Gå til innhold

Fy, fy å ikke amme...

Zoomer - lykkelig tobarnsmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville bare skrive et lite innlegg til ettertanke...

Begge mine barn slet med kolikk sine første 4 levemåneder, og da ble ammingen ikke trøst ettersom den førte med seg magesmerter hos mine små. Mens datteren min hadde kolikk nektet hun å amme (og nektet nesten totalt å spise), så jeg pumpet stort sett hele tiden. Selvsagt passet jeg på alle mulige matvarer jeg spiste, men snuppa skrek like mye og hadde vondt (og ja vi prøvde også manuell terapeut/kiropraktor osv, men det er ikke poenget mitt her). Etter endt kolikk håpte jeg snuppa ville bli interessert i ammingen igjen, men dengang ei.... Hun skrek som en gal, spente seg vekk fra puppen da jeg la henne til brystet, så jeg fortsatte å pumpe til melken forsvant... DA først begynte vi med mme, og vi fikk en helt ny, fantastisk, utrolig blid liten baby

Det er mange med ulike bakgrunner og årsaker til at babyer får flaske i stedet for amming, men man møter ofte veldig lite eller ingen forståelse - spesielt hos andre mødre. For meg er dette et ganske sårt tema, for det var jo snuppa selv som ikke ville amme lengre - man kan ikke amme en som ikke vil... Har blitt møtt med alle slags fordommer, men helsesøster på helsestasjonen tok nok kaka med kommentaren "det er viktig at du fortsetter ammingen morgen og kveld for kosens skyld"... Det er jo ikke kos å prøve å tvinge en baby med puppenekt til å ta puppen...

Vil bare at alle dere ute som får til ammingen og har babyer som kooooser seg med puppen ikke "ser ned" på oss som må gi flaske. Det er sårende, og etterlater i hvert fall meg med en skamfølelse, som jeg føler er uberettiget. For noen er det altså ikke mors valg å slutte å amme, men barnet velger det selv.

Til slutt vil jeg si at jeg selvsagt vet at ikke alle er nedlatende - skriver like mye for min egen del som for å fortelle dere min historie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg har fått nr to nå, men er fersk i "ammefaget" Jeg fikk det ikke til med førstemann.......Jeg syns det var grusomt hvis folk spurte"........ammer du, eller......." Hvorpå jeg måtte svare neeeeeeeei..........Jeg ser IKKE ned på folk som ikke ammer, enten av den ene eller andre grunnen....... :-)

Skrevet

Så kjedelig at du har blitt møtt med så nedtalende holdning. Jeg har heller ikke ammet. Småen ville ikke ta puppen på føda, og måtte få mme på flaske. Han hadde og kolikk og var veldig krevende, pumpingen fungerte veldig dårlig for meg så måtte gi meg på det etter bare noen uker. Kom ikke noe særlig med melk og jeg var knekt både psykisk og fysisk. Men nok om det.

Jeg har faktisk blitt overrasket over hvor godtatt det er å gi babyen mme på flaske jeg. HAdde forventet meg et mye mer press og fy-fy. mentalitet. Har vel opplevd tre ganger litt smånedtalende holdning fordi jeg ikke ammer. Første gang på føden av en jordmor, andre og tredje gang på barneavdelingen på sykehuset av to ulike barnepleiere. Men virker som de "roet" seg og var forståelige når jeg forklarer hvorfor vi ikke ammer da. Som om det burde være nødvendig å forklare helsepersonell?

Så de som jeg har opplevd er mest "fy-fy" er faktisk de som burde ha mest forståelse. Derimot har jeg fått masse støtte fra "foreldregenerasjonen". Og også fra venner på min egen alder.

Sender deg en klem! Er ikke gøy å føle at andre ser ned på deg pga "mislykket" amming. Man har nok skuldfølelse selv pga ammingen (det hadde iallefall jeg), så er helt unødvendig at andre skal hakke på en og.

Lykke til!!

Skrevet

Her omkring har det vært motsatt.

"Ammer du enda?"

"Skal ikke ungen få skikkelig mat snart?" Osv osv..

Så det kan komme begge veier.. Synes det har vært ille nok, å forklare eldre generasjoner at joda, ungen overlever på kun melk til de er 6 mnd.

Og nei de trenger ikke grøt når de er 2 mnd.

Fullammet til hun var ca 3 mnd, og fra da ble det mer og mer mme.

Og hun spiste minst hver andre time frem til hun var nesten 4 mnd. Først på 3 mnds kontroll fikk jeg vite at barn med hjertefeil (som hun har) trenger mer mat og da som regel spiser oftere.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Slet med ammingen og Lucas hadde kolikk som ikke ble bedre av at han slukte så masse luft med å kjempe i mot ammingen.. Så vi kutta amminga og pumpa noen måneder.

Det værste jeg visste var de "generelle" spm som folk bare slenger ut:

Hvordan går ammingen?

Ammingen går bra? osv. osv. Folk tenker liksom ikke over at noen ikke ammer, og for de er disse spørsmålene slitsomme og vanskelige. Ikke lett så si neeeeeeeeei ammer ikke.. for så å bli spurt hvorfor det.. har ikke lyst å utbrodere alt til alle og enhver.

Denne gangen går ammingen bra, foreløpig, men man vet jo aldri hvordan det utvikler seg.

Skrevet

Jeg ammet min første datter til hun var 19 mnd. Nå som jeg var gravid for andre gang hadde jeg PANIKK for jeg ikke skulle få til ammingen med nummer 2... siden jeg fikk sååå mye skryt da jeg ammet den første... Har heldigvis fått det til... pffjuuh!!

Skrevet

Signerer denne så inderlig...

Noen ganger er det faktisk det beste for både mor og barn å gå over til flaske, de fleste har jobbet iherdig med å få til amminga, men innser at det ikke nytter... Det er nederlag nok i seg selv, man trenger ikke få høre det fra gudoghvermann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...