Learning to fly Skrevet 16. august 2007 #1 Skrevet 16. august 2007 De to håpefulle på 4 og 5 år, har en tendens til å terge hverandre og slå og sparke hverandre mange ganger om dagen. Vi har prøvd å være konsekvense i flere år nå, men at de må gå på gangen i x antall minutter pr år. Og forklart de hvorfor man ikke skal slå etc og spør de om årsaken til hvorfor de slår og så videre..Prøvd alt av råd fra helsestasjonen osv. Vi synes at nå er de så store att dette må reduseres, vet att det er "normalt" att søsken slår hverandre etc, men vi synes ikke det er greit. Heldigvis er de snille med andre barn. Nå har jeg tenkt att jeg kanksje skal prøve å premiere bra adferd. Dvs att for hver 15 min (i starten) de klarer å ikke slå osv, så får de ett armbånd og masse skryt. Så kan de telle opp armbåndene til kvelden og se hvor flinke de har vært. Slår de må de på gangen og får ikke belønning for det kvarteret. Jeg føler de har en "innlært" måte å reagere på, impuls, derfor viss de kan lære seg av med å slå over tid, så hadde jeg vært glad!!! Høres dette ut som en god plan? Ser dere noen fallgruber?
Hannemor Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Ideen er god, men tiden er litt kort. Her har vi klistremerke for god oppførsel. Han får et om vi ikke har noen krangler eller turer på "stolen" i løpet av ettermiddagen. Og et for å ikke krangle eller lage masse styr ved legging.Og han er 4 år. Det har virket utmerket. Premien for 10 klistremerker er at han og jeg gjør noe han ønsker sammen. De 2 store ble satt på rommet, og fikk ikke komme ut før de kunne gi hverandre klem og si unnskyld. Det virket også. Men det var jo lenge før det ble snakk om at man ikke skulle sette barn på rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå