Matildesnusk + lille ups Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Jeg er førstegangsfødende, og vet jo ikke helt hva som er lurt og praktisk i forhold til hvor babyen skal sove i starten. Er det ikke smart at den ligger så tett på foreldrene sine som mulig? Har kikka på babybay, (babybay.de), som man kan feste til dobbeltsengen. Noen som har prøvd den? Hvilke senger bruker dere andre til nyfødt?
elimor Skrevet 17. august 2007 #2 Skrevet 17. august 2007 Vi har brukt IKEA grindseng på vårt soverom på begge barna ca det første året. Med nestemann har jeg begynt å snuse på noe som heter Natures Nest (http://www.amby.co.uk/), men har ikke bestemt meg ennå... Det er viktig å kjøpe vaskbar overmadrass til madrassen, ellers kan det bli vanskelig å rengjøre etter oppkast el.l. Tisselaken er veldig klamt og ubehagelig å sove på, bare prøv selv! Jeg har funnet veldig gode overmadrasser hos ullkorga.no (de som står bak Voksiposen). Jeg har kjøpt i tovet ull og impregnert selv med lanolin, men de selger andre typer der også. Det er bare å oppgi madrassmål per telefon hvis ikke sengen passer til standardmålene i nettbutikken.
Gjest Ut på tur Skrevet 17. august 2007 #3 Skrevet 17. august 2007 Vi har kjøpt leander vugge og hengt den i taket rett ved siden av senga. http://www.leanderform.dk/
atten Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Er det samme som Amby Baby Motion Bed? For den har jeg sett på (http://www.amby-baby-europe.com/ for å kjøpe og få sendt til Norge). Ble veldig positiv da jeg så at den ble anbefalt av Dr.Sears (http://www.askdrsears.com/amby.asp) og har forsøkt å finne ut mer om den. Det virker jo veldig bra, men jeg har lurt litt på om liggestillingen er god for ryggen, om en aktiv krabat vil kunne komme seg ut ved 6mnd alder (for da blir jo brukstiden ganske kort) i tillegg til at jeg ble litt skuffet over at det selges en babyhuske/hopper som tilleggsutstyr til stativet (for det er vel ikke bra for babyene å bruke slike Jumpere og da er jeg litt skeptisk til et selskap som selger det). Men jeg er nå egentlig i gang med å overbevise mannen i mitt liv om at en slik seng er en nødvendighet når nr. 2 kommer om ikke så lenge... Dersom det er samme sengen og du finner ut mer om den, eller om andre har erfaringer/meninger om den, så hadde det vært supert å få vite.
Reidis Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Hadde sprinkelseng fra starten på forrige. Opplevde den som litt stor, så de første ukene endte vi opp med å la babyen sove i bagen fra kombivogna, som vi la opp i sprinkelsenga (vi bodde i liten 2-roms, så vi måtte tenke praktisk ) Denne gang har vi sprinkelsenga på soverommet og har fått låne en kjempefin kurvseng på hjul som min søster og jeg sov i da vi var små. Den regner jeg med brukes på dagen, og sprinkelsenga på soverommet vårt på natta.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Vi har denne senga, og den er helt fantastisk. Vår lillegutt sov i den fra han var noen dager gammel, og sov natta gjennom fra han var 6 uker. Det er helt genialt med stålfjæren som gjør at de små vugger seg selv tilbake i søvn. Bare pusten eller en liten bevegelse setter i gang vugga. Og ikke minst virket som han koste seg i den, lå alltid lenge etter han våknet og pludret.... Vedr. sovestilling så var jeg også litt skeptisk til dette, men når vi så den i bruk, skjønte jeg at det ikke var noe å bekymre seg over. Ryggen får god støtte i og med at det er en hammock som omslutter barnet. Selve ryggen blir liggende rett, men lett skrånende slik at hodet kommer litt høyere, og det er jo bare bra. (det er jo slik de sover på sykehuset) Vi brukte den til han var ca. 8 mnd. Tror det er forskjellig når de begynner å klatre ut. Overgangen til vanlig seng gikk veldig fint. Da hadde han fått veldig gode søvnvaner, og vi lot han sove i sprinkelseng noen ganger på dagtid, slik at han skulle venne seg til det. Vi lånte den bort til noen venner som hadde samme erfaringer med den. Tror det er lurt å begynne med den så tidlig som mulig, og ikke gi opp før man har prøvd noen dager. Følg bruksanvisningen. Dette er det lureste vi noensinne har kjøpt, og nå gleder jeg meg til å se tulla i magen kose seg i den når hun kommer ut:-)
Aima Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har også lurt litt på dette med bruk av hengekøye-seng. En ting jeg fant i den forbindelse dog: Landsforeningen Uventet Barnedød skriver på sidene sine: "- Vi vet at spedbarn sover tryggest på ryggen i et flatt leie. " http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/CB49EF06ACCBBE8DC125724500370EF3? OpenDocument Jeg ser at en del av produktene som tilbys gir barnet et ganske "sammenkrøpet" leie - noe som kan tenkes å gi tilsvarende problemer som soving sammensunket i bilstol? Det stemmer at babyen var sammenkrøpet i mors mave - men da var babyen heller ikke avhengig av å puste... Uansett! Konseptet med vugge som beveger seg med barnet liker jeg veldig godt - men jeg kommer til å gå for en løsning med flat bunn.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har også tenkt på en sånn type vugge, men har blitt fortalt at det er fryktelig vanskelig å få barna til å sove andre steder enni vuggen da, fordi de blir vant med vuggingen. Dere som har brukt den, har det gått fint å legge ungene i "stille" seng samtidig med at de brukte vuggen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå