Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

var hos legen i dag. Hadde blodprosent på 10.1 (er i uke 35) .... legen mente det var lavt men jeg vil ikke ta jerntabeletter... blir jo heelt stein i magen da.. noen med erfaringer?? tenkte å spise en skive med leverpostein om dagen nå og satse på at det går bra.. eller bør jeg gjøre mer?? er d farlig for babyen??? takker for svar ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er farlig for baby vet eg ikkje men du blir jo slapp da og så er det jo det at om du mister blod under fødsel så går det fortere mot blodoverføring enn hos foreksempel meg som mistet vell en liter blod i en spontanabort og hadde fortsatt 12 i bl%

Skrevet

det har eg ikke tenkt på faktisk, med fødselen altså.. hmm... får ta en vurdering me legen om 1,5uke når eg skal tilbake igjen ... må jo få poengtere at jeg ofrer en fungerende mage for at babyen skal ha det fint da... takk for svar :D

Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Jerntabletter gav hemorider hos meg i forrige svangerskap. Men eg tenker at eg heller skal fokusere meir på kva eg kan gjere for å halde magen i balanse. Biola, svisker, avføringsmiddel om eg må. Heller det enn låg blodprosent og kraftlaus.

Skrevet

Når det gjelder dette jerngreiene.. Jeg snakka med legen min i dag,og de hadde fått svar på prøvene mine. Jeg hadde jern på 30 og spurte hva normalen var, og hu sa at det vanlige var mellom 15 og 200.. Skjønte ikke no jeg..

Skrevet

Da jeg gikk gravid,hadde jeg også lav blodprosent,men også lavt jernlager( noe jeg har slitt med hele mitt voksne liv),jeg fikk jern rett i blodet da jeg var på 8.4.

Nå er jeg oppe på 11 i blodprosent og ønsker å bli gravid igjen,men da vil legen gi meg noen jernsprøyter,så jeg får opp blodprosent og jernlager.Jeg får vondt og blir kvalm av jerntabletter,så det kan jeg ikke ta.

Skal gå til legen på tirsdag og ta ut spiralen og ta en jernsprøyte (skal ha 5) det er ingen billig fornøyelse,koster ca 700 for 5 sprøyter,men det er for å forebygge,slik at jeg ikke kommer så langt ned igjen og da er det jo verdt pengene.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Prøvd hemofer? Det er litt anderledes enn vanlige jerntabletter.

10,1 er jo ikke så lavt når en er i uke 35 (fordi en har jo fått mye mer blod i kroppen i løpet av svangerskapet)...lavt er det, men ikke for lavt altså.

Du kan jo kutte ut kalsium og få i deg masse c-vitamin.

Skrevet

heisann!

var hos jordmor i går og hun målte blodprsenten min til det samme som din.. hun sa det ikke var nødvendig med jern enda så lenge jeg hadde et variert kosthold med mye frukt og grønt. Hun anbefalte også å ta noe som heter Floradix som man får kjøpt på helsekostforretninger. Skal ut å kjøpe i morgen så håper det hjelper:-) jeg er i uke 28 forresten..

Skrevet

Blodprosent på 10,1 er jo ikke akkurat høyt, normalverdien ligger på alt mellom 9 og 35. Uten at jeg kan si det for sikkert, må du sikkert påregne å gå ned 1-3 % på en normal fødsel (tror jeg gikk ned 2%, og jm sa at jeg blødde visstnok ganske lite), mer om du skulle være uheldig å blø mye. Om blodprosenten synker under normalverdien, kan du måtte overføres til intensivavdelingen for blodtransfusjon. Kjedelig å risikere å måtte ligge der etter fødselen!

Om jeg var deg, ville jeg tatt mine forhåndsregler. Spis mye jernrik mat og ta niferex jerntabletter (de virker raskt og er mest mulig skånsom mot magen). Drikk biola, spis svisker regelmessig, drikk mye vann, spis fiberrikt brød og prøv å få beveget deg mest mulig. Ta omega 3 og melkesyrebakterier (IDO form fra apoteket), kjøp en flaske lactulose eller duphalac på apoteket og ta daglige doser.

På neste kontroll får du legen din til å ta en ny hb-prøve (blodprosent) for å se om denne har steget! :-) Mine prøver bedret seg mye på 2,5 uker og jeg kunne slutte på niferexen da! Greit å ha det i orden før du plutselig ligger i fødsel! :-)

Skrevet

Og som Riga har sagt; ta c-vitaminer, det øker opptaket av jern!

Skrevet

Blodprosenten er opp til 15 det er liksom 100% med blod.... har du mye mer en det blir du tappa. Her er folk forsatt forrvirra av nye og gamle regne verdier. Mens jernlageret er noe annet og går høyere i verdi.....trur grensen for når å ta jern på dette er 20, det er S-ferrtin prøven.....

Skrevet

Ja, Bea har rett, jeg har skrevet feil! :-) Referanseverdien på hb (blodprosent) er 11,7-15,3 for voksne kvinner! Så om HI har 10,1 har du jo under normalverdien!

De tallene jeg oppga gjelder kroppen jernnivå, der er referanseverdiene 9-34! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...