Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 min bror har to barn på 10 og 2,5 år,h#n minste har han aldri bodd sammen med. men han har hatt vanlig samvær med dette barnet fra h#n var ca 1,5mnd. (?!) annenhver helg + en dag pr uke. nå vil ikke den minste reise til pappan sin mere, uvisst av hvilken grunnd. men h#n vil bare være hjemme hos mamma. mamman har han i barnehage hver dag pga arbeide, og endel barnevakt i heljene. dette sier moren ikke er noe problem for barnet. så er det dette evige maset om barnebidrag, kan mora forrlange fult bidrag nåe barnet ikke vil? og blir det riktig at dem skal tvinge denne lille til å reise bort en dag i uka og annenhver helg så lenge hun ikke vil.? elstemann er her som vanlig, og bestemmer mere eller mindre om hvor h#n selv vil være foreldrene bor litt over en halltimes kjøring fra hverandre, så det er vanskelig for elstemann å være sammen med venner fra der h#n bor når h#n er hos han. kan egentlig mor også kkreve mere bidrag pga de helgene h#n selv velger å være hjemme?? tantemari
~~DoraDora~~ Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Nei det kan hun ikke... i så fall kan bare faren kreve at de skal være hos ham uansett. En far har rett på å ha samvær minst annenhver helg, en dag i uka, og annenhver jul/påske/17 mai, og 14 dgr per sommerferie. Dette kan ikke mor nekte ham.Men dersom han selv velger å ikke ha de, så kan han bli tvunget til å betale mer. ..så dersom mor selv velger at barna får bestemme om de skal til faren eller ei, så kan hun ikke kreve mer bidrag.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Er det ikke slik at det er barnet som har rett til samvær? Nytter ikke tvinge et barn til samvær vettu....blir bare vondt det.For alle parter.Hvis barnets ønsker blir tatt hensyn til så ordner det seg nok om en liten stund..... Fiskemor
Anonym bruker Skrevet 18. august 2007 #4 Skrevet 18. august 2007 Det er jo ikke normalt i vanlige familier at barna får velge bort en av foreldrene. Hvorfor skal skillsmissebarn få lov til det? Det er jo helt sykt
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Det er mange grunner til at et barn ytrer ønsker om å ikke være hos en av foreldrene. Å kalle det "sykt" synes jeg kanskje er å trekke det litt langt. Min datter har en far som har brutt lovnader mange ganger,og hun har mistet mye av respekten hun hadde for han.(det er selvfølgelig mange andre ting som også har gjordt at sit.er som den er...) Hun begynner å bli så gammel at hun faktisk har krav på å bli hørt. Det er ikke dermed sagt at hun bare velger bort faren sin,men vi har måttet sette oss ned og prate sammen om det alle 3.Og kommet frem til en løsning som er god for både jenta og pappan hennes.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Dersom dere er interessert i et godt forhold med biomor er ikke dette noe jeg ville tatt i med en tang engang. Bidrag er virkelig en hellig greie, og hadde stemor blandet seg borti min og fars avtale ville jeg virkelig blitt forbanna. Det er uansett lommerusk å finjustere pga en helg eller to, så jeg tror vinninga går opp i spinninga for deres del. Men det høres jo svært trist ut at den lille ikke vil komme på besøk lenger. Jeg synes dere kan begynne å besøke mor og barn, slik at barnet fortsatt kjenner igjen pappa. For i den alderen glemmer barna fortsatt veldig fort.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 PS! Det er barnet som har rett til samvær med sine foreldre.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Stemor kan virkelig blande seg borti de jo...ANONYM OVER ...Så lenge hun bor sammen med faren til ungen din, og hun og mannen har felles økonomi...og hun også har barn med ham som har rett på "bidrag" fra ham, så har hun mye hun skulle sagt. Så lenge bidraget til særkullsbarn skal settes ned, pga at man selv får familieforøkelse så har hun selvfølgelig noe med det å gjøre. Enten du liker det eller ei... Her får biomor bidrag fra mannen min pga at jeg tjener så bra... han har en å dele utgiftene sine med... Før han møtte meg var han erklært bidragsudyktig... han betalte null i bidrag. ...og bidraget er like hellig for faren som for moren til et barn. Og så kan en snu på den ene setningen din anonym over, og i stedet si... Dersom biomor er interressert i et godt forhold til barnefaren og barnets stemor, så har hun ingen problemer med å forstå at de trenger mer penger selv nå når de har en munn til å mette... så hadde jeg vært biomor ville jeg ikke tatt i dette emnet med tang en gang... for vinningen går opp i spinningen for hennes del...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Enhver mor eller far plikter å forsørge barna sine, uavhengig hvor disse barna bor. Det er veldig enkelt. På meg høres det ut som det er snakk om lommerusk. Jeg trodde ikke stemors inntekt hadde noe å si jeg. Jeg får ikke mer i bidrag til tross for at de har to inntekter, og jeg har bare èn. Ikke at det plager meg altså, men det er jo fint at det er likhet for begge parter. Bidrag er forøvrig en sak mellom far og mor. Har man først satt et barn til verden, får man sannelig være med å betale for moroa!
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Det teller når faren i utgangspunktet er bidragsudyktig... slik min mann var før han traff meg. Han hadde over 300 000 kr i bidragsgjeld, og tjente veldig dårlig. Da jeg kom inn i bildet hjalp jeg ham...betalte all gjeld for ham, og så såg bidragsfogden på det at han nå hadde en å dele utgiftene med. Dermed fikk biomor bidrag til barnet igjen. Da vi etterhvert har fått tre barn sammen, har vi heldigvis fått senket bidraget en del.
~~DoraDora~~ Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Du anonym som sier at når en mann har vært med og satt et barn til verden, så får han jammen være med og betale for morroa og... Kvinner kan velge barna sine helt bort de hvis de ønsker det. Da kan de bare ta abort, og så er det "problemet" ute av verden. De slipper da å betale for morroa. Men et slik valg har ikke menn.... Og det er nok like mange kvinner som vil slippe å betale for morroa som menn... forskjellen er at kvinner har et valg når barnet først er der, det har derimot ikke menn. I tillegg er det utrolig mange menn som stoler på at partneren bruker prevensjon, men som blir lurt. ... Og ikke kom her og si at de bare kan bruke kondom... for hva skjer dersom en mann hadde sagt til samboer/kona at han ville bruke kondom for å være sikker... det klarer vi alle kvinner å tenke oss til...
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Det kan jeg være enig i. Kvinner som lurer menn til å kjøre seg på tjukken er forkastelig. Men nå snakker jeg først og fremst om menn som har vært i forhold og som ville ha dette barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå