☆Lille my* Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Hva er det tidligste barnet kan bli født for å slippe kuvøse? og at han skal klare å puste uten hjelp?
Skuddårsmamma=) Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Det er veldig individuelt, så jeg har desverre ikke noe godt svar til deg. Mye kommer an på årsaken til prematur fødsel, tilstanden til barnet, hvilken uke så klart og en god del annet. Jeg tør ikke si noen uke jeg. Ikke mye hjelp her, men dytter den litt opp for deg!
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Det er veldig individuelt, og kommer derfor an på hvor sterkt barnet er. Det sies at lungene er godt utviklet etter 33 fullgåtte uker, slik at de mest sannsynlig ikke trenger like mye pustehjelp da. Hovedårsaken til at de ligger i kuvøse er pga temperaturregulering, slik at det avhenger av om de klarer å regulere kroppstemperaturen selv. Fikk selv en liten gutt på søndag, ble født i uke 32. Han rakk heldigvis å få lungemodningssprøyter, slik at han puster relativt godt selv, bare litt hjelp innimellom når han begynner å bli sliten. Han ligger i kuvøse, men kan antakeligvis flyttes derfra om en uke. De er noen tøffinger disse små Noen spesiell grunn til at du spør?
☆Lille my* Skrevet 17. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2007 Oy gratulerer=) Så godt å høre at det går så fint! Jeg er i uke 34, og legene har sagt lenge at jeg må holde meg i ro pga fare for tidli fødsel! Har så utrolig sterke kynnere som har bekymret de en god stund! Fikk beskjed om å være mye i ro mellom uke 28 og 34. Lillegutt holder seg fremdeles i magen heldigvis:) Men tenker hele tiden "hva om han kommer nå" er litt nervøs bare.
Gjest Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Jeg fødte datteren min i uke 36, hun trengte blodoverføring og et døgn i lyskasse men var ellers i fin form:) Håper gutten din holder seg inni magen litt lenger men du er jo kommet forholdsvis langt i svangerskapet så lungene til babyen er jo ganske modne. som sagt over er det jo også mange individuelle variasjoner.
☆Lille my* Skrevet 17. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2007 Takk for svar=) Hvorfor får de blodoverføring da?
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Her er ett godt eksempel på det du spør om, jeg fikk ikke en prematur men en dysprematur, det vil si at hun var liten i forhold til terminen. Hun kom til termin og var 1870 gram. Jeg måtte være lenge på sykehuset, hun lå i kuvøse i 4 dager og hadde problem med temperatur regulering i i en hel mnd, det var mye styr med henne. Hun var også veldig svak. På rommet jeg lå på kom det plutselig inn en dame som hadde fått en prematur i uke 35, han var så frisk at de for etter 2 dager. Så det hele kommer vel egentlig an på barnet, når den er født, hvor stor, sterk osv denne babyen er
Gjest Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Fordi hun hadde for lav blodprosent, var litt blek da hun kom ut. Det var veldig lite dramatisk, tok 4 timer og få ført over mer blod og da kviknet hun til ganske kjapt. Høres mer dramatisk ut enn det egentlig er:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå