Gjest Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 igår fikk jeg plutselig veldig vondt når jeg ammet... og brystvortene mine var skikkelig blålige etterpå... fikk igjen normal farge etter en stund da, men nå gjør det vondt hver gang jeg ammer... og de er ofte blålige, ett par ganger har de vært litt hvite... hva er det her for noe??
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Velkommen i klubben! Det er vasospasmer! Helt ufarlig, men skrekkelig vondt! Jeg har hatt det i begge graviditetene og i starten av ammeperioden. Det vil si - det går aldri helt over, men smertene er borte under "anfallene". Det skyldes at de små blodårene trekker seg sammen, og det gjør at brystvortene blir helt hvite. Etterpå blir de blålilla, og de kan også bare bli blålilla om blodtilførselen ikke blir helt borte. Selve vasospasmene er altså helt ufarlige, og blir ofte utløst av temperaturforandringer eller berøring (typisk amming ;o) ). I enkelte tilfeller kan det skyldes underliggende årsaker som utløser det - infeksjon i sår på brystvorten eller sopp - og det blir da borte etter at det er friskt igjen. Det kan arte seg som sterke, bankende og klemmende smerter, milde smerter, kløe eller rett og slett ikke kjennes... Lykke til - håper det går over snart! Pass på å kjenne etter om det kommer f. eks ved kulde - trenger ikke en gang være på brystene, men ofte hender eller føtter.
Gjest Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 uff uff.... ikke oppløftende... men godt å vite hva det er, takk! pleier det å ta lang tid før smertene forsvinner? kjenner jeg blir veldig lite motivert til å fortsette å amme nå, vi har slitt siden fødselen (lillegutt er 11 uker), og nå hadde det endelig begynt å gå seg til.. og så kommer det her..
Expat Skrevet 16. august 2007 #4 Skrevet 16. august 2007 Det finnes en del triks, se på ammehjelpen.no a-å etter "Raynaulds fenomen". De gode nyhetene er at dette ofte intreffer i helingsperioder. Så det er mulig at det holder på å bli bedre...
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 16. august 2007 #5 Skrevet 16. august 2007 Husker ikke når det ga seg med første, men det var før tre mnd, da bare klødde det en stund etter det. Fikk det igjen siste del av graviditeten, men det ga seg da på et par døgn. Smertene, altså. Vasospasmer har jeg ofte likevel, men oppdager det da bare tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå