Expat Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Bor i Tyskland, og akkurat nå deler jeg hus med ei venninne (et par, men mannen er bortreist til snart, og min mann er også i utlandet nå). Vi har "like barn", to jenter på nesten 2 1/2. "Problemet" beror på følgende, jeg er helt uttav lage her, matmessid: I Tyskland spiser folk middag til lunsj. Så våre jenter får "middag" i barnehagen, og man spiser aftensmat når nordmenn spiser middag, i fem-seks tiden på kvelden. Spiser jeg med tyskerne, middag til lunsj her i kantina, så er det som regel ikke no sunne greier. Så det legger jeg stygt på meg av... Så det går mye i salat eller matpakke til lunsj for meg. De vi bor sammen med spiser altså brødmat til middag, hvis vi vil spise med dem (og ungene vil jo ha akkurat det samme alltid!), så får jeg da ikke varm mat og grønnsaker i løpet av dagen. Spiser vi separat så får ungene hetta og spiser av hverandres mat... Det blir det mye tull av. Spørsmålet er hva jeg kan ha med meg på jobb og spise til lunsj slik at jeg får meg et fullgodt kosthold i løpet av dagen, uten at jeg må koke masse på kvelden før. For det har jeg hverken tid eller lyst til... Og å knaske rå gulerøtter hele tiden på dag er uaktuelt.
Storebror & Lillesøster Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Kan ikke deg og venninna di lage middag sammen til deg og jentene,eller at du selv lager en rutine på at deg og jenta de spiser middag sammen etter jobb og har ett brødmåltid til kvelds. Må jo være det beste for alle om dere finner ut av når dere skal ha de forskjellige måltidene og hva dere skal ha,slik at dere og jentene kan spise samtidig,siden dere bor sammen.
Expat Skrevet 16. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2007 Jeg får nok snakke med henne. Vi bor som gjester, så jeg kan liksom ikke komme og sette livene deres på hodet heller, må innordne meg litt. Forresten, spiser alle norske barn fire måltider hver dag? Pluss frukt og snacks?
lille je Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Vil tro de fleste spiser frokost, lunsj, middag og kvelds ja. Med litt frukt etter lunsj i allefall... Må bare si at jeg virkelig forstår at du skyr den tyske kantinematen:)
Gjest Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Anbefaler deg boka "Matpakka" Av Marit Røttingsnes Westlie og Øystein Westlie. Masse gode og sunne forslag der. Ellers kan du jo gå inn på f.eks Amazon og søke etter gode kokebøker for lunch osv der. Og så får du kanskje lage litt sunn og god kveldskos innimellom. Lykke til! Er middagselsker selv, så dette hørtes skikkelig kjipt ut.
Blue Lady Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Her spises det frokost, lunch, middag og kvelds pluss litt frukt eller yoghurt innimellom. Snacks?
Expat Skrevet 16. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2007 Da blir vel youghurten det jeg definerte som snacks...
Expat Skrevet 16. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2007 Ja, det er den gode varme "avslutning på dagen" følelsen jeg tror jeg savner. skjønner ikke at man kan leve uten varm mat på ettermiddag/kvelden...
Gjest Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Middag er jo et must! Skjønner at det går i stå for deg med måltidene. Men når jeg skal passe vekta, sørger jeg for å spise "lune" salater med varmt kyllingkjøtt og litt grovkornet pasta. Ellers ei god suppe med grønnsaker i..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå