☆Lille my* Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Jeg er rhesus negativ men har ennå ikke tatt noen blodprøver pga dette! har lest mange tråde her inne om de som har tatt flere blodprøver i svangerskapet fordi de er rh-! Jeg er nå i uke 34 og det ble kun tatt en prøve på første kontroll, der fant de ut at jeg er rh-. Må legge til at legen min er sløv! men han må vel vite hva han driver med!? Har ikke fått noe info om dette jeg!
attpåklatt!! Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Hm.. høres merkelig ut! Har tatt prøver helt i beg. av svangerskapet,og i uke 32 og skal ta igjen når det er 4 uker til termin, altså uke 36. Ville spurt han om dette. står på mine prøveresultat at de skal tas med på føden, så det har vel litt betydning. Selv om det er sjelden det skjer noe med rh- gravide.
Gjest Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 heisan du! jeg bare lurte på om du har fått en rekvisisjon sammen med blodtype papirene dine? det fikk hvertfall jeg og tok en prøve 32 uker på vei, skal ta en når jeg er 36 uker. Du kan bare gå ned på legekontoret ditt og be om blodprøve, legen er sikkert bare litt svimete. Du trenger helt sikkert ikke bestille time ettersom det er på laboratoriumet du skal og ikke inn til legen. Det ville jeg hvertfall gjort, samt jeg ville kjeftet litt på legen for ikke å være obs på dette
Gjest Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Det skal ikke være nødvendig med flere blodprøver selv om du er rh-. Det er bare viktig at du får ei sprøyte dersom barnet ditt er rh+, Dette fordi at du ikke skal få problemer ved en evt. ny graviditet.
Miss L å di Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 joda... vi med rh- skal ta 2 ekstra blodprøver. En i uke 32 og en i uke 36
Gjest Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Hmm... Jeg spurte både jordmor og legen min om dette, men begge sa at man trenger bare å ta sprøyte etter man har født (dersom barnet er rh+). Men det er for førstegangsfødende da... Vet ikke om det er annet for de som har barn fra før jeg...
Gjest Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 hmm rart de praktiserer så forskjellig vil jeg si da.. er førstegang jeg og fikk rekvissjon på blodprøve jeg til uke 32 og fikk beskjed om å komme inn en gang til i uke 36 så selv om jeg ikke syntes særlig om nåler og stikking så tar jeg no de blodprøvene jeg, bedre med to for mye enn to for lite tenker eg.. vet man får en sprøyte etter fødsel også men jm min sa man fikk litt ekstra oppfølging under fødsel dersom det skulle være dannet antistoffer i svangerskapet..
twoboys & a girl Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Søstra mi måtte kreve av legen at de tok en ny test i uke 32, og en i uke 36. Jordmoren sa det var viktig å få de prøvene til mest mulig riktig tid.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Det er nok ikke krise hvis det ikke blir tatt blodprøver for å sjekke antistoffer i det første svangerskapet, for det er uhyre sjeldent at det oppstår en blødning der fosterets blod kommer over i mors blodbane før fødselen:) MEN, man skal jo helst ta disse kontrollprøvene til tross for at det er første svangerskap for å være på den sikre siden. Det kan også hende at man har hatt en spontanabort (eller to) tidligere uten at man har visst at man har vært gravid (spontanabort som har kommet som en sen mens), og dette øker sjansen for at man har dannet antistoffer. Ville bare gått inn til legekontoret og fått tatt den kontrollprøven hvis jeg var deg=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå