Mido Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Hva gjør dere i svangerskapet?? Jeg er førstegangsgravid og lurer, føler ikke spesielt stor støtte fra sjefen heller... Vanskelig å tilpasse jobben også tror jeg. Har ikke sagt noe enda da... Trenger litt råd og støtte;-) Føler ikke det er trygt å være på jobb egentlig...men det er jo bra dager også....
mto2 Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Mitt råd: snakk med sjefen så tidleg som mogleg. Dess lenger tid bedrifta har på å finne andre løysingar, dess bedre. Dersom det er fare for slag mot magen skal du bli omplassert. Det er ikkje så stor fare før etter 3 mnd fordi barnet ligg veldig godt beskytta, men etter 12.veke bør du få noko anna å gjere. Dersom de er IA-bedrift, kan de søke råd hos rådgjevar i Arbeidslivssenteret. Elles finnast det svangerskapspengar som ein kan få dersom yrket er til skade for barnet. Sjå nav.no for info. Ta opp temaet med lege/jordmor og søk råd og støtte der. Dersom sjefen ikkje støttar der, vil du trenge all den støtte du kan få elles. Er det ikkje slik at dersom du kjenner deg utrygg i ein slik jobb, så er du ekstra utsett for utagering? IA-rådgjevar.
Mido Skrevet 16. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2007 Takk! Jo det stemmer...føler allerede at jeg ikke gjør en like god jobb... Kan jo ikke stå i konflikter på samme måte som før...og jeg føre jeg sluntrer litt unna, og legger mer på mine kollegaer... Jeg kan jo ikke trå til når det smeller... Skal til lege snart...har tenkt på dette med Svangerskapspenger. Har erfaringer med andre kollegaer som får en rekke heller merkelige kommentarer fra leder her, og hun viser tydelig hva hun mener er riktig... hun mener ungdommene er veldig foutsigbare så den gravide kan bare trekke seg unna.... hehe...så enkelt er det vel ikke...og viss en gjør det, skal kollegaen stå igjen aleine?? Måtte bare få ut litt frustrasjon... Takk for råd... Andre som har vært gravide han enten jobbet, eller sykemeldt seg... de klarer ikke å tilrettelegge... selv om vi er en IA bedrift;-)
Happy H Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 eg fortalte sjefen min d tidlig, og ble tatt ut av jobb umiddelbart. er omplassert til en annen arbeidsplass i deler av stillingen min og den resterende delen får eg svangerskapspenger for!
Mido Skrevet 16. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2007 Takk for svar... Deilig å ha en sjef som er sitt annvar bevisst... men men jeg får ta annsvar selv;-)
Rita27 Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Får jeg spørre hva slags ungdommer du jobber med? Er det snakk om PU, ADHD, psykotiske, "urokråker", rus-ungdom eller autister? Har selv jobbet med sterkt utagerende ungdom i mange år (autister), og min erfaring er at de ikke "bryr seg om" at man har gravid-mage.. dvs, de er ikke utspekulerte nok til å gå etter det svake punktet. Og at de i 99% av tilfellene har et likt "utagerings-mønster", så man vet stort sett hva som kommer til å skje i en gitt situasjon. Men jeg tror jeg hadde vært VELDIG skeptisk til å jobbe med ungdom som faktisk målbevist kan gå til angrep på magen med den hensikt å skade barnet. Det er det rett og slett ikke verdt.. Ta kontakt med verneombud på arbeidsplasen. Regelverket rundt graviditet er (bør ihvertfall være) ganske bra. Om ikke de kan hjelpe tar du kontakt med fagforbund og/eller arbeidstilsynet. De kan helt sikkert hjelpe deg videre. Lykke til:)
Mido Skrevet 17. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2007 Barnevern, akuttmotak. Så det er mye ADHD, rus, psykiatri... Så vi får jo inn ungdommer som hverken vi eller barneverntjenesten kjenner. Kan tenke med Autister er litt mer forutsigbare ja... Vi har hatt en del personer med psykopatiske trekk som nettopp går etter svake ledd i personalgruppen... Takk for svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå