Gå til innhold

Synes dere barnet mitt for i seg for lite mat???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer hver 4.time, og gutten er bare 15 dager. Det vil si at han ikke får de 8-12 måltidene de snakker om at de skal ha, men 6..

På natten kan det gå 5 timer i mellom.

Grunnen til at han får så sjelden er at han bare vil sove. Han må vekkes for å få mat, og noen ganger får jeg ikke vekket han etter 3 timer.. Så da er det lettere når han får sove en time ekstra.

Når han får mat ammer jeg ca 15 min før han sier at det er nok.

Altså 15 min hver 4.time...

Jeg synes selv dette virker lite på et så lite barn, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Det er helt umulig å vekke han til tider.. Og da går det ikke an å tvinge han til å ta pupp.. Noen som har noen gode tips for å få vekket slike små forresten?

Om han våkner av seg selv og vil ha mat, så får han selvfølgelig det. Det er jo det jeg vil. Men jeg kan ikke trylle dessverre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har alltid hørt at vekke de på dagen for å få i de mat er greit, og kanskje lurt om de spiser lite... men at å vekke de på natta skal man ikke gjøre. fordi de skal lære at det er normalt å sove da.

er du bekymra vil jeg anbefale deg å ta en tur på helsestasjonen å veie han.. så ser du jo om han legger på seg.

Skrevet

Vet ikke jeg, det kommer jo an på hvor mye han spiser hver gang. Men kan du ikke dra på hs å kontrollveie han ett par gang i uka, + ett par ganger rett etter ett måltid?

Gratulerer med ny baby forresten! :o)

Skrevet

Først gratulerer!

De sier jo at de regulerer selv! Og du kan jo bare følge med om han går nok opp i vekt! Gjør han det, så er det nok ikke noe problem =)

Skrevet

Dette kan være helt normalt. Føler du han drikker mye når han drikker? Du kan jo gå å veie han på helsestasjonen for å se om han legger på seg. Det er egentlig eneste måten å finne ut om han får nok mat. Tenker siden du sliter så veldig med å vekke han så får han kanskje ikke nok mat og da blir han slapp og trøtt. Eldste jenta mi hadde det problemet så jeg måtte gi henne oftere så hun skulle få energi. Da kom mat-lysten og.

En god måte å vekke de på er å ta av dem litt klær så de fryser litt. Ta selvfølgelig på klærne igjen.

Skrevet

Skal veie han på mandag. Er veldig spent. Er litt redd jeg gir barnet mitt for dårlig med mat, så føler meg som en dårlig mor :(

Skrevet

Dårlig mor er du jo så absolutt ikke, da hadde du jo ikke tenkt på dette i det hele tatt. ;o)

Skrevet

Du er da ikke dårlig mor. Når man ammer så vet man ikke hvor mye de drikker! Svært mange gir TYDELIG beskjed viss de får for lite mat. Da skriker de!!!!

Skrevet

Hvis barnet har våte bleier, får han i seg nok mat!

Stå på, dette går bra

Skrevet

Det kan være helt normalt. En av mine var slik, sov og sov - men ble en feit liten bolle etter hvert allikevel :-) Det bare tok noen uker før h*n ble våken lenge nok til å spise oftere :-)

Spennende å se vekten, da.

Skrevet

Jeg skrev dette innlegget på ammedebatten også, og fikk beskjed om at barnet mitt absolutt får seg for lite mat.. :(

Han bæsjer etter hver gang jeg ammer, og tisser nok like mye vil jeg gå ut fra. Er så vanskelig å se om det er tiss i bleien, da han alltid bæsjer.

Ble redd jeg nå skjønner dere, for at jeg gjør en dårlig jobb som mamma, som ikke gir barnet mitt nok.

Ble veldig engstelig nå plutselig. Han virker jo ikke slapp når han er våken, men han sover veldig veldig mye...

Skrevet

Her er det så mange meninger, en nybakt mor kan bli riktig så forvirret. Hvis du er usikker, kan du pumpe deg og gi på flaske. Da ser du hva han får i seg. Det at han bæsjer er et godt tegn på at han får i seg nok mat.

Slapp av!

Dra til helsestasjon i morgen og vei ham. Det kan du gjøre uten avtale! Er du veldig redd, kan du ringe fra morgenen av og be om å få snakke med helsesøster.

Legg ham til brystet hyppig, kanskje du må vekke ham hver 3. time frem til mandag om du velger å vente

Dette går bra. Stol på deg selv. Du er ei flott mor!

Skrevet

Så lenge de på ammedebatten ikke ser hvor mye han får i seg per måltid så burde de ikke uttale seg. Hvis du er veldig bekymret så syns jeg du skal dra til hs i morgen, ikke vits i å gå sånn å bekymre seg, like greit å finne ut av det med det samme. Kanskje du kan få snakke med helsesøster også? Høres jo ut som han får i seg nok hvis han bæsjer så mye da. :o)

Masse lykke til! :o)

Skrevet

Takk for mange fine svar! Skal prøve å ikke tenke så mye på at jeg er en dårlig mor..

Og jeg skal prøve å vekke han hver 3.time for å gi mat.. Men av og til så går det bare ikke.. :(

Ble litt tårer her nå, er så usikker på alt, og føler jeg kan ingenting om det å være mor. Men takk for hjelp og råd!!

Skrevet

Du!!

Du er helt fersk. Det er lov å kjenne seg lei og trist. Du har gått igjennom masse. Men gi det litt tid. Som sagt, så lenge han har avføring og tisser, har han det bra. Kanskje han trenger å komme seg litt etter fødselen han og?

Ønsker deg masse lykke til

Store klemmer

Skrevet

Tørk tårene du mor!

Jeg fikk også beskjed om å vekke ungen - men det ignorerte jeg! Det var jo ikke mulig, det ble bare surv og grining og sovning ved puppen i stedet.

Siden jeg er flergangsmor var det lettere for meg enn det er for deg. Skjønner deg godt, jeg. Men gi så mye du kan, og de regulerer det selv. I starten sover de jo hele tiden. Men tro meg - det snur seg!

Synes du barnet ditt har blitt tynnere siden fødselen da?

Du er en god mor, hvis ikke hadde du ikke brydd deg om å spørre en gang :-)

Skrevet

nei, synes ikke han har blitt tynnere, men heller ikke så mye tykkere. Vet han har gått opp mer enn fødselsvekta si, så han må jo ha blitt littt tykkere.. (har ikke gått opp så mye altså)

Nei, det er ikke mulig å vekke han. Han sovner ved puppen med en gang, derfor tenkte jeg det er bedre å la han sove enda en time, for da er det litt lettere å vekke han. Han våkner ikke av seg selv til måltid, bare en sjelden gang.

Håper det snur seg snart. Jeg vil begynne å føle at jeg gjør noe riktig snart..

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg synes du gjør det rett nå, jeg! Fortsett som du gjør nå! Det er en følelseskarusell og mange hormoner i sving, så det er lett å føle seg "sippete" etter en fødsel. Men en ting vil jeg si deg; hold hodet ditt hevet, og vit at du er ekspert på ditt barn - du kjenner det aller best! Ikke la oss flergangsmødre med stor kjeft få deg til å føle deg liten!! Stå på, jenta mi!!

:)

Skrevet

Å, så snill og god du er Mrs McDreamy :))

Synes det er godt å høre at du ikke synes jeg gjør det feil. Men jeg stikker nok innom helsestasjonen i morgen for en sjekk allikevel jeg, og en ny sjekk på mandag..

Takk for mange gode ord, det gjorde godt nå!

Da er det en halvtime til jeg skal vekke han igjen ser jeg. Håper han våkner fort og vil spise bra.. :)

KLEM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...