Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Matilde begynte med tilvenning i bhg i går, og i dag var hun der for første gang litt alene (digresjon; fy flate så pyton det er å holde maska og si rolig hadet og snu ryggen til når gullskatten får nedovermunn og gråter sine såreste tårer - jeg HATER det!!!). I dag gikk vi på den tiden de vanligvis pleier å legge ungene, men i morra skal hun være der "hele" dagen (fra halv ti til halv to ca) og de lurte på om hun pleide å sove eller hva. Jeg ble jo litt i tvil siden vi har vært litt av og på med dagsoving i det siste, men tenker at i og med at hun er mer vant til å sove på dagen enn IKKE å gjøre det, så er det kanskje greit å begynne med soving og så droppe den senere hvis vi ser hun ikke trenger den? Aktivitetsnivået i bhg er jo uansett høyere enn hjemme, så hun vil sannsynligvis bli trøttere der. På den annen side så ble jeg litt skuffet over sovestedet. Da vi var på foreldremøte før sommeren fikk vi beskjed om at de hadde soveplasser inne og ute og fikk inntrykk av at vi kunne velge. Da jeg spurte i dag (så at de tok frem vogner til de som skulle sove) så sa hun jeg snakket med at de pleide å legge alle ute, for det var lettere å holde styr på. Matilde har jo ikke sovet ute i vogn siden hun var 1 år ca... Så å da skulle introdusere et nytt sovested når hun ikke kommer til å sove på dagen så veldig mye lenger - er ikke det teit, eller har jeg bare hengt meg opp i tanken? Hva hadde dere gjort?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 16. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 16. august 2007 Glemte å si at hun snart er 2,5år.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Visst hun sovner i vogn er det vel ikke noe problem at hun sover der istede for inne... Rart med hvor mye lettere det er for andre å innføre nye vaner enn det er for foreldrene. Jeg har hatt to gutter som har vært veldig vanskelig til å få til å sove på dagen men både hos dagmamma og bhg har det aldri vært noe problem. De har lagt seg rett ned og ikke en lyd før de våknet igjen... Hadde det vært meg hadde jeg bare gitt beskjed til bhg at de kan jo prøve og går det bra er det jo ikke problem og gjør det ikke det så kan de jo muligens prøve inne for å se om det funker bedre...
Stor_smil Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Lurt å prøve å få henne til å sove i barnehagen, som du sier er aktivitetsnivået større og de har gjerne behov for en hvil når de enda er små. Når det gjelder dette med å sove ute eller inne. Jeg syntes at barnehagen MÅ kunne tilby begge deler. Jeg syntes du skal si til dem at hun ikke er vant til å sove i vogn, og at du fortrekker at hun sover inne. På en annen side, så tilpasser barn seg veldig bra (du ser jo hvordan barnehager får barn (mange) til å sove i ett rom på bare madrasser - barn som vanligvis sover i grindseng - og ikke minst får dem til å sove på samme tid. Kanskje du skal la barnehagen prøve å få henne til å sove i vogn (om ikke du er helt i mot at hun skal det da), enten så fungerer det, eller så blir de nødt - og innser det selv også - å la henne sove inne. Lykke til
Mockanin Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Vi har det motsatt av deg. Minsten her på 20 mnd. er vandt til å sove ute i vogn. I barnehagen må han sove inne på feltseng i et rom sammen med de andre barne.. I dag er første dagen det prøves (begynte i bhg. i går). Jeg må innrømme at jeg er veldig spendt på hvordan det har gått. Regner med det har vært fullt "rabalder", men det får gå seg til etterhvert. Min erfaring fra eldstemann og fra tiden minsten var hos dagmamma er at det går bedre når barna er på nytt sted uten oss foreldre Eldstemann tok overgangen fra og sove ute i vogn og til å inne på feltseng veldig bra og det samme gjorde minsten hos dagmammaen når han ikke ble trillet i vogna men bare lagt rett ut. Er nok bare vi foreldre som er litt mere "huggerne" enn vi egentlig trenger å være. Men det er jo søren meg ikke så lett når det er den lille nydelige poden vår det gjelder. Du får forsøke å ikke tenke så mye på det. Det går som regel bra. Noen ganger kan det ta litt tid før podene venner seg til det mens andre roer seg med en gang.
~sjiraff~ Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Flott navn på datteren din ) Ang. soving tror jeg det er lurt at hun sover i bhg, det er jo heller bare å begrense tiden hun sover, hvis det skaper problemer for legging på kvelden. Aktivitetsnivået er høyere og barna blir mer slitne. Ang. hvor hun sover blir det jo uansett ett nytts ted for henne å sove om det blir inne eller ute. Barna sover også ofte bedre i frisk luft, så jeg hadde gitt det en sjangse hadde jeg vært deg. Men selvfølgelig om det mener det er veldig problematisk så kan du si ifra på en fin måte at du helst ser at din datter sover inne. Så går det sikkert greit det også. Lykke til videre med tilvenning og soving )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå