Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når bør en legge en 5mnd gammel baby for natta? de trenger vel mye søvn, siden babyen vår ikke sover så mye på dagen...prøver å legge babyen i 19.30-20 tida, men da skriker hun så veldig, lurer på om hun er overtrøtt..redd hvis jeg legger henne før så våkner hun enda tidligere på morgenen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Spedbarnsboken (som du fikk på sykehuset) står det på side 84:

Legg barnet senest kl.19!

Rart om alle barn blir overtrøtte etter kl.19, men det stemmer for oss da.

Barn som legger seg overtrøtte sover gjerne mindre, enn barn som legger seg når de bare er trøtte. Så tror ikke du skal bekymre deg over at hun vil våkne så mye mer tidlig. Babyer våkner jo tidlig uansett.

Skrevet

Ofte så er det faktisk slik for endel babyer og småbarn at jo senere du legger dem for kvelden jo tidligere våkner de faktisk morningen etter (og så er det de heldiggrisene som har det omvendt da ;-)), så det er o bare å prøve å legge henne litt før i en ukes tid og se hvordan det går? Du bør alltid prøve ut nye søvnvaner i minst en uke før du bytter til noe annet fordi det som regel tar en 2-6 dager før de kommer skikkelig inn i en ny rytme. Mine unger har lagt seg rundt klokken 19-19.30 fra de har vært 1,5-3 mnd gammel.

Skrevet

Datteren min legger seg mellom ni og halv elleve på kvelden. Hun sover til ca 7, ammer, og sover videre til ca kl 10 :) Denne døgnrytmen passer mye bedre for både meg og henne. Hun blir bare sint hvis jeg prøver å legge henne tidligere på kvelden. Har du prøvd å legge henne senere? Viser hun tegn på at hun er trøtt? Når min begynner å klø seg bak ørene og i øynenen når hun vil sove. Se etter slike tegn.

Skrevet

"I Spedbarnsboken (som du fikk på sykehuset) står det på side 84:

Legg barnet senest kl.19! "

Sånne råd synes jeg er helt håpløse. Det er vel ikke slik at det finnes EN universal døgnrytme som passer alle........og hvis det var det er det da 19 på sommertid eller 19 på vintertid som gjelder?

Nei, prøv deg fram og se hva som passer for dere.

Skrevet

Enig med deg. Frøkna her er 4,5 mnd. Hun har siste ettermiddagsluren sin fra 17 til 18. Er stuptrøtt i 17 tiden så hun må bare få sove litt. Og da kan jeg ikke legge henne 19... Her er det natt 20.00 og hun sover til 06-07 neste morgen, som oftest uten mat. Så jeg tror ikke at det er noen universal regel som gjelder. Ingen barn er jo like. Men jeg rekner med at når hun blir eldre, og ikke trenger den siste luren sin, så er det natt i 19 tiden.

Skrevet

Veldig pussig hvis det skulle passe for alle barn å legge seg akkurat kl 19 ja... men hadde vært veldig fint for foreldrene da! Vår snuppe på 3 mnd vil ikke legge seg før sånn rundt 22, hun. Men håper å jobbe det gradvis nedover.. (begynte på kl 24)

Skrevet

Fint for foreldrene... Tja det spørs hva slags arbeidstid man har og hvor mye familietid man ønsker i forhold til voksentid.

Vi kunne nok lagt jr. kl 19, men da er han uthvilt kl 05 og for å være helt ærlig så synes vi det er mye hyggeligere med familietid fra 17-21 enn fra 05-07 + 17-19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...