Sentralstøvsugeren Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Hva er viktig for dere i forhold til barna deres der? Og er det viktig at de tilbys mange ulike aktiviteter en dag, eller at de får styre det litt selv hva de vil bruke tiden på?
esmase Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Jeg syns at det er viktig at de selv får bestemme leken mye. Sånn at de ikke venner seg til at det er vi voksne som skal aktivisere dem til enhver tid. Men noen ganger trenger de litt veiledning,og da kan de voksne trø til. For mange styrte aktiviteter fører bare til forvirring,er min oppfatning.
mummy til 2 Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Hei hei det som er viktig for meg er at de har det gøy der.....at de som har nettopp kommet fra bhg blir minnet på om å spise, ta på seg varmere klær osv ( men det kommer etter hvert, bhg barn er vant til å bli minnet på....) jeg tror ikke det er lurt å ha voksen styrt lek nei, tror nok fri lek er best ( syns jeg) , du da?? siden du spørre
Sentralstøvsugeren Skrevet 16. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2007 Jeg er mest ute etter å høre hva dere foreldre mener........skal planlegge for nytt SFO - år imorgen, og trenger mange innspill......jeg er helt ny i jobben.......
Gjest Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 På min gutt sin SFO er de seksti førsteklassinger ( han begynte forrige uke) og jeg håper de klarer å organisere barna i mindre grupper for støynivået er utrolig høyt! Det må være slitsomt å gå i det hver dag! Gjerne frilek, men kanskje med noe organiserte aktiviteter som et alternativ til fri leken? Fysisk aktivitet, utelek og sport er også viktig syns jeg!
Sentralstøvsugeren Skrevet 16. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2007 Flere??? Blir veldig glad for tips!
3b@rnsmor-30* Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 har ikke barn på sfo, men jobber selv på sfo.... hadde bare lyst til å si litt om våre tanker rundt dette.... Vi (på den sfo`en jeg jobber) er veldig opptatte av at det er barnas fritid, og at de skal få bestemme mest muig over den selv. vi har mye forskjellige leiker de kan velge om og ordner med helt selv. de får være ute og inne som de selv vil, untatt når vi finner ut at alle har godt av å komme seg ut en tur og vi har "ute-tid"... vi har aktiviteter flere ganger i uka. det er da valgfritt. vi har aktiviteter som gymsal, matlaging, tur og div formingsaktiviteter. de er ofte begrenset til enten jenter eller gutter, og/eller klassevis. De aller fleste barna hos oss leiker veldig fint og koser seg masse! vi prøver å fange opp de som ikke finner på noe, eller som kanskje ikke kjenner så mange - særlig nå i starten på nytt skoleår... på helåpne dager (når skolen har stengt) prøver vi å finne på mer enn vanlig. vi vil at de barna som ikke har noe alternativ som å være hjemme med familien eller reise på hytta eller finne på ting med familien sin skal få en fin "ferie"-opplevelse... vi har da påmelding og etter at vi vet ca hvor mange som kommer lager vi programmet for høstferie og vinterferie. (ukene på sommeren før og etter fereien da tar vi litt mer på sparket...) får litt klager fra de som kanskje synes de er meldt på "feil dag".... men vi er veldig klare på at sfo på sånne uker i hovedsak er et tilbud til de som ikke har noen annen mulighet! vet ikke hva du synes om dette jeg... men jeg føler i hvertfal at på vår sfo får barna både velge over sin egen fritid og i tillegg får tilbud om litt morsomme ting i mindre grupper.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 For meg er det viktig at barna får tid til å gjøre leksene (som jeg ser gjennom når de kommer hjem) Det er viktig at det er gode omsorgsfulle mennesker som ser barna, og tar vare på dem. Det er viktig at det er en god blanding av organisert tilbud og tid til frilek. Organisert tilbud kan være matlaging, dans, ballspill, quis, brettspill, etc. Det er stas å bare være sammen med de voksne, for de er med i frileken, hvis barna ønsker det. Hei, vent - nå beskriver jeg SFO´n på mine barns skole :-) Fornøyd med SFO - JEPP!!
3b@rnsmor-30* Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 så bra! det hørest ganske likt ut som den jeg jobber på også.. i hvertfall er det sånn vi vil at barna og foreldrene skal oppleve den! vi har forresten også lekse-tilbud som det er en voksen med på.. glemte å skrive det...
Katja Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 2 b@arnsmor . jeg liker tankegangen deres, tror ikke det er alle SFO`er som er like reflektert over arbeidet sitt, som det dere er. Flinke er dere!
Gjest Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 Vi er superfornøyde - og barna vil ikke alltid hjem... det hender jeg må gå hjem alene og så hente dem senere:)) En ting til som jeg er veldig glad for at de gjør - de irettesetter barna, de må oppføre seg ordentlig, og det er bra de voksne ikke faller i "snillismegraven" - da ville det blitt kaos! Det får være grenser for FRItid, hehe!
3b@rnsmor-30* Skrevet 16. august 2007 #13 Skrevet 16. august 2007 det er helt sant! viktig med grenser og å lære normal folkeskikk!!!!!
m@rie82 Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 hei! på sfo'en der min gutt er begynt nå har de et veldig bra opplegg, synes jeg. bla styrer barna en god del av leken selv. når skolen starter mandag kommer de til å bli delt inn i forskjellige grupper noen ganger i uken. da får de være på sløyd, gymsal, kjøkken ol. hele sfo'en er delt inn i baser, og hovedbasen er stor med tre store rom, to små og et "puterom" (der man kan "rase litt fra seg"). barna blir delt inn i grupper for å avlaste hovedbasen. det er viktig for meg at gutten min får være en del ute om dagen, så sant været ikke blir ALTFOR dårlig da... det blir fort tung luft inne med noen å 90 barn. det er også viktig for meg at han spiser noe til lunch, blir kjent med de barna han skal gå i klasse med og at han trives. de voksne på sfo'en har vært veldig flink til å få han med på forskjellige ting, og til å starte lek sammen med andre barn. de kan også fortelle meg hva han har gjort og hva han har spist når jeg kommer og henter han. det gir meg som forelder en ekstra trygghet at jeg får snakket litt med de ansatte på sfo'en enten når jeg leverer eller henter gutten min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå