Gjest Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 ...er ikke det bare fordi det er for lite jern til de små i melk at man helst ikke skal gi kumelk d første året? eller er det noe med melkeprodukter som er skadelig?
Gjest Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Jeg tror det har mer med med at en øker risikoen for at barnet kan utvikle allergi mot melkeproteinet eller laktoseintoleranse, men jeg er ikke helt sikker...? Vår mellomste har laktoseintoleranse og vi fikk i hvertfall beskjed om at neste barn bør vi holde unna melk i minst ett år pga det, altså redusere risikoen for at han også får det, men så leser jeg at også mm og mme inneholder laktose, så neimen om jeg vet... ;-/ Kanskje det er jernet som gjør det elelr noe spesielt med laktosen eller proteinet i akkurat kumelk som er anderledes enn mm eller det som brukes i mme pulveret?
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Kumelk kan hindre opptak av jern fra andre matvarer og bør ikke brukes i grøt eller som drikke før barnet er 1år. Fra ca 10mnd kan man bruke mindre mengder kumelk i matlaging. Yogurth og syrnet melk kan også gis da.. "referat" etter hukommelsen fra sosial- og helsedirektoratet sin brosjyre om mat til spedbarn !.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Ifølge helsesøster er alle barn født med "umoden" tarm og en viss grad av laktoseintoleranse. Når de vokser til vil de tåle melken bedre og bedre, noen tåler godt kumelk når de er 3mnd andre ikke før de er 1,5år. Derfor anbefaler de ikke melk før etter et år (yoghurt fra ca 10mnd), i tilfelle barnet reagerer med diare og intoleranse. Noen barn reagerer på melk når de er året også, fordi de fremdeles er litt umodne i tarmen, men vokser intoleransen av seg.
Nr-3-i-Magen Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Det er riktig som kanutten og anonym sier, men du kan også gi pålegg med melk i fra de begynner å spise brød. Her kan du lese mer: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå