Tooblind Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 I min bedrift er det lønnsforhandlinger på sommeren, og det er da lønnen evt går opp. Neste sommer er jo jeg i permisjon. Vil jeg da ha krav på lønnsøkningen, eller blir jeg "straffet" fordi jeg er i permisjon og går da glipp av et år med lønnsøkning? Det er jo snakk om mellom 10 000 og 20 000 per år i lønnsøkning. Sjefen min nevnte nemlig at "neste år har du jo permisjon, så da går jo du glipp av den..."
Mido Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Hm...det hørtes rart ut... Jeg vet ærlig talt ikke. Men om du er organisert, så ikke nøl med å høre med dem, jeg har brukt dem masse om rettigheter mens jeg er gravid...
Tooblind Skrevet 17. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2007 Jeg er ikke organisert, men kanskje jeg skulle gjøre det.. hmm... er jo ikke så dumt egentlig da..
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Hvor jobber du hen? Jeg jobber i det statlige og får da alltid det de andre får i det sentrale lønnsoppgjøret. Skal ikke ha noe å si at enn er hjemme i permisjon. Det ville jeg sjekket opp mere.
gladmammatel2 Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Jeg fikk lønnsøkning sist jeg gikk i permisjon. Jobber i en ganske stor privat bedrift.
nr 6 på vei Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Hvis det er lønnsforhandlinger som gjelder alle ansatte i firmaet så vil jeg tro at du selvfølgelig vil nytte godt av den. Det at sjefen din på en flåsete måte ga deg inntrykk av noe annet tror jeg ikke du skal legge særlig vekt på. Sikkert bare en dum komentar...... Forøvrig har du sikkert en arbeidkontrakt som informerer/regulerer slike ting. Det går nok sikkert bra tror nå jeg :-)
Gjest Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 hvis det er arbeidsgiver som betaler lønnen din er han liktig til å gi deg den. Va igjennom det samme selv i fjord. De fant det visst ut ved å lese i arbeidsmiljøloven så be han lese den. (var det de sa uansett) Men om det er nav går de vel etter sine satser og om du er midt i permen da vet jeg ikke om de regner den ut å nytt. Men ring nav og hør:)
Tooblind Skrevet 17. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. august 2007 Jeg jobber i det private. Alle på en avdeling går ikke opp like mye, så det er jo indivduelle lønnsøkninger, men en lønnsøkning er jo på ganske mye, og slik jeg forstod det på sjefen min, kom de til å hoppe over meg neste år siden jeg er i permisjon da. Det er det jeg mener er feil, for da blir en jo straffet for å være i svangerskapspermisjon. Det er NAV som betaler min permisjon, så jeg ville nok ikke fått den oppjusterte lønnen før jeg kom tilbake etter permisjon, men nå sa jo sjefen at jeg ikke kom til å få noe i det hele tatt.
Vårenzia Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Jeg gikk glipp av noen tusen selv under forrige permisjon. Arbeidsgiver betaler lønn og får refundert (Pga tariffavtale) men likvel fikk jeg ikke lønnsøkninga før jeg var tilbake i jobb. Synes dette er forferdelig kjipt, ettersom man sier at man i Norge ikke skal tape penger på å ha fødselspermisjon. Denne gangen går jeg opp bare noen uker ette rjeg begynner i permisjon, og det handler sikkert om 15000 kroner!!!
Athina' Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 Du har vel krav på lønnsøkningen men du får ikke dratt nytte av den, og man får ikke oppjustert permisjonspengene for de blir utregnet etter faktisk lønn før permisjon. Spurte NAV om dette og om hvis jeg går opp før jeg går ut i permisjon, og svaret var da at jeg måtte ha i allefall 1 lønnsutbetaling for å få økning i permisjon og da selvsagt før man sender inn søknden om fødselspenger.
Tooblind Skrevet 17. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2007 Men i mitt tilfelle var det jo snakk om at de skal bare hoppe over meg i neste lønnsøkning, og det har de vel ikke lov til? Da blir jeg jo straffet og det blir jo feil.
Jorunn79 m/ jente i magen Skrevet 17. august 2007 #12 Skrevet 17. august 2007 Jeg mener at en ikke har krav på lønnsjustering under permisjon. En blir først justert etter en har begynt på jobb igjen. I vår bedrift har vi 2 justeringer i året - til sommeren og til jul... jeg blir derfor justert til jul etter permisjon.
Endelig snart 2 Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Enig i det som mange skriver. Du har ikke krav på justering når du er i permisjon: Men du skal vurderes og eventuelt få lønnsjusteringen den måneden du begynner på jobb igjen. Vi har justering pr 1.juli. Forrige svangerskap var jeg tilbake 1.september og jeg fikk da justert min lønn fra sept mnd.
Endelig snart 2 Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 En ting til.... Hos oss er det slik at du da selvsagt ikke får noe annet enn snittet, det generelle tillegget. Du får ikke noe ekstra siden du faktisk ikke har jobbet siste året. Dette synes jeg er greit.
2søtesmåh Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 Har ikke lest alle svarene du har fått, men har forstått det slik at du IKKE får lønnsøkning under permisjonen, men du får den fra og med din første ordinære lønning etter permisjon (fra arbeidsgiver). Lønnsøkning får du altså, men om den kommer med julilønn, du har permisjon ut september, så får du først økt lønna på oktoberutbetalingen.
Tooblind Skrevet 17. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 17. august 2007 Kanskje jeg har formulert meg feil, men her er det altså snakk om at jeg ikke skal få lønnsøkningen i det hele tatt. At de rett og slett hopper over meg det året fordi jeg er i permisjon. Og jeg får ikke lønnsøkningen når jeg kommer igjen etter permisjonen heller. Jeg blir da straffet med null lønnsøkning fordi jeg er i fødselspermisjon i et år.
mamma til twins Skrevet 17. august 2007 #17 Skrevet 17. august 2007 Joda, du kan fint legge inn lønnskrav selv om du er i permisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå