Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #1 Skrevet 17. august 2007 Til alle dere som er bekyjmret , for både det ene og det andre ( slik som meg) Stopp opp å tenk , på før i tiden! Vi snakker om Toxo , avføringen til katten f.eks. Før i tiden satte da gravide kvinnfolk i fjøset , rundt dritt & piss og melka kyr , f.eks. De lente seg mot buken til kua for å vamre seg mens de melket! De jobbet i fjøset , levde blant katter & hunder. De spiste gullerøtter rett fra jorda, kostet bare av sanden/jorda. De drakk melka rett fra kua. De spiste MASSE spekemat!! ( hjemme speket ) De vasket sjeldent hendene etter toalettbesøk/utedo besøk , for de sløste da ikke med vannet. De spiste dårlig fisk , for det var nok det eneste de hadde den dagen. De drakk sprit & brunt brennevin , for det var godt mot forkjølelse & influensa. Noen kvinner røyka t.o.m ! Joda, vi lever i en bedre tid , heldigvis. Poenget mitt er , Ja , barn kan ta skade av uforsiktig livstil. Men husk på at det var ikke flere barn med "skader" etter svangerskap i gamle dager , enn hva det er nå. Dere må ikke stresse dere så opp , jenter og bekymre dere ! Det går som regelt bra 90% av alle svangerskap , er normale. Har du spist litt sushi , eller spekemat , slapp av. Kos deg med maten. Ikke la deg stresse opp av hva som blir skrevet her inne av andre . Snakk med Jordmor & lege , aner de uro , vil de undersøke deg. Vi er alt for mange "små doktorer" her inne. Egen diagnoser & nett diagnoser , er den største & skumleste sykdommen noen sinne , for vi blir så negative , og er så sikkre på at noe er galt. Jeg klarte ikke være rolig 48 timer før min UL , jeg satt hjemme & grein for jeg var så sikker på at barnet manglet både fingrer & bein , hjerneskade pga at jeg hadde katt & sinnsyke missdannelser for at jeg hadde tatt meg noen trekk av en røyk. Det går som regelt bra , det er mye som skal til for at noe går galt! Bekymring er et sunnhets tegn på at vi vil barnets beste , men kjærevene , ingen barn har det noe godt i livmoren din når du er desperat , å planlegger begravelse. Toxo forekommer mest i Afrika , pga mye spising av rått kjøtt & rå fisk. Men her spiser de det hver dag! Så kjære vakre gravide damer , slapp av , spis det du vil , blir du bekymret så kontakt LEGE eller JORDMOR! Ikke oss Småkonger her inne , som har lest en plass , eller hørt at nabokjærringa fortalte , eller at tanta til mora si bestemor....... Nyt svangerskapet for pokker!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Selvsagt skal man bruke sunn fornuft å nyte svangerskapet. Men jeg er helt uenig i påstanden: "Men husk på at det var ikke flere barn med "skader" etter svangerskap i gamle dager , enn hva det er nå." Det er ikke sant. Det var mer barnedødelighet og skader i svangerskap i "gamle dager".
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Nå tar du sinnsykt feil , for det var ikke mere skader i svangerskapet , men det var mere dødelighet i forbindelse med fødsel! Ting som overhode ikke hadde noe med svangerskap å gjøre ! ( sett bort i fra de som gikk alt for lenge over tiden , mm) Selve svangerskapene var fine , like fine som i dag , med fødselen var værre. For det var ikke alltid Jordmor rakk fødselen , pga avstander & lite transport. Dette vet jeg for dette er mitt studie område.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Jeg synes det er litt fint å slappe av litt og tenke på før i tiden, våre mødre til og med! Tror nok de tok seg et glass rødvin, og jeg føler meg ihvertfall ikke skadet!!! Igår spiste jeg faktisk fiskesuppe med laks og blåskjell, og jeg har ikke dårlig samvittighet!!! Vi er jo ikke syke, vi er gravide AND I LOVE IT!!!!
Kystrøya Skrevet 17. august 2007 #5 Skrevet 17. august 2007 Jeg er enig i at vi idag er altfor bekymret over hva vi gjør og hva vi spiser. Det er daglig masse innlegg av typen "jeg har spist ditt og datt, kan det være farlig?". Jeg tror også at man må bruke litt mer sunn fornuft, og ikke bli så preget av dette hysteriet omkring seg. Her inne er det så lett å bli påvirket av alle andre. Kjenner det selv etter at jeg begynte å være her inne. Man kan jo bli småsprø til tider.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Ja, helt sant! Vi er da bare Gravide , og ikke syke. Vi skal være forsiktige med å lytte så mye til hva som bli skrevet her. Jordmor sa til meg: Kutt ut å surf så mye på internett , du blir gal av det! Å masse nabo-info får du.. Hva ei eller anna nabo kjærring en gang hadde hørt at ei anna hadde!
Gjest Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Akk, akk jeg toer mine hender og drømmer tilbake til en verden med lite kunnskap, og vanskeligheter for å dele erfaringer. Den som ikke vet, bekymrer seg heller ikke. VI LEVER I 2007! Kunnskap er makt! Det var min mening om HI si innlegg!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Sant sant! Kunnskap er makt , men kunnskap er like mye bekymring!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #9 Skrevet 17. august 2007 Det var også en gang i tiden hvor de gikk rett fra obduksjonsalen til fødende kvinner. Heldigvis var det en smart fyr som fant ut at det ikke var særlig lurt.
Kystrøya Skrevet 17. august 2007 #10 Skrevet 17. august 2007 Jeg er enig med HI i dette innlegget. Som vedkommende sier, ja vi vet mer idag, men det medfører også mye mer bekymring og uro enn før i tiden. Så du Minni kan gjerne si at før i tiden hadde de lite kunnskap, men de bekymret seg også da mindre. Idag går vi og bekymrer oss fra den dagen vi får en positiv test til den dagen barnet er født. Og da finner vi nye ting og bekymre oss over. Ja, verden er annerledes idag og det er nok mer og bekymre seg over, MEN; mange bekymrer seg unødig i svangerskapet synes nå jeg. Dersom vi hadde brukt den kunnskapen vi har tilgang på idag, som de ikke hadde før, ville det ikke daglig vært innlegg her av typer: Jeg har spist salami, er det farlig? Jeg har vasket huset med grønnsåpe, kan ungen få misdannelser nå?? Så vi er kanskje mer opplyste idag, men mange er MYE mer bekymret pga det.
Gjest Skrevet 17. august 2007 #11 Skrevet 17. august 2007 Kollegaene til Semmelwiss, synes han var en komplett idiot som mente at leger skulle vaske hendne sine. Kunnskap gir makt. Det gir nok også masse bekymring, det var heldigvis det som gjorde at min forrige fødsel ble satt igang, det var på tide at lillemor kom ut. Bekymring er kunnskap, men vi må lære oss å håndtere bekymringen. Det er vel det HI sin budskap er. Ikke at vi skal tilbake til 1850?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #12 Skrevet 17. august 2007 Budskapet var : SLAPP AV! IKKE VÆR OVERHYSTERISK! Mange kvinner blir desperate når de har fått i seg litt spekekjøtt f.eks. Vet dere egentlig hvor mye som må til, for at spekekjøtt skal lage skade på fosteret? Vet dere hvor mye katte dritt som må til , for å lage en skade? Slapp av , dere er gravide ikke syke. Ikke vær så hysterisk. Bruk sunnfornuft , å ikke les dere ihjel på nettet. Ikke hør på alt som blir sagt & skrevet , lytt til lege & jordmor. Vi skal slettes ikke tilbake til 1850 , men vi må da kunne slappe mere av. Å ikke øse hverandre så opp. Kunnskap err makt ja , men kunnskap er like mye bekymring. Ville aldri vært foruten kunnskapen vi har , men all bekymringen vi smitter hverandre med , KAN VI GODT VÆRE FORUTEN!
Gjest Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 Vet du jvor mye toxo eller listeria som skal til for å skade barnet ditt? Jeg vet ikke!
loppe Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 hm. dette var underlig. Mener du at vi statistisk ikke har vunnet noenting på bedre svangerskapshygiene. Det må da vise igjen på statistikken at gravide ikke lenger arbeider med røngten stråler, asbest eller kvikksølv ? og at vi tar folinsyre har det ingen effekt på forekomsten av ryggmargsbrokk ? men hvis du tenker på så gamle dager at det ikke fantes farlige kjemikalier, så var spedbarnsdødeligheten og dødelighet i forbindelse med fødsel både for mor og barn høyere enn nå. Men har de registrert dette slik at man vet med sikkerhet hva disse dødsfallene skyldes? Levealderen generelt har jo også øket, det har vel også med bedre ernæring under svangerskapet å gjøre, tror du ikke det ? Hadde vært interressant å vite akkurat hva slags forskningsområde...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #15 Skrevet 17. august 2007 Gud hjelpe meg ! Det er altså noen skikkelige kranglebøtter som ikke klarer å kikke på tråder uten å legge inn noe forbanna kranglete & surt. Vedkommende øverst her , hadde lagt ut en notis om at vi gravide skulle slappe mere av. Å roe oss ned . Budskapet var vel godt ment om at vi skulle slappe av , å tenke på hvordan folk klarte seg i gamledager! Men det er altså noen forbanna kverulanter & sure kranglefanter , som må inn å skape debatt med en negativ baktanke. Fy fader , at det går an. Rystet over hva slags kvinnfolk som skal sette banr til verden jeg , sette seg ned å krangle & kjefte & diskutere .. Skal dere være slik mot alle som ikke formulerer seg slik at det var perfect match i skallen på dere??
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #16 Skrevet 17. august 2007 Vet ikke hvor mye Toxo , men det er ganske mye ja!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #17 Skrevet 17. august 2007 Det var vel streng tatt lengre tilbake jeg mente. Men skjønner at man ikke kan legge ut noe som helst uten å bli misforstått av noen som måååå krangel & diuskutere. Men takk Loppa, nå har jeg lært !
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #18 Skrevet 17. august 2007 Dersom dette er ditt studiefelt,HI,så lurer jeg veldig på hvilken skole du har ramla inn på,det er ihvertfall ikke en med retning mot vitenskapelig,medisinsk forskning! Bare ved måten du ordlegger deg på,og de holdningene du viser her,sier meg tydelig at vi definitivt ikke har møtt hverandre i korridorene på universitetet jeg har har vært uteksaminert fra ihvertfall! Enig med at folk her inne noen ganger er på grensen til hysteriske for filleting,men å påstå at man overhodet ikke trenger tenke på listeria,toksoplasmose,hygiene,røyk og alkohol,det er for meg grensen til dumhet. Kan man få be om å se disse kildene du har hentet informasjonen din fra?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #19 Skrevet 17. august 2007 Å akkurat det ble sagt???? Lær deg å lese du , snuppa! Sa da aldri at det var det vi ikke skulle bry oss med , men det ble nevnt som et motstening til dagens hysteri. F.eks : Jeg spiste sushi i går jeg , men fikk vite at den hadde ikke vært i fryseren, toxo? Da tenker jeg bare , vet du hvor mye som skal til egentlig? Det var da mest ment som et godt budskap til alle som er bekymret for veldig mye! At de skal være klar over at før i tiden , så gikk det som oftes bra da å . Å da ante dem ikke noe om noe som helst. Toxo var vel mest en plass i Amerika for dem. Poenget er ikke at man skal slurve , eller drite hygiene , spisevaner, osv. Men slappe mere av og kose seg! Å heller snakke med fagfolk enn å høre på diagnosesettingen til mennesker via internett.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #20 Skrevet 17. august 2007 Så du mener at retningslinjene fra helsevesenet her i landet bare er satt opp på gøy? Som jeg sa,så er jeg enig i at mange er hysteriske,men ikke bagatelliser faren med å utsette seg for smitte,når du ikke engang kan komme med et tall på hvor stor risikoen er,iforhold til mengden man spiser/utsetter seg for. Ja,det kan gå helt fint i flere tilfeller,men vil du være den stakkars jenta som havner i statistikken,bare fordi man vanlligvis ikke kan få skade/dø/bli rammet av faren man utsetter seg for. Si det til HIV-offre,de som blir tatt av hai,de som ble hjerneskada etter p-pillebruk,de som hadde mødre som tok et trekk for mye av røyken. Har man kunnskapen,så kan man også kalkulere med risikoen,men mange her inne aner jo ikke hva som _kan_ være farlig,og så blir de hysteriske etterpå,når de leser at noe de har gjort/spist ikke er bra for gravide. Dersom de visste på forhånd hva farene er,så kunne de tatt et valg om å la være å spise/gjøre,eller gi faen,og evt. ta konsekvensene av handlingene sine med viten om at de hadde valget.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #21 Skrevet 17. august 2007 Bra med et positivt innlegg for en gangs skyld, HI. Regner med at de som har mer enn 20 hjerneceller skjønner hva hensikten med innlegget til ditt er. Og til alle dere som alltid skal diskutere og krangle synes jeg virkelig synd på... Trodde dette skulle være en bra og oppmuntrende side å være på, men man får jo slengt dritt uansett hvor positiv man prøver å være. Hadde ikke peiling på hvor mange kvinnelige bedrevitere og egoister det var i Norge før jeg kom inn hit, men hvis dette skulle vært en mal på hvordan foreldre i Norge oppfører seg vil jeg si jeg synes synd på lærere og andre fagpersoner som skal ha med barna deres å gjøre.!! Og egentlig stakkars barn også.. Tenk å vokse opp med en mor som skal krangle, hakke på folk og vite best konstant... Skjerp dere!!!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #23 Skrevet 17. august 2007 Hmmm....jeg velger å følge de retningslinjer som Helsetilsynet har satt opp. Kunnskap er makt! Bekymringen som kommer på kjøpet må vi lære oss å hanskes. Les mer om hva man bekymrer seg for. Kanskje det kan vise seg at bekymringen ikke er så alvorlig som man frykter. Vi er ikke garantert et perfekt menneskebarn etter 40 uker, men vi kan jo hjelpe de små på veien og gi dem en så god start som mulig ut ifra den kunnskapen vi har. Nå velger jeg å holde meg anonym også så jeg ikke får hat pm. Tror jeg kommer til å forholde meg slik i framtiden. Gjør kanskje ikke sidene til et hyggeligere sted. Men de stemplene man risikerer ved å bruke nick er mere enn jeg ønsker. Dårlig mamma for barna sine, et problem for andre pedagoger som skal håndtere barna. Litt av noen kraftuttrykk fordi man ikke er enig med HI om det som står i innlegget hennes om at man skal tenke på hvor vanskelige forhold mange kvinner levde under, og lever under i mange andre både i- og u-land. Som min datter sier: Takk for meg!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #24 Skrevet 17. august 2007 når det er snakk om toxo, husk at kvinnene før i tida antakelig hadde fått i seg den smitten lenge før de ble gravide og etter hva jeg har forstått, så blir du på en måte imun da, forøvrig så har nok de fleste av gravide kvinner i dag og fått i seg smitten før en gang.......
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #25 Skrevet 17. august 2007 IDIOT! Jeg er enig i at hovedinnlegget hadde god hensikt, men folk har forskjellige meninger og du trenger for faen ikke kalle de som er uenige for dumme og si stakkars barn som kommer til å vokse opp med en kranglete mor+++ Vet du ikke skriver direkte at de er dumme, men ikke vanskelig å skjønne hva du mener med de som har mer enn 20 hjerneceller skjønner hensikten med innlegget...da mener jo de som ikke gjør det har mindre. SKJEP DEG!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå