Gå til innhold

Hjelp, vi skal kanskje bygge hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har funnet tomt ved havet og en super byggefyr, nå mangler vi bare lånet...(som vi vet vi får, har sjekka). Men tør vi dette da? Blir vi å betale oss ihjel? Og jobbe oss ihjel? Ingen av oss er akkurat mestere på å pusse opp eller legge plen eller å vite hva som er billig og bra innen byggebransjen...gulp. Og hvor lang tid tar dette da? Er det sånn at jeg ikke kommer til å se sambo før vi er ferdige med huset, fordi han må bygge hver kveld?

Litt på tuppa nå, he he...Noen som har bygget hus selv (dvs vi skal jo ha snekkere, men skal gjøre en del selv for å spare penger) som vil dele sin visdom og kunnskap?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke byggd (eller blir det bygget..) hus selv, men som jeg har forstått det, blir det ofte dyrere enn antatt! og det tar lengre tid!!

så man tar jo en sjangs! tror det er veldig stressende når det holder på, men et perfekt hus ved havet er vell verdt det!!! ;)

Skrevet

Har bygd hus.... bodd i det nå i et år og 3 mnd. Om dere må betale dere ihjel kommer helt ann på om dere har egenkapital, hva inntekten er og hvor stort huset blir og hva man fyller det med;) så mange faktorere, men bygge hus er dyrt ja. Nå har jo tilog med byggematerialer steget med 20% bare siden vi bygde så det koster a..... Og alle vi kjærringen her i gata har vel ikke sett stort tilmannfolka våre i bygge prosessen, hvis vi da ikke har vært her mye selv.

Fra vi begynte til vi flyttet inn tok det ett år. og da var det på langt nær særlig pent på utsiden rundt tomta. Men nå ett år etterpå har vi iallfall fått fylt på så det meste er klart til neste vår med planlegging av hage;)

Vi hadde snekkere til å sette opp huset, men gjorde alt innvendig selv. Dvs ikke det elektriske..... men mannen min er rørlegger så det hjalp veldig på. Mens jeg har stått for all sparkling, pussing, malin og tapesering og noe av flis legginge så jeg har iallfall lært masse ;)

Men det er et styr mens det står på, så jeg misunner deg virklig ikke og med en liten baby i ta seg av har jo du mer enn nok med barnestell og pass så du må nok regne med å bli "gressenke" under bygge prosessen.....

Men en ting , enn kan spare masse penger ved å sjekke litt rundt på priser.... hver tusen lapp hjelper....

Skrevet

og vi klarte oss unna den værste sprekken i budsjettet, men har ett vennepar som har brukt 500 000 kr mer enn det de hadde regnet med!!! Så se opp for budsjett sprekker og ting man "glemmer" å regne med. Selv de små summene blir store når de legges sammen........

Skrevet

Tusen takk for fint svar.....fikk mange av mine bange anelser bekrefta nå da!:) Hadde regna med at det tok i hvert fall 1 år, men man må jo ofre litt for drømmehuset...

Vi har litt egenkapital, sambo tjener godt men jeg er nylig blitt arbeidsledig. Satser på at jeg får meg ny lærerjobb høsten 2008. Huset er ca 140 kvm.

Faren min er skikkelig handyman, så han skal hjelpe oss masse, snille pappa:)

Kryss fingrene for oss!

Skrevet

høres jo ut som du har tenkt igjennom dette grunndig..... Krysser fingrene. Veldig deilig når alt er ferdig :) LYKKE TIL!!!!

Skrevet

Vi flyttet inn i et nybygd hus til jul, og det er bare helt herlig!!

Men føler vi aldri blir helt ferdig også.

Tror planlegging har mye å si for hvor dyrt huset blir!! & hvor mye det vil komme over antatt sum.

Vi ble rådet til å ta det som en selvfølge at huset ble noen hundretusen dyrere. & det ble det. Men det er til fulle vår egen feil!

I starten var vi veldig giret på at det skulle bli så billig.

Vi skulle bare bruke beleg på gulv, malerstri og maling, ikke fliser eller noe annet dyrt. Hvertfall ikke peis.

Så kom vi til tiden vi skulle plukke ut. Vi fant u tat vi like gjerne kunne ta alt med en gang. Bli ferdig med en gang.

Det ble bedre med parkett en beleg, og vi endte med noe helt annet en tapet på veggene. Begge badene ble flislagt av fagfolk.

For ikke å snakke om peisen vår til 50 tusen.

Vi byttet alt av lister, og fikk snekkerne til å "sveise" de sammen i kantene.

Nå føler vi selv at vi sitter med et råflott nytt hus, som er akkurat slik vi vil ha det. Vi kan absolutt ikke tenke oss å bytte :)

Før vi bestemte oss for å bygge, tenkte vi lenge. Var på mange visninger, men falt aldri et hus vi virkelig likte. Enda vi bor på en stor plass, og utvalget er likeså.

Hele veien har vi hatt god kontakt med bankfunksjonæren vår.

Hun la klart frem hva vi måtte betale om det ble slik og sann. Helt topp!!

Vi fikk papirer på hvordan nedbetalingen ville bli når renten steg slik og slik.

Vi har førstegangslån, og et 100% finansiert hus. Vi betaler mye, men det er ikke slik at vi må leve på nudler med det første.

Er mange som sier at vi må det snart, siden renten stiger. Vi merker stigningen, men er enda ikke på vei til å måtte spise nudler.

Ingen takket være den supre damen i banken vår ;) Er glad vi ikke står i fare for å miste henne med det første. Hun ordner det som om det skulle være sine egne penger det er snakk om, har vi følelsen av.

Sporet litt av jeg nå.

Men det å bygge hus er ikke bare-bare.

Dere vil gruble og jobbe enormt mye før det blir ferdig. & når dere har flyttet inn og livet bare er herlig, er dere enda ikke ferdige ;)

Her jobbet vi begge to hver bidige ettermiddag og helg i mange mnd før det var klart til å flytte inn.

Våren ble en rolig periode, før vi måtte starte ute. Da var det hage og husmaling. Været har slett ikke vært på vår side, så vi blir nok ikke ferdige før neste sommer. Desverre. Hadde et håp om å rekke det i år.

Skrevet

Ja det er sikkert lett å "spore litt av" underveis, dumt å ta belegg når man EGENTLIG har lyst på parkett osv.....Må holde seg sjøl i skinnet....

Brukte dere også ca 1 år fra dere begynte til dere flyttet inn?

Jeg har sagt til sambo at jeg vil ikke betale mer enn 14000 i lån pr mnd....Hva tror dere om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...