Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 Vår sønn på 8mnd. har begynt å spise brød. Det var vansklig å finne pålegg han ville ha, men så prøvde vi med peanøttsmør og han elsker det!
Gjest Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Har allergier i familien vi, så da vil jeg ikke gi han det det første året.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Tror ikke vi skal prøve det... Vi har på ulike smøreoster, brunost, prim, kokt skinke, leverpostei, kalkunpostei, fruktpure bl.a. Eller litt middagsrester o.l. Prøvde makrell i tomat men da fikk han masse prikker i ansiktet og på overkroppen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 prim og brunost bør man vel helst unngå til barnet er året (Melkeprodukter).
rødhette* Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Man bør ikke gi de små nøtter før de er 1 år... Ang prim kan man gi det, tror jeg, fra de er 10 mnd.
Karija Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Tror det er en god del sukker i peanøttsmør, men det skader vel ikke med litt i ny og ne dersom det er vanskelig å få i ham mat. Dette forutsatt at peanøtter ikke er med i myndighetenes fraråding når det gjelder nøtter (frarådets inntil barnet er 2 eller 3 år pga sterke allergener). Vet ikke om peanøtter omfattes.
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Det er ikke sånn at man skal unngå melkeprodukter fram til barnet er året. Men ren melk skal man unngå... Kumelk kan hindre opptak av jern fra andre matvarer og bør ikke brukes i grøt eller som drikke før barnet er 1år. Fra ca 10mnd kan man bruke mindre mengder kumelk i matlaging. Yogurth og syrnet melk kan også gis da..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 Peanøtter går som nøtter og skal ikke gis før 3år...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Fant dette: Enkelte matvarer skal man heller ikke gi til små barn. En slik matvare er peanøtter. Svelger barnet vrangt, kan oljen forårsake skader på lungene.
Diva Muffin Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Prøv med litt honning på brødskiva neste gang!
Nr-3-i-Magen Skrevet 16. august 2007 #11 Skrevet 16. august 2007 Honning skal ikke brukes før etter de er ett år, pga fare for botulisme. Jeg ville heller ikke brukt peanøttsmør, siden det inneholder så mye sukker, men det får være opp til deg. Nøtter skal unngås hvis det er allergi i familien, og skal ikke gis i store biter, så hvis dere ikke har allergier så er det ikke det som er problemet med p-smør, siden det er finmost. Melkeprodukter kan spises i pålegg fra de begynner å spise brød. Les mer her (sosial. og helsedep): http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf
Søskendrøm<3 Skrevet 16. august 2007 #12 Skrevet 16. august 2007 Jeg selv kommer til å velge pålegg som er sunne, som leverpostei, ost , fisk og kjøttpålegg. Får de først smaken på søte pålegg så vil de ikke ha noe annet.
Diva Muffin Skrevet 16. august 2007 #13 Skrevet 16. august 2007 Jeg tullet da jeg sa honning, altså... Jeg kikket litt etter pålegg til barn i butikken i dag, og det er ganske mye rart der. Litago brunost og Litago prim, f.eks. Ikke særlig sunne alternativer noen av dem. Spent når jeg selv skal gi ungen min brødskive med pålegg, siden jeg brekker meg av kaviar og flykræsj. Da er det liksom bare leverpostei, skinke og ost igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #14 Skrevet 16. august 2007 Det er galskap og gi peanøttsmør til så små barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå