Gjest Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Må bare få skryte litt vilt og uhemmet av ham :-) Så for de som ikke liker skryt så ikke les! Han blir 5 år om 2 mnd og har den siste tiden vært voldsomt opptatt av tall. Lært seg å telle til 100, prøve å forstå aldersbegrepene og så forskjellen mellom han alder, brødrene og ene onkelen (som er 3 år eldre). En god stund nå har han gått og sagt ting som "Når jeg er 12 år, da er xxx (mellomste som er 2 år yngre) 10 år og da er onkel xxx 15 år" osv, men han tar ikke så ofte med minstemann på 2 mnd som da er nesten 5 år yngre. Men i dag tok han helt av og jeg bestemte meg for å teste ham litt, på om han virkelig klarer å regne, eller om han bare husker godt. Så jeg spurte "Vis Andreas (minsten) er 9 år, hvor mange år er du da?" Han brukte 2-3 sekunder og så kommer det bestemt "Da er jeg 14 år!" Ok tenker jeg, det gikk jo bra, så jeg fortsetter "Om du har 8 epler og jeg tar fire fra deg, hvor mange har du da igjen?" og han svarer med en gang "4 vel!" Ble helt paff jeg, og pappaen fortsatte å følge opp og han klarte jaggu med alle "oppgavene" vi laget for ham. Var jo bare enkle regnestykker da, men jeg synes det er bra gjort for en som ikke er fylt 5 år enda å på få sekunder regne ut ting som 12+5, 16-4 osv uten å bruke fingrene eller noe! Og jeg fatter ikke hvor han har det i fra heller, ser liksom ikke for meg at de lærer ungene å regne i barnehagen? Og vi har ikke lært ham dette. Flink er han i hvertfall synes nå jeg :-) Og så må jeg bare slenge på ett gullkorn ang dette han hadde for litt siden. Da satt han også slik jeg beskrev lenger oppe og sa "Når jeg er 14 år, så er...osv" og så sier han plutselig "Når jeg er 99 år da....Da er jeg vel dødd da mamma???" Hehe... Jo, han har antagelig rett i det.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Kanskje det er et mattegeni du har fått i hus...?! Fortsett å inspirer ham til å regne! Kjempekjekt å ha god ballast når han begynner på skolen. :-)
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Imponerende!! ja det må jeg si:-) Flinke gutten din:-))
Mille** Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Så flink han er til å være så liten. Kjempeflink!! )
Gjest Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Ja jeg tenkte å gjøre det, men bare på hans premisser, det skal være gøy og aldri noe press :-) Kan være det bare er en periode da. Han hadde noe lignende med bokstaver da han var ca 3,5 år, da lærte han seg å skrive masse bokstaver (på eget initiativ), og å skrive navnet sitt, men så dalte interessen og vi lot det ligge, det virket som han hadde glemt alt etter en stund. Først nå har han begynt å skrive navnet sitt igjen en gang i blandt. Er jo veldig greit for ham om dette blir til hjelp for ham på skolen da, blir spennende å se :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå