Topp 10. Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Synes å huske da jeg var lita jente at jeg spiste en så saftig, nydelig og magisk sjokolade kake som man fikk kjøpt på butikken.... Husker at vi brukte å sette kaka i microen for at den skulle bli myk og fyllet oppå skulle bli varmt... mmmmmm!!! Får så lyst på.... Men kan ikke huske å sett denne kaka i ettertid... fines denne eller har jeg drømt????? I tilfelle jeg har drømt er det noen somm har oppskrift på sjokoladekake med mørkt fyll oppå.... mørk kake generelt... saftig og ikke kaffe smak!!! Er ikke så gla i sjokoladekake... men drømmer om den jeg har drømt om:)::)
Mamma2OO5 Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Jaaaaaaaaaaaahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!! Microkake kalte jeg den. Beste sjokoladekaka ever og det var små nøttebiter i den hvis jeg ikke husker helt feil? Utrolig god. Var fra Toro. Jeg og venninna mi reiste byen rundt for å finne den, men tatt ut av markedet -merkelig nok?!!
Topp 10. Skrevet 17. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2007 Åååååååååååå, så jeg drømmer ikke!!!:):) Det er den eneste sjokoladekaka jeg liker, kan spise andre men blir så skuffa hver gang....Men denne microkaka er magisk!!!!!! Åååå, som jeg har lyst på den nå!!!!! Den var veldig mørk, og saftig!!! Mmmmm, har så lyst på......
Mamma2OO5 Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Åååh har hatt lyst på den så mange ganger!! Men prøv å lage denne kaka en gang! Du vil bli sjokkert over hvor god den er;o) Ment for langpanne som hører til ovnen... og for å få den litt mørkere trenger du ikke være beskjeden med kakaoen;o) BROWNIES 475 g smør 9 egg 12 dl sukker 6 - 6,5 dl hvetemel 9 - 12 ss kakaopulver (jeg bruker vanlig kakao) 3 ss vaniljesukker evt. 1 kopp fint hakkede mandler evt. en plate mørk kokesjokolade hakket i småbiter til å ha oppå kaken - Smelt smøret, og la det avkjøle litt - Visp egg og sukker til eggedosis - Bland mel, kakao og vaniljesukker godt - Tilsett melblandingen og smøret vekselsvis i eggedosisen, ha mikseren på lav hastighet - Tilsett evt. mandlene til slutt - Kle en langpanne med bakepapir - Hell røra i langpanna, og bre den jevnt utover - Stekes på 150 grader i 45 - 60 min. i nederste del av ovnen. Kaken skal være litt "bløt" inni. - Legg på sjokoladen når kaken har stekt i ca 15 min - Kaken avkjøles i langpanna - Dryss på litt melis med en sil når kaken har avkjølt en liten stund (er kaken for varm, smelter melisen ned i kaken, er kaken for kald, fester ikke melisen seg)
nr 6 på vei Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 ..............det var vel ikke tropisk aroma du tenkte på? Den synes jeg er kjempego jeg.....
nr 6 på vei Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Tropisk Aroma - sjokoladekake med kryddersmak Dette er favorittsjokoladekaken; kaken bestemor gleder meg med hver gang jeg er på vestlandsbesøk! Den er mektig, men oi oi oi så god... Kaken: 120 g margarin 280 g farin 290 g hvetemel 2 egg ¼ ts salt 4 ts bakepulver 1 ts muskat 1 ts kanel 2 ss kakao 2 ½ dl melk Glasuren: 280 g margarin 400 g melis 1 ts vaniljesukker 5 ss sterk, kald kaffe 1 ss kakao Smør og sukker røres hvitt og luftig, piskede egg tilsettes. Mel, krydder, bakepulver og kakao siktes i vekselsvis med melk. Stekes i en smurt og strødd 24 cm form. Strengt tatt skal røren deles i to før kakaoen tilsettes; 1/3 skal være med kakao og 2/3 uten. Noen steker disse to rørene hver for seg, og monterer kaken med den mørke bunnen i midten og den tykkere lyse delt i to slik at en del legges på bunnen og en på toppen - når kaken skjæres over ser man stripene. Andre heller begge rørene i én form slik at det blir et marmorert resultat slik som på bildet. Stekes ved 180º i 50 minutter. Midt i ovnen dersom på rist; nederst i ovnen dersom ”dobbel bunn” (kakeform pluss stekebrett). Til glasuren: Smøret røres bløtt, siktet melis og kakao tilsettes litt og litt. Piskes lett og luftig, før kaffe tilsettes. Kaken kan deles i tre lag, eller all glasuren kan smøres utenpå.
nr 6 på vei Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 ....har bare hentet oppskriften på nettet jeg..... Så det er ikke min tekst :-))
Mamma2OO5 Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Den skal jeg prøve en gang:o) Så snill bestemor du har! Jeg brukte forresten 2 kokesjokolader oppå kaka.. Sambo sa at det var den beste sjokoladekaka han noen gang hadde smakt. Jeg var ganske enig;o)
Topp 10. Skrevet 17. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2007 Jeg har ingen aning hva den heter:) Men husker ikke å ha sett den siden jeg var ung... iallefall 10 år siden sist.... Sjokoladekaken var mørk,og saftig med et tynt sjokoladefyll på toppen!! Den smeltet på tunga!!! Mmmmm!!! Har så lyst på den nå!!!
nr 6 på vei Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 http://treningsforum.thereses.net/arkiv/2005/08/tropisk_aroma_-.html Her var et bilde også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå