Gå til innhold

Når dere skal skrive oppgaver (universitet/høyskole)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den første setningen dere skriver i innledningen da? Har dere en fast "åpningssetning" eller kommer det helt an på hva dere skriver om? På diverse skrivekurs har jeg alltid fått beskjed om at man skal innlede en innledning med å rett og slett skrive hva hovedpoenget med oppgaven er og at det da er greit å innlede med noe sånt som "I denne oppgaven skal jeg ta for meg...osv" el. Er snakk om små oppgaver på 6-10 sider nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver en sånn innnledning ja, "i denne oppgaven skal jeg altså..." :)

Skrevet

Det kommer jo an på mange ting, f.eks formen på oppgaven. Det er forskjell på om man skriver en fortelling, en artikkel, et essay osv.

Skrevet

Jeg liker ikke den setningen så jeg bruker skrive det om litt slik at det poenget kommer litt ut i setningen/med litt annen ordlyd om du skjønner? Så jeg skriver altså forskjellig ut fra hva jeg skriver om.

Skrevet

Vet ikke helt hva den formen heter om jeg skal være ærlig, når man f.eks skriver om hvilken betydning basilikaformen hadde for utforminger av kriker, om hvilke levninger som best gjengir vikingtiden, om hvordan man best kan legge opp undervisningen i samfunnsfag for en en AD/HD osv. Sånne type oppgaver.

Skrevet

Kan du gi et eksempel? Om jeg f.eks skal skrive om hvordan jeg beskt kan tilby en diffrensiert undervisning i krl faget i en flerkulturell klasse, hvordan ville det være greit å innlede en slik oppgave da?

Skrevet

Har nok begynt på den måten noen ganger, men det er jo litt kjedelig.. =) Hva med å prøve å snu litt om på ting og gjøre det litt orginalt. Kanskje sensor blir blid? =)

Skrevet

Jeg pleier skrive oppgaven først da, og innledningen til slutt, så kan dessverre ikke gi deg en god innledning sånn bare ut fra tema. :-)

Men om jeg skulle gi et eksempel så ville jeg vel si noe sånt som:

"I dagens Norge er problematikken rundt flerkulturelle klasser i forhold til krl-faget blitt stadig mer aktuell. Dette vil jeg i denne oppgaven forsøke å belyse/drøfte/vurdere (eller noe i den dur) ved å ..... og komme med forslag/eksempler... på hvordan undervisningen kan legges opp i en klasse med elever fra flere ulike livssynsgrupper."

eller noe sånt...

Skrevet

Vent med å skrive innledningen til du har skrevet oppgaven ferdig. Innledninger har en tendens til å trekke oppgaver ned, fordi studentene ender opp et helt annet sted enn det de tenkte da de begynte. Skriver du den tilslutt har du oversikt over hva du faktisk endte opp med, pluss at du har muligheten til å unngå de gudsjammerlige "i denne oppgaven skal jeg.. og så.. for deretter å".

Skrevet

Ja det var det jeg tenkte, men er helt tom i hode etter de siste tre dagene, så håper liksom på noen spennende innspill og ideer nå jeg ;-) Du er jo lærer så den oppgaven jeg nevner over her, med krl, hvordan ville du innledet en slik oppgave tror du?

Skrevet

Tusen takk! :-) Er ikke lett å komme på nye ting når man er trøtt og har ammetåke! ;-)

Skrevet

Off, hjernen min har tatt permisjon sammen med meg ;-)

Men jeg tror sug lut og Octaviastar har et godt poeng i å skrive innledningen til slutt.

Begynn bare med midtdelen, så ordner du resten etterpå. Du kan jo kanskje prøve å trekke det opp til noe dagsaktuelt..?

Skrevet

Ja det er i grunnen gode tips med å skrive innledningen til slutt :-)

Dagsaktuelt ja.... Hmmm... Var det med å få med seg hva som skjer i verden da, hehe ;-) Nei, de er veldig sånn at vi skal bruke situasjoner fra erfaringer vi har helst og veldig oppdatt av at de skal være superdidaktiske (bortsett fra den ene oppgaven som er ped-oppgave).

Skrevet

Urk.. Er jammen glad jeg er ferdig å studere - he he. Hadde sikkert strøket på det der jeg nå.

Skrevet

Ja, det kan ofte være lurt å skrive innledningen til slutt, fordi det er først da du vet hvordan oppgaven ble.

Men på den annen side kan det være lurt å skrive innledningen først også, fordi du da får klarere for deg hva det egentlig er du vil med den.

Så ville ha skrevet en innledning som du vet bare er midlertidig, bare for å klargjøre hensikten med oppgaven og hvilke poeng du kommer til bruke.

Skrevet

Ja tror muligens det kan bli det greieste nå. Skrive en liten innledning som bare holder meg i fokus og så endre den etterpå slik at den passer til resten av teksten. Har gjort det noen ganger før. Takk for råd alle sammen! :-)

Skrevet

Jeg pleier å skrive en kjapp innledning om hva jeg vil gjøre og belyse, en kjedelig en ja. Så skriver jeg hvorfor ting er relevant i selve oppgaven.Synes det er lettere å skrive en oppgave når jeg har definert hva som skal være med i innledningen og hvorfor jeg skal ha med akkurat det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...