snartMum Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 hei allesammen. For en måned siden skrev jeg om min sønn, som er født med et lite hode 33cm .(takker igjen for dere som svarte meg...det hjalp mye den gangen). Vi har vært 3mnd kntr igår, og hodet så ut til a ha flatet litt. dvs at den ikke vokser som den skal. utviklingen ellers ser fin ut. ungen kan leke fint med baby gym, griper leker, snakker , ler høyt, smiler.mm. altså det er ikke noe å merke i utviklingen, men det er bekymringsfult at hodet ikke vokser som det skal. er det noen som har opplevde det samme? kjenner noen som har opplevde det? hvordan gikk det?. Jeg har leste så mye som ble skrevet om emnet, både på norsk og engelsk, at jeg føler meg forvirret. jeg våger ikke engagn skrive ned det jeg tenker... :-( prøver å ikke tenke på de verste tilfellene, men det klarer jeg ganske dårlig....hjeeeeeeeeelp.
Guttemamma til tusen :) Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 så lenge barnet følger den motoriske utviklinga, så skal du ikke bekymre deg! Kjenn på toppen av hodet til gutten, hvordan er fontanellen? (den åpninga?) Så lenge det enda er åpning, så skal du ikke bekymre deg! De små vokser i rykk og napp, det gjelder både lengde, vekt og hodeomkrets! 33 er heller ikke liten hodeomkrets! Det ligger helt innenfor "normalen" Ikke tenk mere på dette snartMum! Det er alltid noe som uroer oss med våre små..men er det rart?? Vår dyrebare, hjelpesløse små! Vi er jo livredd for de.. og det kalles morsinstinkt, som mange ganger driver oss fra all sunn fornuft:o) )
lisje marthemora Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 jeg hadde ikke bekymret meg! Den største jenta mi var også 33 cm i hodemål, og det var INGEN som antydet at det var forlite. Det er veldig forskjellig fra barn til barn. Hvor mye hadde det våkst nå? her var det 38 cm ved 3 mnd kontrollen.Men Marthemora var 36 cm i hodet ved fødsel og hun kom 1 uke før termin.
snartMum Skrevet 16. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2007 ja fontenellen e fortsatt åpen, men liten.... hele ungen er egentlig liten. lengden er 55cm hode 36,3cm vekt 6000g. ved fødsel var han lengde 48cm, vekt 3000g og hodeomkrets 33cm.. hodet vokser sånn ca 1cm i måneden...noe helsesøster mente var liten. vi fikk beskjed igår om at vi blir henvist til ullevålsykehus.. hvis det fortsetter å flate ut ...HÅPER D IKKE SKJER :-(
snartMum Skrevet 16. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2007 takk for svar begge to....det hjelper mye. mye mer enn å lese tørr fakta, og alt som kan gå galt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå