Gå til innhold

redd for rasisme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det vært så mye snakk om rasisme i helsevesenet og jeg begynner seriøst å grue meg til fødselen, tenker på om jeg får en fordomsfull jordmor. Jeg har hørt skrekkhistorier om jordmødre som har sagt fæle ting til innvandrerkvinner under fødsel. De får høre at de jamrer seg mye mer enn de norske, noen ble spurt om hvor mange unger de planla i alt, en annen fikk høre: "kan du slutte å grine sånn, du skal føde, ikke dø!"

Jeg vil ikke bli sett ned på eller ha dårligere behandling pga min hudfarge. Hva syns dere, er det teit å nevne det i følgesbrevet? Ber jeg om trøbbel hvis jeg skriver noe om det?

Er det noen andre mørkhudete her med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er hvit men tenkte jeg kunne komme med et lite innspill for det..

Synes det er trist hvin noen får kommentarer om "at de jamrer seg mer en de norske.." Ufattelig frekt.

Normalt sett tror jeg de fleste jordmødre er proffesjonelle. Synes du skal nevne dette i følgesbrevet slik du skriver.

Tror flere norske også synes at enkelte jordmødre kommer med frekke kommentarer underveis... (En jordmor blir skjelt huden full ofte under en fødsel - så ofte er det den fødende kvinnen som faktisk ber om unnskyldning etterpå..) Under en fødsel er man sikkert veldig sårbar og makter ihvertfall ikke drittslenging mitt oppe i smertehelvete. Skulle noen komme med fornærmelser eller rasistiske kommentarer i "fødesettingen" - er det bare å be dem klappe igjen! :0)

Lykke til!

Føler selv at jeg begynner å få litt rare tanker rundt fødselen.

Hos meg går det mer på hva jeg ev. kommer til å slenge ut siden jeg er litt hissig av natur...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...