Gå til innhold

Kan en mann adoptere bort barnet sitt hvis han vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en som nettopp har fått farskapssak mot seg. Ei han var sammen med i kun to måneder, har blitt gravid med ham.( selv om hun tok pillen) Barnet er under ett år, og han har sagt klart i fra at han ikke vil ha noe med barnet å gjøre. De krevde DNA prøve av ham, og den viste at han var faren, men han vil ikke ha dette barnet.Han vil adoptere bort "sin del" av barnet. Er det mulig? Noen som har hørt om slike tilfeller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men da må vel nesten noen ville adoptere den 'delen' av barnet da? Moren er jo mor allerede så hun trenger ikke adoptere sitt eget barn. Må være en evt samboer/kjærste av mor da, for jeg regner med du ikke tenker på at barnet skal adopteres bort til et helt nytt foreldrepar? Stebarnsadopsjon går an dersom ny partner til en av foreldrene ønsker det og den andre forelderen samtidig samtykker til å adoptere bort barnet sitt. Man skal vel ikke se bort fra at det kan skje i denne saken her etterhvert, han virker jo ikke så mye å spare på han der barnefaren....

Skrevet

Det burde jo iallfall gå an..for en mor kan jo både velge å ta abort, og å adoptere bort barnet sitt...en far bør jo ha den samme rettigheten når det gjelder adopsjon iallfall...

Skrevet

Jeg vet om tilfeller der en mor har blitt ufrivillig gravid, og har ikke ønsket å ta abort, men som har ønsket å adoptere det bort. I slike tilfeller vet jeg at norsk lov sier at da har barnefaren første rettighet på å få hele omsorgen for barnet, men dersom han også frasier seg den retten, blir barnet adoptert bort til et annet foreldrepar.

Det bør jo være likestilt her mener jeg... at dersom far vil adoptere bort barnet, så får moren rett til å overta hele omsorgen for barnet.... og hvis hun ikke skulle ville det, så blir barnet adoptert helt bort.

...i de tilfellene hvor en far har overtatt hele omsorgen for et barn, som mor egentlig ville adoptere bort, har morens "bidragsdel" blitt erstattet mot at staten betaler bidraget. ( På samme måte som når en forelder er død...)

Men i de fleste slike tilfeller hvor moren vil adoptere barnet bort, så oppgir hun jo at barnefar er ukjent... og da får far aldri vite noe.

Når det gjelder dette er det null likestilling mellom menn og kvinner. Vi kvinner kan ta abort eller adoptere barnet bort. Vi kan til og med skrive at barnefaren er ukjent dersom vi vil ha barnet for oss selv. Mens mennene blir omtrent jaktet på og tvunget...til å ta ansvar for barnet...enten de vil eller ei. Så de burde absolutt få muligheten til å velge om de vil beholde barnet de også. Det burde bli like tillatt med selvbestemt "abort" for dem også. Helt klart !

Skrevet

stakkars barn som må lide for dette..faren vil ikke ha noe med barnet å gjøre? hva i alle dager er d for en ego tanke gang da.....får skrive fra seg alt ansvaret da vel..

Skrevet

Vel det er jo akkurat det han vil da. Mange kvinner som skriver fra seg ansvaret også.. når de tar abort. Noen anser det til og med som mord. Så hvem er verst?

HI

Skrevet

Selvbestemt abort for menn. Hvordan skulle det foregå i praksis, tror du?

Skrevet

Jeg har liten eller ingen medlidenhet med ham som ikke vil ha noe med barnet sitt å gjøre. Dobbelt barnebidrag bør være løsningen i en slik sak, så kan barnet få en slags kompensasjon i oppveksten for å være farløs.

Skrevet

Hvorfor er det så galt når en mann kunne tenkt seg å ta en "abort", men helt greit når kvinner ønsker det??? Forstår ikke det jeg

Skrevet

så du mener at penger er det samme som å ha en far?? mora hadde jo et valg ho også, og når ho ikke gjorde noe med det når ho kunne -og da mest sannsynlig visste at ho kom til å bli aleine med ungen så kan hu bare ha det så godt nå når ungen er her!!

da får HU stå til ansvar for hva hu har gjort ( JA selv om også pappan var med på sexen)

fatter ikke det der med bidrag i det heletatt, man bør tenke seg om FØR man får barn om man har råd til det, uavhengig om man er mor eller far!!

hvorfor kunne det ikke vært slik at den som ikke har barnet heller kunne bidratt med klær og utstyr til barnet, det er jo det som koster. et sted å bo er jo den som har barnet nødt til å ha uansett.

til HI, jeg håper virkelig at vennen din blir "kvitt" ansvaret!! han valgte jo tross alt ikke dette!!

anja

Skrevet

Man kan faktisk ikke bare blit "kvitt" det ansvaret!! Den som er med på leken må smake steken!!! HAN valgte å ha sex. Det kan faktisk skje at man blir uplanlagt gravid selv på pillen!! Er han en Mann (med stor M) og ikke en total idiot så stiller han opp for barnet sitt selv om han ikke liker moren!! Alt for lett å skylde på mor som egoistisk, osv!!!

Blir så utrolig provosert av slike DRITTSEKKER som bryr seg katten om alt annet enn seg selv!!! Menn som ikke stiller opp for barna sine burde (som en annen skrev) rammes på samme måten som menn som har samvær: bidraget minker jo mer samvær man har, og ved total nekt så dobles det! Kan ihvertfall være med og motivere til at de da blir kjent med barnet sitt, og kanskje på sikt synes det kan bli noe positivt!! Jeg nekter å tro at det er umulig å ikke bli glad i sitt eget barn!!!

Skrevet

Du anonym over

Er du helt i mot selvbestemt abort for kvinnene også? Mener du at kvinner også skal stå til ansvar for sexen sin ( som du sier)?

Skrevet

Absolutt ikke. Menn VET at de ikke har den samme muligheten til å ta abort som kvinner har. Mener dere andre at en kvinne skal tvinges til å føde et barn eller ta abort dersom mannen ønsker det (altså mot egne ønsker)? Ettersom mannen VET hva han har å forholde seg til så er det HANS ansvar å bruke prevensjon som virker!! (gjerne kondom i tillegg til pille!!) Blir ikke riktig å gå til angrep på damen som valgte å få barnet!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...