Gjest Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 hei! noen som kan berolige meg og si at selv om knerten sitter som en prins rett opp og ned i magen min nå så snur han seg kanskje??? er i uke 35 nå... vil ikke ta ks, men vil ikke føde setefødsel heller.. vil bare være normal jeg...
attpåklatt!! Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Har stort ønske om å være normal selv her jeg sitter... Min lille attpåklatt snur seg ihvertfall en gang til dagen... sukk.. Håper bare h*n havner rett vei den gangen det blir for trangt å snu seg flere ganger!! Har hatt to normale fødsler før, vil gjerne ha det igjen! Ks har vært største skrekken.. men tror faktisk setefødsel er noe eg vil unngå hvis eg kan ja... Har hørt om mange som snur seg veldig sent.. så har ikke gitt opp enda!! Lykke til!!! *klem*
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Heisann;) Har ikke peiling på det jeg, men tror han kan snu seg frem til fødselen. Og så vidt jeg har hørt kan de prøve å "flytte" på han, få han til å snu seg, eller noe... hehe=) Lykke til!!! Skjønner godt at du ikke vil ha ks, eller sete =S
Brenda med 2 ute Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Han kan snu seg, om ikke prøver jm og gjøre det etterhvert. Mye kan skje på 5 uker, håper det går bra=) Lykke til!
Huldr@. Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Jeg tror nok fremdeles at h*n kan snu seg, ellers vil nok jordmor prøve å snu barnet. Ellers vil jeg nevne at jeg har en venninne som har hatt to helt uproblematiske setefødsler, begge fødslene gikk kjapt og greit:-) Jeg tror ikke det var snakk om ks for henne. Lykke til uansett, så spennende for deg, ikke lenge igjen nå:-)
Gjest Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 phu takk jenter... legen min virket ikke stresset så er ikke sånn kjempe nervøs.. har bestemt meg for at dersom ingen anbefaler meg ks så skal jeg føde samma om han kommer ut sidelengs er liksom så innstilt på at meg og sambo skal gå igjennom dette "sammen" at ks ville blitt trist.. men får dytte litt i han og håpe på det beste.. takk for oppmuntringen
tudeluuu Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 han kan fremdeles snu på seg, og det er visstnok en liten prosentandel som snur seg under selve fødselen.. her er det håp helt til siste slutt. men de må jo måle bekkenet ditt for å se om du har stor nok plass til å føde en i seteleiet.. ikke det at det egentlig krever så mye større plass, men hodet, som er størst, skal plutselig ut sist, og ikke først, og klemmer av navlestrengen mens det er i klem, så det er om å gjøre å få ungen fort ut.. Om legen sier at du kan føde i seteleie, så er det det beste tror nå jeg =) Håper at han snur seg *krysser fingre og tær*
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Akupunktur kan få babyen til å snu seg! http://www.mozon.no/php/art.php?id=349368
Frøet - 77. Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Jeg kan prøve å berolige deg i allefall!!! I uke 37 fant de ut at den lille prinsessen vår lå i tverrleie. Jeg fikk ordentlig panikk, da jeg synes det var litt vel sent å finne på slike sprell! Keisersnitt time ble satt opp, ble skuffet, men det går virkelig ikke ann å få ut en unge på tvers! En uke etter, i uke 38 var jeg til ny sjekk med UL, og da hadde hun snudd seg rett vei!! KS ble avbestilt, var da kun en uke til, og jeg skal nå føde normalt! Jeg tror din lille prins snur seg i rett tid, det ordner seg skal du se:-) Lykke til!
Beama Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 Jenta mi snudde seg fra hodeleie til seteleie når det nærmet seg slutten selv om hodet var festet seg og alt;) Fikk aldri valget om ks fordi seteleie ikke ble oppdaget før jeg stod på føden med 3 min mellom riene=) Så jeg fødte i sete, og er kjempeglad for det i ettertid=) revnet nesten ikke, kunne springe i trapper ett par timer etterpå=) Men vet de om seteleie på forhånd så blir jo både baby og bekken målt for å se om det går... og du får ekstra oppfølging og hjelp under fødselen. Epidural er obligatorisk. ville bare gi deg en positiv setefødselhistorie, slik att du ikke blir helt skremt ved tanken=) Folk har veldig lett for å fokusere på alt det negative.. så alle de positive historiene faller vekk. Men er jo stor sjanse for att han kan snu seg enda inni der;) Vil bare ønske deg lykke til=)
Synnøve_Solbakken Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Setefødsler går ofte veldig fint, dessuten er det klare retningslinjer for når setefødselen skal avsluttes og det skal tas keisersnitt. Det er vel ikke jordmor som snur barnet, det skal gjøres på sykehus. Ikke alle sykehus praktiserer vendeforsøk. Noen vendeforsøk er litt ubehagelige, men du får noe å slappe av på, og barnet følges nok med ultralyd. Ville nok ikke valgt keisersnitt hvis barnet så passe stort ut. Men kanskje det blir det likevel, uten at du kan bestemme.
happybirthday Skrevet 17. august 2007 #12 Skrevet 17. august 2007 Forstår dere kjempegodt, hadde det likedan selv. Ble oppdaget seteleie på UL i uke 37, mislykket vendingsforsøk noen få dager etterpå, og ble bestemt planlagt ks kun 5 dager før UL-termin som var den 18.08.07 pga ferieavvikling og stengte senger på føde/barsel. Noe jeg var veldig skeptisk til, da jeg hele tiden har ment at UL-termin var feil. Jeg tippet nærmere den 12.aug (siden vi visste nøyaktig når babyen ble unnfanget). Derfor redd for at det planlagte ks var satt opp for seint. men uansett så var jeg livredd både ks og setefødsel og følte jeg var kommet i en umulig situasjon. Ble redselen for at noe skulle gå galt under en evt setefødsel med risiko for å skade ungen, som til slutt ble det avgjørende for at jeg valgte ks. (Selv om jeg var livredd spinal, livredd selve ks og evt. sårkomplikasjoner, har sprøyteskrekk m.m. Men som sagt, med ks så var det mest meg det ville gå utover, ikke barnet, mens jeg følte at setefødsel ville innebære større risiko for barnet enn for meg, selv om legene sa at sjansen er liten for at noe skal gå galt uansett da). På natta den 12.aug kjente jeg mine første rier litt før kl 2. Siden mine to tidligere vaginale fødsler har vært over på h.h.v. 1/2 time og 2 timer, så hadde jeg fått beskjed om å kontakte føden raskt dersom fødsel kjentes ut å være på gang. På føden kl 3.15, 5 cm åpning kl 3.40. 10 min senere 6 cm. Kl 4 kjørt ned til opr.stua, og ungen forløst kl 4.36. Så dette gikk rimelig kjapt og greit.
Gjest Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 må bare få takke dere for innspill, det er veldig godt å få både beroligende tilbakemeldinger og gode solskinnshistorier. Man blir liksom litt bekymret når det er første gang og er i utgangspunktet allerede ganske nervøs for hele føde opplegget. Har ikke noe fødselsangst, bare litt skummelt å vite hva eg ska igjennom.. vi får se hva jm sier om 1,5 uke når jeg skal til henne igjen... ha en fin kveld videre jenter
meg & to små vampyrer Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 Hei! Vi fikk påvist seteleie i uke 36 og blei tatt inn til vurdering på sykehuset. Jeg var førstegangs og de mente sjansen for at han snudde seg da var liten. Så da vurderte de om jeg kunne føde i sete, målte meg osv. Var i Bergen og der vil de helst at du føder i sete fremfor å få KS. Så vi forberedte oss nå på dette. Men da jeg var i fødsel så hadde den luringen snudd seg siste uka uten at jeg merka det:) He he, så det går an ja:)
Gjest Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 hi hi.. herlig... jeg også bor i bergen og synes faktisk det er beroligende nesten å skulle føde sete enn ks... men som nevnt over, her er det bare å krysse de fingre vi har for at han skal være "tung i håvve" å falle ned.. he he
meg & to små vampyrer Skrevet 18. august 2007 #16 Skrevet 18. august 2007 Hadde ei venninne med termin en uke etter meg som også hadde baby i sete, men hun dro til voss og fikk ks der. Ville ikke føde i sete hun. Tror Haukeland er ganske gode på setefødsel:) De har en del kunnskap om det. Og så får du epidural ved setefødsel der og ved vanlig fødsel er det ikke så mange som får epidural der. ha ha, de er litt strenge, ja... Men om du blir engstelig så kan du altså ringe voss.
prøvekluten+3små Skrevet 18. august 2007 #17 Skrevet 18. august 2007 min lå i tverr han i uke 36...ks var bestilt til to uker etter,men jaggu tko ikke lille en skikkelig kuvending akkurat i siste liten,og jeg fødte normalt:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå