Gå til innhold

Noen som har aktiv sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte og høre med legen min om det er en mulighet, for sliter med rygg og magevondter etter en lang dag på kontorstolen. Tor dere det er en mulighet, 15-20 % eller noe hadde hjulpet meg veldig tror jeg. Er dumt og måtte ligge rett ut hver dag etter jobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg høres ut som en god ide!

Jeg har ikke erfaring med det selv, men det er mye bedre enn full sykemelding hvis du egentlig klarer å jobbe en del!

Skrevet

Hva mener du? aktiv sykemeld i 20% Eller gradert sykemeld? For å få aktiv ma man ha vært i 100% sykemelding, for aktiv er for å få arb.taker tilbake i arb. Man får 4 uker aktiv men kan få det utvidet til 8 uker. Det må skrives en avtale med deg og sjefen om hva hensikten med aktiv er og hvilke arbeidsoppgaver du skal ha og når du skal jobbe, men du skal ikke jobbe i DIN stilling eller utføre noen av DINE arb. oppgaver.

Hvis kroppen er sliten hadde jeg vel heller tatt 100% sykemeld. Jeg er usikker på om du faktisk får aktiv før du har vært en stund i 100% sykemelding.

Sjekk dette ut med NAV

Skrevet

Hvis du er aktiv sykemeldt, så settes det inn vikar i din stilling (100%), så avtaler du med sjefen hvor mye du skal jobbe og når. Og da går du i tillegg til vikaren. Hvis du sykemelder deg 20% så har du fri en dag i uken (eller jobber kortere dager).

Uansett har du rett til tilrettelegging på jobben, selv om du ikke er sykemeldt i det hele tatt. Det kan f.eks. være at du får ta deg pauser der du kan bevege deg litt... Jeg har derimot motsatt problem - jeg er konstant i aktivitet og trenger pauser til å slappe av litt..

Skrevet

Eller bare snakk med legen din, så kanskje dere kan finne en annen ordning. Legene har vanligvis god kontroll på hvilke muligheter som fins, de skriver nok ut en del sykemeldinger i løpet av en dag. Kanskje har legen din et forslag som du ikke hadde tenkt på fra før av, men som hadde passet veldig bra?

Skrevet

Hei jeg er 50% sykemeldt nå, og det passer meg veldig bra, skal være det noen uker til til jeg føler meg bedre. Er nok ikke noe problem for deg, ta en time hos legen og si åssen du har det, så får du garantert sykemelding, kanskje han også mener du skal sykemelde deg helt..

LYKKE TIL

Skrevet

Ok da vet jeg hva aktiv sykemelding er...

Jeg var hos legen nå, men han virket lite interessert i sykemelding siden vondtene mine hadde vart så kort tid, ca. 2 uker.

Ville heller at jeg skulle gjøre noen øvelser i løpet av arbeidsdagen etc.

Får forsøke en stund til i full jobb..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...