mamma til to små gull Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Noen som har tatt lærerutdanning etter at de har fått barn? Har ei jente på 4år og ei på 1år. Har veldig lyst på en ny jobb. Trives veldig godt i den jobben jeg har, dagligvarehandel, men jobbtidene er jo helt håpløse. Passer ikke med at sambo også jobber skift, noe han ikke har mulighet til å endre på. Har egentlig alltid hatt en drøm om å bli lærer, helst barneskole. Er det noen som har tatt en slik utdanning etter at dere har fått barn? Og er det mulig å ta et slik studie på nettet eller må man på skolebenken? Og hvor mye eventuelt koster det? =)
Gjest Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Lærerutdanningen er jo en fire-årig utdannelse, så det tar jo litt tid, da... Men så veldig vanskelig er det ikke, selv om det er ganske så mye arbeid. Selv strevde jeg en god del med matten og med kjemi, ellers gikk det helt greit. Mange store obligatoriske oppgaver, både individuelle og i grupper, men masse utrolig interessant stoff. I løpet av de tre første årene har man også praksisperioder (en til to ganger pr år, i alle fall hadde vi det sånn). Flere høyskoler har tilbud om desentralisert og nettbasert utdanning. Undersøk med høyskolene! Vet ikke hvor mye utdannelsen kostet, men man får jo lån og stipend. Jeg fullførte min utdannelse etter at jeg fikk barn, og tok ekstraåret (et femte studieår for å få tittelen adjunkt med tilleggsutdanning) fra gullet var 3 mnd til hun hadde passert 1 år.
-Hengebuksvinet- Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Lærerutd er veldig greit å kombinere med barn, Jeg fullførte faktisk på normaltid selv om jeg fikk et barn underveis, så arbeidsmengden er ikke overveldende (hadde 2 fra før). Du kan ta deler som nettstudie, men de 2 første årene er obligatoriske ;-)
Sånn kan det gå Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Jeg begynte på lærerutdanningen da eldstemann var 1 år og fullførte på normert tid (4 år) selv om jeg fikk to barn til underveis. Ikke noe problem å ta det studiet med barn i hvertfall.
Kleopatra og Cæsarion Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Jeg synes at lærerutdanningen var mye mer krevende enn jeg trodde på forhånd!! Dessverre hadde jeg den oppfatningen,som mange andre,at lærerutdanningen er en enkel utdanning. Jeg tenkte å dette skulle gå greit,hadde jo gode karakterer fra videregående.Jeg tror at hvis man er opptatt av å bli en god lærer,og utvikle seg mest mulig,så krever dette endel arbeid. Jeg jobbet hardt,fikk karakterer deretter,og det er jeg veldig glad for.Kommer nok mye an på hvilke krav man har,og hvilke karakterer man ønsker. Jeg har en god veninne som studerer jus. Føler at jeg lik så godt kunne tatt det,uten å måtte jobbe så mye mer. Men jeg vil jobbe med barn,så valget falt på lærerutdanningen Jeg skjønner ikke hvordan de andre her har klart å få barn,og fullføre til normert tid. Vi hadde veldig mye obligatorisk de 3 første årene,og mange i klassen min som hadde barn slet veldig for å få ting til å gå opp. Det hendte at vi hadde undervisning til 18.00. Men kanskje det kommer an på hvor man studerer? Jeg studerte i Oslo. Men bli lærer,hvis det er det du vil! Det er et fantastisk yrke,som krever mye av en,både kunnskapsmessig og som menneske. Det trengs sårt flere GODE lærere! Lykke til med valget:)
Gjest Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Vi hadde aldri forelesning på sen ettermiddag, aldri senere enn til 1530-1600. Og i min(e) klasse® (gikk i flere forskjellige klasser i løpet av utdanningen) var det MANGE som hadde små barn og som fikk barn. Så det går fint an!
Sånn kan det gå Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Folk har jo ulik kapaitet vet du. Jeg for min del synes i hvertfall ikke det var noe som helst problem å ta lærerutd. og få barn samtidig. Jeg fikk også gode karakterer. ;-)
mamma til to små gull Skrevet 16. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2007 Er veldig redd for at jeg ikke får nok tid hjemme til å gjøre så mye studering utenom skoletimene i såfall. Koster jo ganske mye å ta en slik utdanning, så burde egentlig jobbe litt i tillegg for å ikke ta opp altformye lån.... Er nesten en times kjøring til og fra jobben også, så går jo bort mye tid i kjøring. Sambo er veldig enig at jeg trenger en ny jobb (ikke minst bedre betalt!) men er ikke enig i at jeg skal begynne på skolen igjen da..... Tenkte kanskje på muligheten for å prøve meg som lærervikar før jeg eventuelt begynner på skolen for å se om det er en jobb jeg faktisk kan trives med. Noen som har gjort den erfaringen? Begynt som vikar før man har tatt lærerskolen??
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Jeg synes du skal prøve deg som vikar, men du må huske at som vikar mangler du noe av den tryggheten du har som lærer, fordi du ikke har fått øvet deg på situasjonen. Selv er jeg lavinnsatsstudent, jeg jobber kun med det som skal leveres inn og leser på spreng før eksamen. Og det har gitt meg en mastergrad så langt, nå tar jeg peden. Så jeg jobbet først som vikar på barneskole, før jeg bestemte meg for at jeg vil bli lærer, og nå jobber jeg som lektor på vgs.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Ta kontakt med skolene nå, og så kommer timene ramlende etter høstferien når de gamle lærerne begynner å bli sykmeldte.
mamma til to små gull Skrevet 16. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2007 Ja det var jo egentlig en god ide =) Får snakke litt med sambo og finne ut i fellesskap hva vi skal gjøre. Skal egentlig begynne å jobbe igjen i november. Er nå hjemme med minstejenta på 7mnd.
mamma til to små gull Skrevet 16. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2007 Vet du forresten sånn ca hva lønna er når du ikke har noe relevant utdanning??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå