Gå til innhold

sushi, vær forsiktig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klipp fra Dagbladet.no nå i dag.

Fisk som er rå kan inneholde større mengder Listeria. En er altså HELT avhenging av at fisken er 100 % korrekt behandlet hele veien, om det skal være trygt for et foster..........

---------------------------------------------------------------------------------------------------

En mengde på 100 Listeria-bakterier er nok til å gi en spontanabort, siden fostre er svært ømfintlige overfor denne bakterien, sier forsker Taran Skjerdal ved Veterinærinstituttet til forskning.no.

Dette er det høyeste tillatte nivået av Listeria i rå mat, i følge internasjonalt regelverk.

5 pst. var tvilsom

Lagringstemperatur og -tid er viktig både med hensyn til kvalitet og trygghet. Ved hjelp av en spesiell metode kunne forskerne anslå hvor lenge og ved hvilke temperaturer fisken hadde vært lagret.

Resultatene viste at fem prosent av fisken forskerne kjøpte - og som betjeningen hadde valgt ut til sushi - kunne ha vært lagret slik at Listeria-bakterier fikk gode vekstforhold.

Betjeningen hadde høyst varierende kunnskap om fisken de solgte og om mattrygghet.

Vi tåler litt

Voksne og friske mennesker tåler langt høyere mengder av Listeria enn et foster gjør. Det skal også mye til at det dannes skadelige nivåer av slike bakterier dersom fisken lagres kaldt nok og hygienen ellers er god.

Fisk bør lagres ved maksimum 2 grader gjennom hele lagringstiden, og fisk som skal brukes til sushi bør også være ferskest mulig, slik at Listeriabakterier ikke får anledning til utvikle seg.

Forskernes konklusjon er at gravide bør være forsiktige med å spise sushi.

I følge Mattilsynet bør fisk som skal brukes til sushi fryses i minst ett døgn. Et unntak er norsk oppdrettslaks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mmm, og jeg spiste sushi i går ute. Spurte tilfeldigvis ettter at jeg hadde spist opp om de frøs fisken først. Og svaret var at - nei, det gjorde de ikke, for de fikk den så fersk. Hm............??

Skal definitivt spise mindre eller holde meg unna i 99 dager til (fader og - jeg elsker sushi!!!)

Skrevet

har en tid, er det ikke verre å lage sushi selv :)

Skrevet

All fisk som brukes til sushi skal være fryst i 3 døgn (tror jeg). Til deg som spiste sushi der den ikke hadde vært frossen; jeg ville ikke gått dit igjen. Enten hadde servitøren liten kunnskap ellers er det ikke et seriøst sted. Det er også en annen type bakterie/parasitt som man kan bli smittet av når fisken ikke er fryst.

Skrevet

nei jeg ble veldig skeptisk, men det er jo det beste stedet i Trondheim da. Ikke no liten rar sjappe liksom. Men jeg dropper heller å spise sushi resten av svangerskapet. Sikkert minimal sjanse for å bli smittet, men jeg vil heller ha frisk baby enn sushi.

(Servitøren var vel helt ny tror jeg, ikke sett han før iallefall, men han hadde en laaaaang utredning. Virket som han visste hva han snakket om)

Skrevet

Hvor i Trondheim var dette da? Kyoto?

Skrevet

Sjangsene for å bli smittet er MINIMALE!! Det skjer sjeldent & aldri , men man skal ta sine forhåndsregler.

Til deg som spiste sushui , slapp av. Det har garantert ikke tatt noen skade , blir du redd så stikk til legen å få tatt en toxo prøve...

Skrevet

sushi bar nær Fjorgata......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...