevet

det sies at man ikke skal starte med skrikemetoden før etter 6 mnd, og det er jeg veldig enig i;)

Skrevet

Barnet kommer ut av en mage hvor det har nærhet heletiden. De fleste barn trenger den nærheten etterpå også. Jeg forstår ikke at noen kan forvente at et barn som er 6 uker skal sovne uten nærkontakt. Stakkar lita, hun trenger mamman sin. Hun trenger trygghet. Det eneste som gir trygghet er mamman og pappan, så da må dere gi henne det.

Blir rett sjokkert over at noen iheletatt tenker på å ikke gi en nyfødt baby den nærheten det trenger...

Skrevet

Kjøre Alva, mamma til 3..

Endelig en som skriver noe fornuftig... takk for at du delte fine historier og viste en fin side av såkalte "skrikemetoden". Er helt enig med det du skriver. Er metoder som jeg vet fler har brukt og som funker fint.

Skrevet

Den funker fordi foreldrene får viljen sin ja. Barnet sovner av seg selv. Men det er middelen ikke målet jeg er imot!

Tenk på barnet, ikke på dere selv.

Men det er min mening:)

Skrevet

Jeg ønsker så absolutt å gi den nærhet barnet mitt trenger. Ingen her vet noe om hvordan vi har det i løpet av dagen, men siden dere er så besserwissere hele gjengen kan jeg fortelle at jeg HELE DAGEN uten stopp går og bærer på babyen min fordi hun har så enormt behov for nærhet. Hun sover KUN alene om natten i max 5 timer. Jeg var interessert i dette fordi jeg lurer på hva vi skal gjøre om dette fortsetter. Så bare HOLD KJEFT JÆVLA PREKTIGE IDIOTER!

Skrevet

Hvis hun er 6 uker og sover i 5 timer, så er jo det myyye!

Mitt barn sov ikke i 5 timer i strekk før hun var mange måneder.

Jeg prøver på ingen måte å være prektig. Jeg prøver bare å få frem at dette kan være skadelig slik at du tenker deg om en gang til før du gjennomfører ferber på et lite barn.

Dessuten vinner du ingen respekt fra min side når du prater som du gjør. Du må tåle at folk er uenige med deg!

Skrevet

Forøvrig syns jeg det er helt topp at du gir henne den nærheten hun trenger. Mitt poeng var at om du gjennomfører skrikekur, så mener jeg, at da gir du henne ikke den nærheten hun trenger.

Et tips fra meg er bæretøy om du ikke har det. Det kan hjelpe mye når du bærer så mye på dagen.

Skrevet

Slik har vi gjort det også, men dette kaller jeg ikke for skrikermetoden. Jeg har trodd at når man prater om skrikermetoden, så er det Ferbers metode. Vi fikk "oppskrift" fra HS på skireikermetoden, med sånn og sånn intervall når vi skulle gå inn. Imellom fikk hun bare ligge å grine til hun mistet pusten, var liksom kjempeviktig at vi ikke gikk inn utenom akkurat på sekundet når vi skulle etter dette skjemaet.

Dette er en metode jeg er helt imot, og den funket jo heller ikke. Men som du beskriver det er noe helt annet, syns jeg:) Da føler jo ungen seg trygg hele tiden.

Nei til Ferber, ja til fornuftige mødre som Alva som stoler på sitt eget innstinkt, sier jeg!

Skrevet

Greit det men du oppfattes som prektig og din respekt driter jeg faktisk i om jeg får. Så greit er det. Har jeg sagt jeg skal gjøre det med mitt 6 ukers gamle barn????? Du er ikke uenig med meg for jeg har ikke ytret noen mening, du bare hakker fordi du tydeligvis ikke har noe bedre å gjøre.

Jeg stilte spørsmål om når man kan begynne uten noen intensjoner om å bruke denne metoden i det hele tatt. Jeg var nysgjerrig. Du får lese skikkelig og ikke uttal deg om noe du ikke har noe greie på!

Skrevet

Det er jeg som er anonym over her..

Jeg vil bare påpeke at jeg prater om ferber metoden her. Trodde det var det alva pratet om å, siden det er det som er skrikemetoden.

Det alva har gjort ser ikke jeg noe galt i heller (bortsett fra at jeg peronlig syns dere gjorde det litt tidlig). Det er stor forskjell på gråt i armer og gråt alene!

Understreker nok engang: Det jeg skrev over er ment ifht ferber.

Skrevet

Ja jeg har bæresjal og babybjørn.

Skrevet

Dette har jeg faktisk greie på. Har lest mye litteratur om det.

Og selv om du ikke sa direkte at du ville bruke det på ditt 6ukers gamle barn, så virker det slik på inlegget ditt.

Bare drit i min respekt du;) Det bryr meg svært lite..

Skrevet

Åja har du LEST mye om det, ja da vet du nok alt, Herrgud altså, det er så mange hobbypsykologer her inne at jeg blir helt gal.

Du oppfattet meg helt feil, man må jo gå på nåler her for at folk ikke skal tro du insinuerer både det ene og det andre. Det må være lov å stille spørsmål?

Skrevet

Jeg har aldri sagt at jeg vet alt. Jeg har lest mye, ja. Både litteratur for og imot skrikemetoden. Ut fra det har jeg tatt min avgjørelse om å være sterkt imot ferber metoden. Både mtt morshjerte/instinkt og mye forskning støtter opp om min avgjørelse. Min mening er at når et morshjerte har vondt fordi barnet gråter (slik de fleste får når de bruker ferber), så er det en grunn til det.

Og ja, det er lov og stille spm. Og jeg svarte. Tåler du ikke det, så må du slutte å spørre. Javel, så oppfattet jeg deg feil. Ferdig med det.

Skrevet

Herregud hvor sta og påståelig er det mulig å være?! Du oppfattet meg feil og du fikk meg som faktisk er en veldig kjærlig og god mor til å føle meg dårlig overfor mitt barn. Dårlig var det, skam deg!

Skrevet

Jeg er da ikke sta. Jeg må da få lov til å mene en ting selv om du er uenig. Jeg har aldri sagt at du er en dårlig mor. Du er sikkert en kjempe god mor. Men akkurat på dette punktet velger jeg å gjøre ting anderledes enn deg. Det må du bare akseptere. Jeg må få lov å si at jeg er i mot noe selv om du er for det.

Jeg sier det igjen slik at du ikke missforstår igjen: Jeg påstår ikke at du er en dårlig mor! Hvis du leser en gang til så ser du at jeg berømmer deg fordi du gir barnet den nærheten det trenger ved at du bærer.

(Beklager aga for at tråden din ble ødelagt!)

Skrevet

Mente å si beklager alva... Ikke aga.:)

Skrevet

Hei Alva! Dette er en veldig fin metode! Vi brukte den selv for en uke siden, og hun sovner av seg selv, i egen seng! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...