lykkeligste Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Er 19 uker på vei og har akkurat avsluttet permisjon med barn nr 1. Så nå er jeg på jobbsøking, men ser det blir veldig vanskelig.. Formen er helt topp, og jeg er skikkelig klar fopr å komme ut i jobb fram til jul. På intervjuet igår gikk det fint, helt til jeg sa jeg var gravid.. De sa rett ut at de ikke ønsket gravide, hadde så mye problemer med en annen gravid nå.. Ble helt paff av dette, jeg.. er det slik man blir behandlet? Noen som har noen gode råd til å skaffe seg jobb? Er sykepleier, og villig til å ta det meste i knappe 4 mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Ikke si du er gravid før du har signert. Utover det har de ikke lov å diskriminere deg på den måten, så en tlf til arbiedstilsynet eller likestillingsministeren, eller hva nå de kaller seg, hadde gjort seg!
Bdancer Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 De har faktisk ikke lov til å behandle deg dårligere fordi du er gravid. Ikke si du er gravid, før du har fått kontrakt... Blir kanskje litt dårlig stemning av det, men hvis du gjør en god jobb så skal det jo ikke bli noe problem:)
Labambie Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Dette er ulovlig!!! Kontakt noen form for myndighet,for dette er galt! Har vært masse debatert i avisene siste ukene..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #6 Skrevet 17. august 2007 Jeg har faktisk forståelse med arbeidsgiver, jeg. Selv om jeg er gravid selv, ville ikke jeg ansatt en som er gravid. De utlyser jo en stilling fordi de er i kneipa og trenger folk på jobb. Og det er jo ikke noe hemmelig akkurat at VELDIG mange gravide sykemelder seg for "ingenting". Det er det legene sier iallefall. Jeg er selv nyutdannet jurist (ferdig i november) og venter andre barn i januar. Dette er andre barnet ila studiet, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å risikere å ikke få en jobb fordi jeg er gravid eller mest sannynlig vil bli det i veldig nær fremtid, for det er seriøst sånn arbeidsmarkedet funker. Det er ikke rettferdig, men det er sånn det er. Man kan like godt bare innse det og tilrettelegge livet etter det. Det er min mening. Fullstendig klar over at mange er veldig uenig, og det er man i full rett til å være.
ruffen Skrevet 17. august 2007 #7 Skrevet 17. august 2007 Til deg som er nyutdannet jurist... Hvis en arbeidsgiver er ute etter fast arbeidskraft, så har det vel ingenting å si om vedkommende er gravid, eller kan bli det i nær framtid, for de tilsetter jo for mer enn ett år fram i tid. Det sa ihvertfall min arbeidsgiver. (Jeg ble gravid etter en mnd i fast jobb.) Og vil de ha unge damer, så må de bare finne seg i at disse ofte får barn. Slik er det. Når det er snakk om vikariater er det selvsagt litt annerledes, men fakta er at det er ulovlig å diskriminere noen fordi de er gravide! Slik er det!
Krolla og Theodor Skrevet 17. august 2007 #8 Skrevet 17. august 2007 Jenter, vi må nok bare stikke fingeren i jorda: En ting er at det er en lov som sier at gravide ikke skal diskrimineres (arbeidsgiver blir imidlertid ikke straffet for det) - en annen ting er hvordan verden ser ut. Jeg må si meg enig i anonym over som skjønner arbeidsgiver. Det gjør vel egentlig alle her?! Å skulle ansette noen, og så forsvinner de etter 4 mnd er jo litt kinkig. Hvorvidt det er urettferdig er noe helt annet! Å lure arbeidsgiver med først å si noe etter kontrakt er noget tvilsomt syns JEG - men det er da også min samvittighet. Understreker imidlertid at jeg har stor forståelse for situasjonen til HI - det må være vanskelig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå