Gå til innhold

Våkner så ofte om natta for å spise...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er seks mnd og har i de siste ukene begynt å våkne 3-4 ganger hver natt for å spise, på det meste annen hver time... Hun spiser godt også på dagtid (har fullammet til nå og har såvidt begynt med grøt). HUn legger godt på seg (gj. snitt på 160 g de siste fire ukene).

Jeg blir så utrolig trett og uopplagt over å aldri få sove mer enn tre timer i strekk og lurer på om noen har gode råd for hvordan jeg kan kutte ned på nattammingen, for hun trenger vel egentlig ikke mat så ofte iom at hun legger såpass godt på seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel så er det behov for mer mat som er årsaken til at de begynner å spise oftere på natta. Selv om hun legger fint på seg og spiser godt på dagtid så vil de aller fleste ungene ha mer mettende mat i magen når de runder 6 mnd. Du kan prøve å gi mer fast føde på dagtid. Det kan virke på nattesøvnen det også. Grøt på kvelden kan hos noen virke motsatt fordi det er uvant for dem å bli mett på den måten i starten. 6 mnd er egentlig en litt vanskelig alder. Det er mye som skjer; vil ha mer mat, tenner, oppfatning av verden rundt seg etc.... Hos mine venninner så var de aller fleste barna litt mer urolig i den alderen før det går seg til igjen!

Skrevet

Tusen takk for et flott svar:)

Skrevet

Fikk ikke med hele svaret mitt

Jeg hadde vel tenkt de samme tankene som du skriver men samtidig følt at nå er hun seks mnd. og "burde" ikke spise så mye på natta som hun gjør, men jeg har full forståelse for at hun trenger det, det er bare det at jeg blir så innmari trett og uopplagt på dagen. Får satse på at det bare er en periode som snart går over, kanskje parallellt med at hun får mer fast føde.

Skrevet

Det går over, men det er slitsomt mens det står på. Og tilvenning av fast føde kan jo ta litt tid. Men hvis jenta di liker mat og ikke får vondt i magen så er det bare å kjøre på med mat! Datteren min ble ihvertfall en helt annen unge da hun spiste 3 fulle måltider om dagen. Og det er nå engang sånn at jo eldre barnet blir desto mer kjenner mor at hun trenger nattesøvnen igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...